در آستانه عید سعید فطر؛ میزان زکات فطره از سوی رهبر انقلاب و مراجع تقلید اعلام شد

رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در آستانه عید سعید فطر نظر خود را درباره میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ۹۷ اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب و حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی در آستانه عید سعید فطر میزان زکات فطره ۹۷ را اعلام کردند.

بر اساس اعلام بخش وجوهات پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اعلام کرد: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد وکفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

دفتر این مرجع تقلید همچنین تأکید کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

این گزارش می افزاید، حضرت آیت الله مکارم شیرازی میزان زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (۸,۰۰۰ تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (۷,۰۰۰ تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (۲۰,۰۰۰ تومان) اعلام کرده است.

همچنین مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی به خبرنگار رسا اعلام کرد: بر اساس نظر این مرجع تقلید زکات فطره برای کسانی که قوت غالب شان گندم می باشد برای هر نفر حداقل ۸۰۰۰ تومان و برای کسانی که می خواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه شود.

حجت الاسلام شمس ادامه داد: البته طبق نظر معظم له قوت غالب ملاک نیست و کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند؛ همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی ۲۰۰۰ تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز ۱۲۰۰۰۰ تومان است.

دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم در محل خودش محاسبه و به فقیر بپردازد؛ در بعضی شهرها مبلغ هر کیلوگرم گندم ٢۵٠٠ تومان است؛ فلذا دفتر معظم‌له میزان زکات فطره را به احتساب سه کیلوگرم گندم، ٧۵٠٠ تومان اعلام می‌نماید.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

بر اساس نظر این مرجع تقلید کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد، همچنین مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین شده است.

همچنین بر اساس اعلام دفتر حضرت آیت الله سبحانی به خبرگزاری رسا، میزان فطریه برای هر نفر در شهر مقدس قم ۶ هزار تومان است که افراد برای احتیاط می توانند ۷ هزار تومان پرداخت کنند، شهرهای دیگر هم باید قیمت  سه کیلو گندم را اساس همان محل پرداخت کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ هشت هزار تومان (۸،۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف اعلام کرده است.

همچنین مبلغ مربوط به  کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان، کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان و حنث قسم  ۲۵ هزار تومان تعیین شده است.

دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل۶۰۰۰ تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالبا مصرف می کنند داده شود و قیمت متوسط آن ۳۰۰۰۰ تومان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 9 =