زینت و افتخار مومن در بیان امام صادق| اگر انسان وارسته شود خیر او عالمگیر خواهد شد

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی گفت: اگر انسان وارسته شد خیرِ او عالمگیر خواهد شد اما اگر خدای ناکرده آلوده شد این غده بدخیم در این فضای باز برای همه جامعه بدخیمی به بار می‌آورد.

جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی این هفته در مسجد احمدآباد دماوند با حضور جمعی از طلاب و علاقه‌مندان معارف الهی برگزار شد.

در این سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی،با اشاره به فرارسیدن ایام شهادت امام صادق(ع)، ضمن تسلیت شهادت آن امام همام، به روایت نورانی از آن حضرت در بیان زینت و افتخار مؤمن اشاره کرده و بیان داشت: در آستانه شهادت امام ششم امام صادق(ع) هستیم وجود مبارک آن حضرت فرمود: سه اصل است که مایه افتخار مؤمن و زینت دنیا و آخرتِ اوست: اول نماز شب و نگه‌داشتن پایان شب است. نماز شب چون یک نشئه جدایی دارد در قرآن فرمود: ﴿إِنَّ ناشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ پایان شب موقع سحر زمزمهٴ خوبی است که بنده با خدای خود داشته باشد، هم استراحت کرده است و هم مانع بیرونی نیست، لذا نماز شب که بر وجود مبارک پیغمبر(ص) لازم بود بر ما مستحب مؤکّد است، این فخر ماست این زینت ماست.

وی ادامه داد: دوم یأس از آنچه در دست مردم است؛ بدین معنا که هیچ طمعی نداشته باشیم که آنچه در دست دیگران است به ما برسد اگر مال می‌خواهیم آن همتمان بلند باشد که از منبع بخواهیم، همان خدایی که به او داد به ما هم می‌دهد. راه ما به خدا نزدیک‌تر از راه دیگران باشد، چرا از دیگران که ماندهٴ آنهاست و خوردهٴ آنهاست انسان طمع داشته باشد؟! سوم هم ولایت اهل بیت(ع) است، که شیعه باشد و پیرو قرآن و عترت باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم به بیان بهره‌گیری کامل انسان از عمر خود و فضیلت نماز شب پرداخت و تصریح کرد: مطلب اساسی که قرآن به ما آموخت فرمود شما این سرمایه‌ای که خدا به شما داده به نام عمر، این را در بامداد و شامگاه صرف سخن با او بکنید، چون او یک قطره آب را به این صورت در آورد الآن صدها دانشکده پزشکی است که می‌خواهند همین یک مشکل را حل کنند، هنوز بدن ما را نتوانستند حل کنند، بسیاری از بیماری‌ها هنوز کشف نشده، بسیاری از بیماری‌های کشف شده دارویش کشف نشده این تازه برای بدن است روح که حساب دیگری دارد. خب چرا با او سخن نگوییم؟! او که فرمود من از هر کسی به شما نزدیک‌ترم. شما یک بامداد و شامگاه وقت دارید، نیمروز وقت دارید اینها را صرف گفتگوی با او بکنید. رفیق می‌خواهید او، دوست می‌خواهید او، همراز می‌خواهید او، همه کار به دست اوست؛ بامداد، شامگاه، بین بامداد و شامگاه، نیمروز به نام خدا آن وقت چنین جامعه‌ای نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد.

وی بیان داشت: مطلب اساسی که دین به ما گفته این است که قبل از اینکه بروید از چین یاد بگیرید، حرف‌هایتان را به چین بزنید؛ درست است که فرمود: «اطلبوا العلم ولو بالسین»اما معنایش این نیست که از آنجا یاد بگیرید اول فرمود یک چیزی یادشان بدهید بعد فرمود اگر حرف‌های خوبی دارند یاد بگیرید. قبل از اینکه به ما بگوید برو یاد بگیر، به ما گفت برو یاد بده؛ پیامبر به وجود مبارک حضرت امیر فرمود تو برو یمن، تو اگر بتوانی یک نفر را هدایت کنی،  یک نفر را زنده کرده ای؛ تمام کُره زمین را به تو بدهند به اندازه زنده کردن یک آدم نیست! فرمود یا علی می‌دانی ارزش نجات دادن یک انسان بیش از ارزش آسمان و زمین است چون این یک موجود ابدی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما چنین جامعه‌ای هستیم. انسان یک روحی دارد که این آسمان و زمین در کنار گوشه او یک گوشه جا می‌گیرند اگر ان‌شاءالله وارسته شد خیرِ او عالمگیر خواهد شد اگر خدای ناکرده آلوده شد این غدّه بدخیم در این فضای باز برای همه جامعه رد و الان این دستگاه حقیقی در دست است و ما باید به دیگران پیام خود را برسانیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 9