اصلی‌ترین مشکل در اقامه نماز، ندانستن شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت است

مظفر با بیان این‌که در گروه‌های تخصصی باید به شیوه‌های صحیح و جذاب دعوت به نماز پرداخته شود، گفت: در جامعه اصلی‌ترین موضوع در بخش اقامه نماز، شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز است.

محمد مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، در جلسه شورای اقامه نماز استان قم که امروز در سالن اجتماعات مرکز جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های حجت‌الاسلام قرائتی در راه‌اندازی مجموعه‌های تخصصی اظهار داشت: سه مجموعه تخصصی ستاد اقامه نماز، تفسیر و مهدویت در قم نیازهای اساسی و معنوی کل کشور را تأمین می‌کنند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در این سه بخش گروه‌های تخصصی آماده و به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند که خوراک معنوی بسیار جامعی را برای کل کشور تهیه می‌کنند.

وی افزود: برای تسهیل در اقامه نماز و عمل برای ظهور امام زمان(عج) بایستی امور قرآنی و مهدوی در نظام اسلامی برقرار باشد، چراکه بین این امور پیوستگی وجود دارد و در صورت پرداختن به این مجموعه، اقامه نماز در جامعه محقق می‌شود.

مظفر با بیان این‌که طبق تحقیق‌ها و بررسی‌های موجود، بیش از ۸۵ درصد جامعه معتقد به وجوب و آثار نماز هستند، گفت: مهمترین مسأله در بحث نماز، تضییع نماز است، یعنی فرد نمازهای خود را اقامه می‌کند، اما به نماز صبح، اقامه نماز به صورت اول وقت و در مساجد و به صورت جماعت کمتر اهمیت می‌دهد، بایستی خط ویژه‌ای برای قشرهای خاکستری در جامعه کشیده شود

وی با اشاره به موانع اقامه نماز بیان کرد: مهمترین مانع در اقامه نماز، شناخت سطحی نسبت به نماز است، بسیاری از افراد جامعه نسبت به اصلاح تلفظ خود در نماز اهمیت نمی‌دهند و غالبا در سن بالا تصحیح آن را به یاد می‌آورند، اگر کسی شناخت خوبی از نماز داشته باشد و آن را بفهمد، به راحتی می‌تواند نماز را اقامه کرده و از آثار و برکات آن استفاده کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور درباره وظایف گروه‌های تخصصی نماز تصریح کرد: آنچه لازم است که در گروه‌های تخصصی به آن پرداخته شود، این است که در جامعه اصلی‌ترین موضوع در بخش اقامه نماز، شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز است، یعنی والدین نمازخوان راه آموزش صحیح و دعوت فرزندان به سوی نماز را نمی‌دانند.

وی ادامه داد: مدیرانی مؤمن و معتقد به نماز وجود دارند که شیوه‌ دعوت همکاران خود به نماز را نمی‌شناسند و برخی از مبلغان و روحانیون هم درباره نماز و آثار صحبت می‌کنند، اما به دلیل بیان نکردن آن از راه‌های جذاب و شیرین، اثرگذار کافی را ندارد، به همین دلیل اجلاس سال جاری «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» نام گرفت تا همه عزیزان در این زمینه تلاش کرده و فراخوان دهند و همه آثار در این زمینه شکل گیرد.

مظفر در پایان افزود: مجمع خیِّرین مسجدساز با هدف و محوریت یک نهضت مردمی به منظور ساخت مساجد ساده، محکم و ارزان در مناطق محروم و پرجمعیت ایجاد شود، همچنین تقویت ظرفیت های مردمی در بحث اقامه نماز امر مهم دیگری است که با کمترین هزینه می‌توانند در این زمینه حرکت کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 2