لوایح ۴ گانه دولت برای پیوستن به FATF نیست| باید بدون شعار با مردم سخن بگوییم

واعظی در دیدار با مراجع چه گفت؟

رییس دفتر ریییس جمهور گفت: ما ۴ لایحه داریم که در دولت ما نبوده و در زمان دولت قبل به مجلس فرستاده شده است، ما خود را متعهد به لایحه ای که مربوط به کار خودمان است می دانیم ولی عده ای تبلیغ می کنند که این لوایح عضویت در FATF است.

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور با سفر به شهر مقدس قم با جمعی از مراجع تقلید و علما دیدار کرد.

واعظی در این دیدارها با ابلاغ سلام رییس جمهور گفت: دولت متعلق به حوزه و روحانیت است چرا که در رأس آن یک روحانی حضور دارد و همه اعضای دولت از ارادتمندان مرجعیت هستند و ما اعتبار خود را د همین چارچوب می بینیم.

وی با اشاره به وضعیت امروز کشور افزود: در وضعیت امروز لازم است که همه یک تحلیل داشته باشیم، شرایط دنیای امروز بر اساس تحمیل برخی از کشورهای زورگو است، در مقطعی هم شاهد جنگ تحمیلی و جنایات صدام بودیم،

رییس دفتر رییس جمهور با بیان این که ما تحت خواسته های زورگویانه و نامشروع ترامپ قرار نگرفتیم، اظهار داشت: از زمانی که رییس جمهور جدید آمریکا بر سرکار آمده تمام فعالیت های ضد ایرانی آن با قوت پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: ترامپ تصور می کرد که اگر از برجام خارج شود ایران نیز بلافاصله خارج خواهد شد و تمام تحریم های سازمان ملل باز می گردد اما با تدبیر صورت گرفته فرصتی را برای بررسی و مشورت در داخل و اعضای برجام داشتیم.

واعظی با بیان این که برای نخستین بار در یک مسأله بین المللی آمریکا منزوی شده است، ابراز داشت: غیر دو سه کشور، هیچ کشوری از اقدام آمریکا حمایت نکرد بلکه همه کشورها معتقد هستند که ایران معقول عمل کرده و به تعهدات خود وفادار بوده است.

وی عنوان کرد: درصدد هستیم که بتوانیم از گردنه مشکلات امروز عبور کنیم، آمریکا تحریم هایی را اعمال کرده و سعی دارد با کشاندن کشورها به سمت خود فشار بیشتری بر ایران ایجاد کند، ما هم متقابلا شروع کردیم و به روش های مختلف و با کشورهای گوناگون برای فروش نفت و روابط بانکی اقدام می کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: در داخل کشور گزینه های مختلف محتمل را بررسی و طراحی کرده ایم، سناریوهای گوناگونی داریم تا مردم به ویژه بر طبقات ضعیف فشار وارد نشود، طبقات پایین تر باید در شرایط تحریم مورد توجه بیشتر باشند.

وی اضافه کرد: ممکن است در زمان تحریم سیاستی را اتخاذ کنیم تا کسی که می خواهد خودروی آنچنانی از خارج وارد کند دیگر نتواند یا اگر دنبال سفرهای آنچنانی به خارج است نتواند ارز تهیه کند، در حال حاضر اکثریت مردم ایران برای ما مهم هستند حال ممکن است اقلیتی خواسته های دیگری داشته باشند.

واعظی با بیان این که در این شرایط حساس وجود انسجام در کشور امری ضروری است، گفت: باید هماهنگی و همدلی  بسیار نزدیکی بین قوای سه گانه و نهادهای کشور اعم از نظامی، فرهنگی و زمینه های دیگر وجود داشته باشد و همه تحت نظر رهبر انقلاب هدایت شوند.

وی افزود: باید نشان دهیم که در کشور صمیمیت و اتحاد وجود دارد، در حال حاضر رهبران آمریکا تصور می کنند که در داخل ایران اختلاف و دوگانگی وجود دارد و اگر تحریم و فشار صورت گیرد کار تمام است، این مسأله به آقای بولتون باز می گردد که سال ها حقوق بگیر منافقین بوده و الان دبیر شورای عالی امنیت ملی آمریکا شده است.

