آیت الله حسینی بوشهری : حوزه به صورت سیستمی وارد نظام نشده است| حوزه باید جدی پاسخگوی نیازهای نظام باشد| خبرگزاری رسا می تواند نقش کلیدی در ارتقای حوزه ایفا کند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر ورود سیستمی حوزه علمیه به نظام گفت: باید حوزه برای نیازهای نظام فایل های متعدد تشکیل دهد تا پاسخگوی نیازهای نظام در زمینه های گوناگون باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امروز در دیدار مدیرعامل و مسؤولان خبرگزاری رسا که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با تقدیر از فعالیت های خبرگزاری رسا گفت: از گزارش ها به این جمع بندی رسیدم که خبرگزاری رسا نه تنها در قامت یک خبرگزاری بلکه در قامت یک مجموعه توانمند، پرتلاش، سختکوش و آرمانگرای واقع نگر فعالیت می کند.

وی افزود: امروز خبرگزاری رسا در کنار حوزه می تواند نقش مهمی را در ارتقای حوزه از یک سو و معرفی گذشته، حال و آینده حوزه از سوی دیگر نقش کلیدی و فعال داشته باشد، حوزه علمیه امروز حوزه گذشته نیست.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین اظهار داشت: در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب حوزه شرایط خاصی را دارد و این حوزه حتی حوزه یک سال گذشته نیست، زمینه های فعالیت خبرگزاری رسا عرصه های خوبی است و آثار مجموعه رسا مانند نشریه آن را مطالعه می کنم که خوشبختانه حرکت تازه ای است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: حضرت می فرماید قرآن را به نطق در بیاورید چرا که خود قرآن حرف نمی زند یعنی انسان باید از دل قرآن حرف بکشد، وضعیت حوزه امروز اینگونه است که ملاحظات از یک سو و جدید بودن این نگاه که افراد به روشنی صحبت کرده و نگاه خود را مطرح کنند از سوی دیگر شرایط خاصی را ایجاد می کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که شأن خبرگزاری انتقال پیام است، ابراز داشت: چون خلأ وجود داشته مجموعه ای مانند خبرگزاری رسا تشکیل شده است، کار اصلی خبرگزاری رسا این است که حرف های حوزه، مسائل اصلی و دیدگاه ها،  نقطه نظرات علمی و تطورات به ویژه در زمینه فقه حکومتی منتقل کند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه جمعی از طلاب اهل تشخیص و دغدغه با همت مجموعه رسا را تشکیل داده و کارها را پیگیری می کنند که ارزشمند است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: جامعه از حوزه می خواهد در صحنه حضور فعال داشته باشد و نگاه و نظر حوزه در عرصه های مختلفی که امروز بیش از گذشته مورد ابتلای جامعه است را طلب می کند؛ نظام و انقلاب اسلامی به وجود آمد اما حوزه به صورت سیستمی وارد نظام نشد بلکه اشخاص حوزه در نظام ورود پیدا کردند.

وی اضافه کرد: متأسفانه برنامه ریزی نکردیم که سیستم را با نظام مرتبط کنیم، تعدادی روحانی به عنوان نماینده مجلس، وزیر، رییس جمهور و رییس قوه قضائیه در دستگاه های مختلف رفتند اما این که از حوزه مطالبه جدی شود تا پاسخگوی نیازهای نظام باشد واقع نشده است، البته کم و بیش مطالباتی وجود داشته است اما به صورت جدی نبود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که خبرگزاری رسا در کار مهمی که آغاز کرده باید بین حوزه و نظام ارتباط بیشتری برقرار کند، گفت: باید حوزه برای نیازهای نظام فایل های متعدد تشکیل دهد تا پاسخگوی نیازهای نظام در زمینه های گوناگون تربیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی باشد.

وی افزود: جای این سیاستگذاری ها و این برنامه ریزی ها خالی است، نه این که اصلا نباشد اما بسیار کم و ناکافی است و حوزه باید بیشتر پای کار باشد، یکی از دلایل این که حوزه کمتر پای کار است این است کسانی که اهل تدریس بودند همان مشی گذشته را ادامه دادند و از طرفی مطالبه جدی وجود نداشته است.

امام جمعه قم با طرح این سؤال که تا کنون چند جلسه بین مجموعه های نظام با حوزه به صورت جدی برگزار شده که این مجموعه ها نیازها و مطالبات خود را مطرح کنند؟ ابراز داشت: در دوران مدیریت حوزه معاون پژوهش مسؤول شد تا وزارتخانه ها نیازهای خود اعلام کنند تا حه پاسخگو باشد، مجموعه ارزشمندی بود اما کار متوقف شد و در حد یک کتاب به چاپ رسید در حالی که انتظار این بود که  این کارها پیگیری شود چرا که نیازها منحصر در موارد اعلام شده نبود و نیازهای دیگری هم وجود داشت.

وی عنوان کرد: هنوز خیلی در این زمینه کار داریم، معتقدم این فضایی که شما بحمدالله ایجاد کردید می تواند آینده روشنی داشته باشد اما احتیاطات را از دست ندهید، البته با دست به عصا بودن زیادی هم کارها پیش نمی رود، روند خبرگزاری رسا مسیر خوبی است و امیدواریم که ادامه دار باشد.

عضو هیأت رییسه خبرگان خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا می تواند در نشست هایی نیازها را بررسی کرده و آسیب شناسی داشته باشد تا نقاط قوت را تقویت کند و اگر نقطه ضعفی وجود دارد برطرف شود تا فضای جدید برای بیان حرف ها در حوزه وجود داشته باشد، احتیاط ها نباید به گونه ای باشد که کارها را متوقف کند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جدید خبرگزاری رسا باید به صورت جهادی فعالیت کرده و از آنجایی که رسا برد خوب رسانه ای دارد می تواند مسائل و واقعیت ها را تبیین کرده و به مسؤولان و دست اندرکاران بابت عدم تحرک ها هشدار دهد و مطالبه گری کند.

عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین تأکید کرد: باید فعالیت جهادی داشته باشیم تا حرکت انقلاب را به درستی ادامه داده و بتوانیم از این گردنه به فضل خداوند متعال عبور کنیم و دشمنان را برای همیشه بعد از ۴۰ سالگی انقلاب ناامید کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 2 =