عالم اهل سنت مصر: دلیلی برای طرد نظریّات علمای شیعه وجود ندارد | امام حسین برای تمام انسان‌ها است

عالم اهل سنت مصر با اشاره به لزوم تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد که توجیه برای عدم پذیرش نظرات علمای تشیّع معنا ندارد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ محمد رمضان عضو اتحادیه علمای عرب و از اندیشمندان مصری در گفتگویی مطبوعاتی با مجله «الروضه الحسینیه» بر ضرورت فراهم ساختن بستری مناسب برای تحقق وحدت میان مسلمانان و رفع شبهات تاکید کرد.

شیخ رمضان با اشاره به ضرورت تبیین چهره‌ای حقیقی از شیعه، تشیّع و مذهب اهل بیت(ع) گفت: مردم و علما در نجف و عراق دین صحیح و سلیم را به درستی می‌دنند و با وجود اختلاف‌ در برخی مذاهب اما این اختلاف‌ها عیب و نقصان به شمار نمی‌آید.

وی افزود: مذاهب اسلامی هرچند در فروع با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما همگی در اصول دین مشترک بوده و این اختلاف نه عیب و نقصی در دین است و نه در اجتهاد علمای دین خللی وارد می‌سازد.

عالم اهل سنت مصر خاطر نشان کرد: به احدی اجازه دخالت و فتنه انگیزی و ایجاد دعواها و نزاع‌های علمی و عقلی میان مسلمانان را نخواهیم داد زیرا واقعیت آن است که هیچ تفاوتی میان مسلمانان نیست مگر در نام‌گذاری‌ها و همگی ذیل پرچم «لا اله الا الله محمد رسول الله» مسلمان هستیم.

عضو اتحادیه علمای عرب با تبیین مفهومی واژه تقریب مذاهب ادامه داد: تقریب به معنای تعدّی به مذهب دیگر و یا باطل جلوه دادن آن نیست و هیچ دلیلی نیز برای فرق گذاشتن میان گذشته و حال و یا شیعه و سنی نیست. امام حسین(ع) برای انسانیت و نه فرقه خاص قیام کردند.

شیخ رمضان اظهار داشت: هیچ توجیهی برای آنکه نظرات علمای مذهب تشیّع را مورد استفاده قرار ندهیم، پذیرفتنی نیست زیرا میان شیعه و مذاهب اهل سنت تفاوتی نیست. هنگامی که اصول ثابت و اختلاف در فروع است که آن هم در جوهره اسلام تاثیری ندارد پس چرا نباید نظرات علمای شیعه را مورد مداقّه قرار داد؟

وی همچنین با اشاره به خطر سازمان‌های تروریستی به ویژه داعش تصریح کرد: تروریست‌های تکفیری هیچ ارتباطی به اسلام نداشته و به گفتگو و تفکّر اعتقادی ندارند. اگر کسی با آنان اختلاف نظر داشته باشد به سرعت تکفیر می‌شود. پس باید با آنان مقابله فکری و اندیشه‌ای شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 12