رییس دفتر رییس جمهور با تأکید بر این که باید نمادی از یگانگی، وحدت و انسجام نشان دهیم؛ اظهار داشت: کشوری که ستون خیمه و ولایت فقیه دارد می تواند از مشکلات عبور کند، خوشبختانه رهبر انقلاب ماه گذشته دستور دادند که جلسات هفتگی منظم بین سران سه قوه و متخصصان اقتصادی برگزار شود تا درباره مسائل کشور تصمیم بگیرند، تا کنون هرتصمیمی در این جلسات گرفته شده مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با جنگ روانی که از خارج به داخل منتقل می شود مواجه هستیم و باید مرتب اطلاع رسانی کنیم؛ ما ۴ لایحه داریم که در دولت ما نبوده و در زمان دولت آقای احمدی نژاد به مجلس فرستاده شده است، الان در مجلس ما خود را متعهد به لایحه ای که مربوط به کار خودمان است می دانیم ولی عده ای تبلیغ می کنند که این لوایح عضویت در FATF است.

واعظی ابراز داشت: بنده هفته گذشته در مصاحبه ای اعلام کردم که باید حساب لوایح ۴ گانه را باید از FATF جدا کنیم، ما بنای عضویت در FATF نداریم اما برای هر کشوری باید برای مبارزه با پولشویی برنامه داشته باشد، درباره کنوانسیون هم همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند کنوانسیون خوب، متوسط و بد داریم، مسأله مهم این است که بررسی کنیم که چه موردی به نفع کشور است و منافع را تأمین می کند.

وی عنوان کرد: بنا داریم که مسائل اختلافی را با تعامل و روشنگری حل کنیم، هر کس نسبت به مسائلی برداشت هایی دارد و بسیاری از افراد مطالب را نخوانده اند اما به گونه ای اظهار نظر می کنند که گویی نویسنده آن هستند، آمادگی داریم که درباره دغدغه ها و مطالب مراجع تقلید توضیحات را ارائه کنیم.

رییس دفتر رییس جمهور تلاش دشمن را تضعیف امید مردم نسبت به آینده و نظام عنوان و خاطرنشان کرد: امید و اعتماد مردم سرمایه بزرگ نظام اسلامی است، تلاش دشمن ایجاد شکاف بین مسؤولان و مردم است از این رو امروز وظیفه همه این است که اجازه ندهیم این اعتماد دچار خدشه شود، یا باید در برابر خواسته های ناحق دشمن تسلیم باشیم که خلاف دین و انقلاب است و مردم اجازه نمی دهند، اگر می خواهیم دشمن را پشیمان کنیم باید انسجام و وحدت داشته باشیم، خوشبین هستیم که مشکلات امروز طولانی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: فضایی به وجود آوردند که بعد از خروج آمریکا از برجام همه چیز در کشور کم شده است در حالی که امسال در مقایسه با سال گذشته هیچ چیز کم نشده است، معیشت و نیازهای مردم به سرعت دنبال می شود، تولیدکنندگان نیز نباید اجناس را انبار کرده بلکه باید به بازار بیاورند تا خیال مردم راحت باشد.

واعظی با بیان این که یکی از سیاست های جدی ما جلوگیری از قاچاق و رفع بیکاری است، گفت: از زمانی که مسأله ارز را ساماندهی کردیم اوضاع بهتر شده است، زمانی روزانه تا ۸۰ میلیون دلار به صرافی ها داده می شد و عده ای می خریدند و با پول آن قاچاق می کردند، در دو سه ماه گذشته یک دلار در بازار تزریق نکردیم که سبب کاهش قاچاق شده است و همچنین جلوی کوله بری در کردستان را گرفتیم و سعی کردیم که کمک کنیم.

وی افزود: فشار گرانی بر طبقه ضعیف است و نباید این گروه را از دست بدهیم از این رو به دنبال ساماندهی هستیم، مقداری از مشکل به فرهنگ برخی باز می گردد که تولیدکننده اجناس را در انبار خود نگه می دارد که نظارت ها در این زمینه بیشتر خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهور تأکید کرد: ما باید بیشتر با مردم سخن بگوییم و حقاق را بیان کرده و شعار ندهیم، آقای دکتر روحانی به مدیران ارشد دولتی تأکید کردند که در همه استان ها و شهرها از ظرفیت مردم استفاده شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 8 =