آیت الله مکارم شیرازی: استقلال مالی حوزه ها باید محفوظ بماند | دولت برای مسائل حوزوی و دینی دل نمی سوزاند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم حفظ استقلال حوزه های علمیه، تصریح کرد که حوزه های علمیه نباید به لحاظ مالی وابستگی به دولت ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در چهاردهمین اجلاسیه مدیران حوزه علمیه خواهران که امروز در سالن همایش های بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این اجلاسیه اظهار کرد: با توضیحاتی که حجت الاسلام والمسلمین بجهت پور بیان کردند مشخص می شود که حوزه علمیه خواهران به یک نهاد مهم در سراسر کشور تبدیل شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: یکی از برکات انقلاب اسلامی تشکیل حوزه های علمیه خواهران است یعنی خواهران وارد مسؤولیت های سنگین علمی و تربیتی شده اند و به دلیل آمادگی جامعه، به سرعت گسترش پیدا کرد و در بسیاری از موارد از حوزه علمیه برادران پیشی گرفته است.

وی اضافه کرد: البته برخی از متحجران، خواهران را از این گونه فعالیت ها نفی می کردند یعنی می خواستند آنها را از فعالیت های اجتماعی و تعلیم و تربیت حذف کنند اما به شکر خدا نظام جمهوری اسلامی آن متحجران را عقب زد و آنچه را که امروزه می بیند به وجود  آمد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با طرح سؤالی مبنی بر نظر اسلام در زمینه فعالیت های اجتماعی و تعلیم و تربیت زنان در جامعه، گفت: قرآن کریم در ایه ۳۵ سوره احزاب به ۱۰ گروه از مردان و زنان اشاره کرده و در پایان نیز اجر عظیم برای این ۱۰ گروه قائل شده است.

وی افزود: ذکر این ده گروه بی حساب و کتاب نیست و تمام فعالیت های مهم اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، را نیز بیان کرده است؛‌ خداوند در این آیه می خواهد بگوید تمام افتخارات و فعالیت‌ هایی که مردان اعم از سیاسی، اخلاقی، مردمی، عرفانی و دینی را برعهده دارند، زنان نیز می‌توانند داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بسیار جالب است که در ۱۴۰۰ سال پیش که دختران را زنده به گور می‌کردند و اگر خبر تولد دختری به پدرش داده می شد رنگ چهره اش سیاه می شد و آن را مایه آبرو ریزی می دانست، آیه ۳۵ سوره احزاب بیان شده است که تمام افتخارات مردان را برای زنان نیز قائل است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در سایه قرآن حرکت کنیم، باید بدانیم که بانوان نیز می ‌توانند در همان مسیری که مردان گام برمی‌دارند، حرکت کنند و وظیفه مادری هرگز مانع فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به مسأله مدیریت‌ بیان کرد: مدیریت مهم‌ترین مسأله در انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف است و چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان کردند مشکلات جامعه اعم از سیاسی، اعتقادی و اجتماعی به مدیریت بر می گردد؛ در مسأله تربیت و تعلیم و آموزش خواهران نیز مدیریت حرف اول را می زند.

وی ادامه داد: مدیریت باید جامع باشد و مدیر نیز باید آموزش های لازم مدیریتی را بگذراند زیرا همان گونه که مدیران مدارس گروه‌های زیر دست خود را آموزش می‌دهند، خودشان نیز باید مدیریت را آموزش ببینند تا بتوانند مشکلات را برطرف کنند، به عنوان مثال کشور‌های آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم نابود شدند اما به دلیل این که مدیر داشتند، جامعه را از نو ساختند و در حال حاضر در زمینه‌های اقتصادی پیش رو هستند و این از مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که به دنبال هر تربیتی باید بازدهی وجود داشته باشد، افزود: در برنامه های تبلیغی و تربیتی بالاخره باید بازدهی وجود داشته باشد و انسان باید علومی را که آموخته است به دیگران نیز منتقل کند و اگر انسانی علومی را که آموخته است با خود به گور برد افتخار نیست بلکه احتکار است.

