مشکلات را انکار نکنید| ربط دادن همه مشکلات به جنبه روانی و حباب بودن آ‌ن قانع کننده نیست| مردم گله دارند

حضرت ‌آیت الله مکارم با بیان این که نباید مشکلات را انکار کرد، گفت: این که بگوییم مشکلات جنبه روانی دارد و حباب است جواب قانع کننده ای برای مردم نیست.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور با گرامیداشت روز سالگرد شهادت آیت الله بهشتی گفت: ما با آقای بهشتی هم مباحثه بودیم و ایشان انسانی بسیار باهوش و متدین و از نظر علمی و فقهی بسیار قوی بودند، مرحوم بهشتی سرمایه ای بود که از نظام اسلامی گرفتند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات جامعه افزود: مردم مرتب نامه می نویسند و تماس حضوری و غیر حضوری دارند و درخواست می کنند که مشکلات آن ها به دولت و مسؤولان منتقل شود، مشکل عمده مردم مشکل اقتصادی، تورم و افزایش قیمت ها است که می گویند گاهی در یک ساعت یا روز قیمت ها افزایش پیدا می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم هزینه های خانواده و مسکن، هزینه های سرسام آور ازدواج، مشکل بیکاری جوانان و لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی را از جمله مطالبات مردم برشمرد و اظهار داشت: وقتی می بینیم که ۴ هزار اتومبیل بدون اجازه وارد می شود انسان وحشت می کند و معلوم می شود که مافیای اقتصادی بزرگی پشت این صحنه است که اگر با قاطعیت با آن ها برخورد شود کار به اینجا نمی رسد.

وی ادامه داد: مردم از عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی گله دارند، از دیگر مسائلی که مردم مطرح می کنند این است که چرا جلوی قاچاق گرفته نمی شود، جای تردید نیست که مشکلات اقتصادی مردم را در فشار قرار داده است و هیچ مشکلی بدون راه حل نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مسؤولان باید راه حلی برای مشکلات پیدا کنند، ابراز داشت: اقشار ضعیف بسیار در فشار قرار گرفته اند، البته مقداری از مشکلات مربوط به تحمیل از خارج می شود، مقداری از مشکلات نیز ناشی از عملکرد عده ای از مردم است که دست به پنهان کردن اجناس و مسائل مورد نیاز مردم می زنند.

وی عنوان کرد: این منطق مضحک و زشت است که عده ای اجناس را ارزان خریده اند اما گران می فروشند، باید فرهنگ سازی کرد و مردم بدانند که در این شرایط سخت باید همکاری داشته باشند، متأسفانه عده ای همکاری نمی کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید دولت را تقویت کرد و هرگونه تضعیف دولت خلاف است، گاهی گفته می شود که دولت را باید عوض کرد، اگر دولت عوض شود چه کاری می توان انجام داد، امروز زمانی است که دشمن خود را برای ضربه زدن آماده کرده و هیچ راهی جز اتحاد و انسجام داخلی و دست به دست هم دادن برای حل مشکلات وجود ندارد.

وی  اضافه کرد: قبول داریم که دولت و نظام اقتصادی و قضایی اشکالاتی دارد اما امروز زمانی نیست که بخواهیم تسویه حساب شخصی کنیم، همه باید دست به دست هم دهیم به میدان حل مشکلات برویم، باید ایرادها و انتقادات سازنده بیان شود و راه حل ها را مطرح کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به آینده کشور و نظام اسلامی و فائق آمدن بر مشکلات ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر دست به دست هم دهیم مانند گذشته می توانیم مشکلات را سر بگذاریم، نباید فراموش کرد که امروز آمریکا از هر زمانی منزوی تر است.

وی افزود: انزوای آمریکا نقطه قوتی برای جمهوری اسلامی ایران است، کشورهای بسیاری با ایران همدردی می کنند، البته چند کشور خود فروخته هم هستند که اصلا به حساب نمی آیند، آمریکا با بسیاری از کشورها مشکل دارد و سبب انزوای آن شده است از این رو حربه آن ها قوی نیست که بتوانند به ایران ضربه بزنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آمریکایی ها در توهم زندگی می کنند، اظهار داشت: آمریکایی ها توهم دارند که ایران به هم می ریزد و به آن دل خوش کرده اند، این ها خیالاتی بیش نیست.

