انتقاد سرپرست حجاج ایرانی از جوسازی ها علیه حج| هیچ یارانه ای به ارز حجاج تعلق نگرفته است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر تأکید کرد: هیچ یارانه ای به ارز حجاج تخصیص داده نشده است و ادعای افرادی که می‌گویند حاجیان بابت ارز ارزان قیمت باید از عموم مردم حلالیت بطلبند، صحیح نیست.

همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع ۹۷ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ورزشگاه شهید حیدریان برگزار شد.

در این مراسم کارشناسان پس از توضیح و آموزش سرفصلهای مناسک حج و همچنین کیفیت اعمال و رفتار حاجیان بر اساس قوانین کشور عربستان سعودی، حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسکر به ایراد سخنرانی پرداخت و نکاتی را به حاضران در این جلسه یادآور شد.

وی با بیان این که حضور در حج تمتع توفیقی ارزشمند و موفقیتی بزرگ از سوی خداوند متعال است، اظهار داشت: امیدواریم همه افرادی که توفیق حضور در مناسک حج را مییابند، این فرصت را غنیمت شمرده و نهایت تلاش خود را برای بهرهگیری از برکات این سفر معنوی بکار گیرید.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، کسب بهرهمعنوی در حج تمتع را نیازمند برنامهریزی دقیق دانست و ابراز داشت: افراد با حضور در سفر معنوی به یک سلسله از دستاورد‌هایی نائل خواهند شد که کسب آن در هیچ یک از مراکز دینی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: مغفرت و آمرزش گناهان، دستیابی به بهشت، رسیدن به خیر دنیا و آخرت، کسب نورانیت معنوی، برآورده شدن حاجات و همنشینی با پیامبران، صدقین و شهدا در روز قیامت تنها نمونههایی از برکات حضور در مناسک حج به شمار می‌آیند.

«حج تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» شعار حجاج ایرانی در حج تمتع ۹۷

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر عنوان کرد: شعار حجاج ایرانی در حج تمتع سال ۹۷ حول سه محور اصلی «حج تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم بر اساس سه محوری که در شعار حجاج ایرانی در سال ۹۷ وجود دارد، حاجیان در وهله نخست بتوانند متحول شوند و به درجات بالاتری از کمال برسند و در ادامه بیش از گذشته به سبک زندگی دینی و اخلاق و رفتار پیامبر اکرم(ص) و سلوک انبیا الهی آشنا شده و در نهایت به گونهای رفتار کنند که موجب عزت، کرامت و سربلندی امت اسلامی شوند.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با اشاره به شرایط حساس در منطقه، گفت: چند سالی است که مناسبتهای دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وضعیت مناسبی نداشته و این دو کشور در تقابل با یکدیگر قرار دارند.

وی ادامه داد: با آن که تعامل دوستانه ایران و عربستان با یکدیگر کمرنگ شده و روابط در عرصه سیاسی و اقتصادی قطع شده است، اما با این حال بر اساس توافقنامهای که امضا شده است، مشکل خاصی در امور حج میان این دو کشور وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر اظهار داشت: مسؤولان حج عربستان سعودی پذیرفتهاند که مسائل سیاسی میان ایران و عربستان را به امور حج ارتباط ندهند، از این رو امیدواریم مناسک حج سال ۹۷ همچون سال گذشته بدون استرس و به دور از مشکل برگزار شده و عزت، امنیت و آرامش در میان حجاج ایرانی برقرار باشد.

در دریافت خدمات هیچ تبعیضی میان زائران خانه خدا وجود نخواهد داشت

وی با بیان این که سازمان حج و زیارت خود را متعهد میداند که هیچ تبعیضی میان زائران خانه خدا قائل نباشد، ابراز داشت: کمیت و کیفیت غذاها، حمل و نقل هوایی و زمینی و سایر موارد به غیر از مقوله اسکان زائران یکسان است.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت اضافه کرد: اختلاف قیمت در محل سکونت زائران ایرانی به سبب تعداد بالای زائران است. چرا که نمیتوان به تعداد ایرانیهایی که در عربستان حضور دارند، هتلهای همترازی تهیه شود. بنابراین طبیعی است که میان هتلهای محل استقرار حجاج تفاوتهای جزئی وجود داشته باشد.

وی با ابراز گلایه از حاشیهسازیهای اخیر درباره ارز حجاج، تصریح کرد: متأسفانه برخی کملطفی کرده و در رسانهها و شبکههای اجتماعی اعتراض کردند که در شرایط اقتصادی امروز کشور نباید ارز با قیمت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار افرادی که استطاعت مالی برای حضور در حج تمتع دارند، اختصاص یابد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت در اسفندماه سال ۹۶، در آن سالهایی که التهابات ارزی در کشور به وجود نیامده بود، ارز مورد نیاز خود را یکجا از بانک مرکزی خریداری کرده و قیمت ریالی آن را نقداً پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: تصریح می‌کنم که هیچ سوبسیدی(یارانه، کمک مالی) به ارز حجاج تخصیص داده نشده است، بنابراین ادعای افرادی که می‌گویند؛ حاجیان بابت ارز ارزان قیمت باید از عموم مردم حلالیت بطلبند، صحیح نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 6 =