وی ادامه داد: امروزه برای تبلیغ دین اسلام آزادی وجود دارد و دنیا نیز تشنه معنویت است و از مادی گری خسته شده و به دنبال مکتب است که بسیاری به اسلام و در میان مذاهب اسلامی به مکتب اهل بیت رو آورده اند؛ مکتب اهل بیت با سایر مکاتب اسلامی تفاوت هایی دارد از که از آن جمله می توان به حجیت عقل اشاره کرد زیرا اهل سنت حجیت عقل را منکر می شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: ما باید از این فرصت برای تبلیغ مکتب اهل بیت استفاده کنیم زیرا آمادگی لازم برای پذیرش آن در جامعه وجود دارد که اگر از این فرصت استفاده لازم را نبریم مسؤولیت خواهیم داشت.

وی با بیان این برخی مسؤولیت خواهران متمایز از برادران است، عنوان کرد: خواهران در زمینه تربیت فرزندان امتیازی نسبت به برادران دارند و بدون تردید اگر شیر صالحه به فرزند داده شود، فرزند نیز صالح می‌شود و همین مسأله نشان دهنده نقش بانوان در تربیت فرزندان است؛ همچنین در دوران کودکی، ‌فرزندان به مادران وابسته هستند و مادران می‌‌توانند در این زمان و دوران تاثیرگذاری زیادی در فرزندان داشته باشند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران و برادران باید هماهنگ باشد زیرا دوگانگی میان حوزه های علمیه موجب تحقیر می شود بنابراین باید یک اصول در حوزه‌های علمیه خواهران و برادران حاکم باشد گرچه مدیران این دو مرکز مدیریت باید جدا گانه باشند.

این مرجع تقلید با تأکید بر استقلال مالی حوزه علیمه تصریح کرد: حوزه علمیه نباید وابستگی مالی به دولت ها داشته باشد و باید در این زمینه منابع مالی ایجاد شود به گونه ای که نیازی به دولت نباشد به ویژه در شرایط امروزی‌ که دولت فعلی نسبت به مسائل حوزوی و تربیت‌های دینی دلسوز نیست و حتی در برخی موارد بی‌تفاوت است و باوجود این مشکل، وابستگی اثرات منفی زیادی خواهد داشت و امیدوارم روزی فرا برسد که حوزه‌های علمیه کاملا مستقل باشند.

وی ادامه داد: همین استقلال تفاوت اصلی حوزه‌های علمیه شیعه با اهل سنت است زیرا مدیر الازهر مصر که بزرگ ترین حوزه علمیه اهل سنت است را دولت انتخاب می کند و حقوقش را نیز دولت می پردازد؛ آیا چنین حوزه ای می تواند حکومت اسلامی ایجاد کند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه باید به آموزش‌های اجتماعی و سیاسی توجه ویژه داشته باشیم زیرا در غیر این صورت افرادی دیگر در حوزه علمیه نفوذ خواهند کرد؛ مبادا از امور سیاسی و اجتماعی غافل شویم و افرادی بر سر کار آیند که ارتباطی با انقلاب ندارند.

استاد برجسته در س خارج حوزه علمیه با طرح سؤالی مبنی براین که تکلیف خواهران پس از تحصیل آنها چه می شود، گفت: در زمینه مسأله کاریابی در حوزه علمیه خواهران کارهایی انجام شده اما کافی نیست البته این مشکل در حوزه علیمه خواهران و دانشگاه ها نیز وجود دارد در حالی که مدیران در کنار آموزش باید به دنبال اشتغال نیز باشند تا از آموزش های آنها بهره گیرند.

این مرجع تقلید در پایان خطاب به مدیران مدارس حوزه علمیه خواهران گفت: سعی کنید به شاگردان خود امید دهید و افراد منفی باف را در محیط درسی خود راه ندهید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 17