وی با اشاره به جریان بازار تهران ادامه داد: مقداری از این مسأله عامل خارجی داشت  اما عامل مردمی نیز وجود داشت که هشدار بود، هشدار این است که باید مسائل را جدی بگیریم و راه حل ارائه کنیم، این که قوای سه گانه هر هفته جلساتی با حضور مختصصان برای حل مشکلات دارد قابل توجه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که شرایط فعلی یک امتحان تاریخی برای ملت ایران است، ابراز داشت: اگر مردم و مسؤولان در این شرایط مقاومت کنند و دست به دست هم دهند به یقین با عنایت الهی پیروز خواهند شد، نباید روزهای سخت گذشته را مانند زمان منافقان و جنگ تحمیلی را فراموش کنیم که دشمن تصور می کرد نظام از بین می رود؛ مسأله مهم امروز مقاومت، امید و اتحاد است، راه دیگری جز این موارد نداریم.

وی با تأکید بر توجه به مسائل فرهنگی مانند حجاب وعفاف عنوان کرد: حضور زنان در ورزشگاه ها یک تجربه شد و دیدیم که چه مشکلاتی به وجود آمد، این تجربه نشان می دهد که نباید بی حساب و بی گدار به آب زد، ممکن است عده ای خوششان بیاید اما باید آثار و نتایج کار را مورد بررسی قرار داد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: چیزی که می تواند کشور را در برابر دشمن حفظ کند دین، اعتقاد و اسلام است که با همین سرمایه توانستیم در جنگ تحمیلی و صحنه های دیگر بر دشمنان پیروز شویم، باید ایمان مردم و جامعه را حفظ کرد.

وی در بخش دیگری سخنان خود کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی را راهی برای سلطه بیگانگان و دشمنان بر کشور دانست و تأکید کرد: سندهایی مانند ۲۰۳۰ و FATF از سوی بیگانگان تهیه شده و می خواهند بر کشور تحمیل کنند، چه معنایی دارد که این سندها را  بپذیریم، ما خودمان باید در داخل برای پولشویی و تروریسم برنامه داشته باشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: دشمنانی مانند آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شده اند اما ایران را به رعایت حقوق بشر و معاهدات دعوت می کنند، ما حقوق بشر اسلامی داریم و باید برای مبارزه با تروریسم و پولشویی در داخل برنامه ارائه دهیم، همچنین باید برنامه های فرهنگی در برابر ۲۰۳۰ وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات اخیر شهرستان کازرون گفت: جمع زیادی از علمای این شهر به ما گفتند که مردم کازرون انسان هایی سالم، باهوش و مذهبی هستند اما متأسفانه براثر بی تدبیری برخی از مسؤولان مشکلاتی ایجاد شد یعنی می توانستند مشکلات را حل کنند چراکه خواسته های مردم قابل حل بود.

وی افزود: برخی کارهای غیر منطقی سبب تحریک مردم شد، اگر در شرایط فعلی غفلت شود خواسته های اقتصادی و اجتماعی به مشکلات سیاسی تبدیل خواهد شد از این رو هوشیار بود.

این مرجع تقلید با تأکید بر ارتباط بیشتر دولت با مردم اظهار داشت: دولت باید کارهای خود را خبر رسانی کند و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد، مسائل مایه امید باید برای مردم بیان شود البته مشکلات را نیز باید با مردم در میان گذاشت.

وی ادامه داد: نباید مشکلات را انکار کرد، این که بگوییم مشکلات جنبه روانی دارد و حباب است جواب قانع کننده ای برای مردم نیست، باید وجود مشکلات را قبول کنیم و راه حل ارائه دهیم، اگر اینگونه برخورد کنیم مردم زودتر می پذیرند تا این که مشکلات انکار شده و صورت مسأله را پاک کنیم، ملت ما ملتی باهوش و مقاوم است و می تواند در برابر هجمه های دشمن مقاومت کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 17