آیت الله اعرافی: حوزه انقلابی با نظام تعاملی شجاعانه، نقادانه و ناصحانه دارد

مدیر حوزه علمیه سراسر کشور تأکید کرد: حوزه انقلابی آن حوزه ای است که با نظام اسلامی که از دل خودش برخاسته است، شجاعانه، نقادانه و ناصحانه تعامل داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در همایش مشترک «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» که در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این که وقتی از حوزه انقلابی سخن می گوییم یک سری ابعاد و زوایایی به ذهن می آید که اساتید و طلاب باید بدان توجه داشته باشند، گفت: بسیج در حوزه دین ممیزاتی دارد که باید از سوی اساتید و طلاب باید به آنها پرداخته شود.

رییس جامعه المصطفی العالمیه به تبیین شاخصه ها و ممیزات حوزه انقلابی پرداخت و اظهار داشت: حوزه در این عصر و زمان باید ظرفیت دفاع از گفتمان انقلابی را دارا باشد.

وی افزود: گفتمان، یک بنیادهای علمی و معرفتی دارد و اولین کار حوزه انقلابی آن است که از بنیادهای علمی و معرفتی در طیف های گوناگون دفاع کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که گفتمان حوزه انقلابی در شش محور دچار هجمه شده است، عنوان کرد: دشمن از طریق شبکه های مجازی سعی می کند تا گفتمان انقلابی را بسیار ریشه ای و زیرساختارانه از میان ببرد که نخستین ترفند این است که اندیشه های ماتریالیستی و غیرالهی را ترویج کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که فرزندان این انقلاب در تیررس و هدف دشمن قرار گرفته اند، ادامه داد: در حال حاضر در برخی مراکز علمی و دانشگاهی اندیشه های مارکسیستی و ماتریالیستی در حال ترویج است.

وی دومین زمینه هجمه دشمن به گفتمان حوزه انقلابی را اینگونه توصیف کرد: ترویج اندیشه های دینی مندرس شرقی و دوری از گفتمان دین متحرک نجات بخش یکی دیگر از حربه های دشمن برای کمرنگ کردن اندیشه انقلابی است؛ بر این اساس امروزه همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید افرادی تربیت کنیم که با زیرساخت های فلسفی، کلامی و عقلی از گفتمان اسلام ناب و عقاید جوانان صیانت کنند و به شبهات پاسخ دهند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: ترویج مسیحیت در سراسر دنیا، ترویج اندیشه ضد اهل بیت(ع)، ترویج عرفان های کاذب و دروغین به منظور تقلیل دین به امر اقلی و فردی و همچنین ترویج مباحث اندیشه های سکولاریستی با رنگ و لعاب دینی نیز از جمله حربه هایی است که دشمن با استفاده از آن سعی می کند تا گفتمان انقلاب اسلامی را به حاشیه ببرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: یکی از مباحثی که حوزه انقلابی باید بدان توجه داشته باشد این است که حوزه باید پاسخگوی نظام اسلامی باشد، بدین منظور که نظام اسلامی مبتنی بر یک اندیشه تمدن ساز است و ما باید این اندیشه را ترویج کنیم.

وی تأکید کرد: روحانیت زمانی می تواند حرکت آفرین باشد که ممیزات حوزه اصیل در آن وجود داشته باشد، بنابراین حوزه انقلابی آن حوزه ای است که با نظام اسلامی که از دل خودش برخاسته است، شجاعانه، نقادانه و ناصحانه تعامل داشته باشد.

آیت الله اعرافی خطاب به حاضران در جلسه گفت: تقاضای بنده از شما این است که برنامه های خود را به نگاه کلان حوزه انقلابی معطوف کرده و عمیق کار کنید تا نسلی عالم، حکیم، فقیه و فیلسوف تربیت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر ضرورت حضور حوزه علمیه در بعد بین الملل نیز تأکید و عنوان کرد: ما افتخار داریم که در سایه عنایات خداوند، امام زمان(عج)، رهبری و مراجع تقلید در ساحت بین الملل نیز حضور داریم که شاهد مثال اصلی آن جامعهالمصطفی العالمیه است که هم اکنون ۵۰ هزار فارغ التحصیل و ۵۰ هزار محصل دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10