شورای عالی خدمات و آثار عظیم حوزه را منعکس کند| لزوم استعداد سنجی طلاب برای ورود در رشته های مختلف تحصیلی

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر استعداد سنجی در حوزه های علمیه گفت: باید استعداد سنجی کنیم تا طلاب در همان زمینه ای که استعداد دارند ادامه تحصیل دهند و بتوانند منشأ خدمت باشند.

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با بیان این که در آستانه صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم هستیم، اظهار داشت: به قول امام راحل این حوزه برکات عظیمی داشته و لنگری بود که ایمان ها را از انحرافات حفظ کرد.

وی افزود: باید شورای عالی حوزه در نشستی عظیم خدمات و آثار حوزه، شخصیت های عظیمی که تربیت کرده، کتاب های مفیدی که نوشته شده و مبارزاتی که با افراد ناپاک داشته است را  منعکس کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هر انسانی دارای تمایلاتی است، عنوان کرد: انسان گاهی تمایلات عالی و برخی اوقات هم تمایلات پایین دارد، از این رو علمای ما در علم اخلاق تلاش می‌ کنند که غرایض درجه پایین انسان را کنترل کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که انبیا هم آموزگاران و هم یادآوران فطرت های پاک انسانی بودند، خاطرنشان کرد: از این رو کسانی که در این حوزه تلاش می‌ کنند دو مسؤولیت بزرگ دارند، هم مسؤولیت تعلیم و هم مسؤولیت تربیت و تهذیب یعنی برای داشتن انسان کامل هم باید روی اندیشه و هم روی غرایض او تکیه کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: اگر قرار است که ما نسبت به این مطلب اهمیت بدهیم باید دو مرحله را طی کنیم؛ مرحله اول درس اخلاق است که در حقیقت آموزش است که در این مسیر دیدن کتاب ها ضروری است ولی در عین حال باید در حوزه شخصیت های اخلاقی و عملی باشند تا دست افراد را گرفته و به بالا ببرند.

وی تصریح کرد: مسیر طلبگی در مرحله پایین دنیایی مثل یادگیری رانندگی است که انسان برای آموزش دقیق باید در کنار فردی قرار بگیرد که خودش سال ها با این کار آشنایی داشته و مهارت کافی دارد و تنها خواندن کتاب کفایت نمی کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تعلیم اخلاق هم با زبان و هم با عمل صورت می‌ گیرد، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به طلاب در موقع عمامه گذاری توصیه می‌ کنیم که برخی حلال ها بر آنها حرام می‌ شود و برخی کارهایی که دیگران انجام می‌ دهند دیگر نباید از طلاب صورت بگیرد چراکه او نماینده یک قشر عظیم است که می‌ تواند با عمل خود آموزش دهنده اخلاق باشد.

وی عنوان کرد: امروز اگر طلبه با استاد حقیقی همراه نباشد گاهی اوقات دچار مشکلات عدیده از جمله عرفان های کاذب می‌ شود؛ در مرحله یادگیری علمی هم باید بدانیم که با یک ساعت و دو ساعت نمی شود، بلکه برای شناخت حقایق باید همّ واحد داشته باشیم که تعبیر امام راحل بود.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: همّ واحد یعنی این که طلبه در کنار درس و علم، خود را مشغول به امور دیگری نکند؛ شما ببینید مرحوم علامه طباطبایی کتاب المیزان را در شب ۲۱ ماه رمضان تمام کرد از این رو امتداد علوم و نشستن سر کلاس استاد باید جدی گرفته شود.

وی با تأکید بر این که گوش کردن نوار برای فراگیری دروس کفایت نمی کند، ابراز داشت: همین که طلبه محضر استاد بنشیند و درس را در محفل علمی فرابگیرد و نسبت به استاد اشکال بگیرد اهمیت دو چندانی دارد، بله نوار برای افرادی خوب است که دسترسی به استاد ندارد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود یادآور شد: همه انسان ها برای همه کارها ساخته نشده اند، طلبه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند از این رو استعداد سنجی در بین طلاب اهمیت زیادی دارد یعنی نمی توان توقع داشته باشیم که یک طلبه هم مجتهد، هم مفسر، هم مبلغ و هم نویسنده شود.

وی افزود: بنده طرحی دارم که امروز خدمت مدیر حوزه های علمیه عرض می‌ کنم، باید استعداد سنجی کنیم تا افرادی که مشترکات و دروس معمول حوزه را در پنج یا شش سال خواندند ببینیم از نظر ادبیات و تاریخ و اصول و فقه در چه سطحی هستند، تا اگر استعداد دارند این علوم را ادامه بدهند ولی اگر افرادی در عرصه های دیگر استعداد دارند به همان سمت رهسپار شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: معمم شدن نیز باید مورد عنایت مدیریت حوزه قرار بگیرد، مناسب مقام روحانیت نیست که برخی اوقات لباس بپوشند و گاهی نپوشند؛ چراکه لباس روحانیت لباس رسمی سربازی امام زمان(عج) است که نباید از تن درآورده شود.

وی در ادامه با اشاره به این که الحمدالله تفسیر در حوزه تقویت شده است، خاطرنشان کرد: امروز حوزه نسبت به تفسیر و حفظ قرآن توجه بهتری دارد ولی باید جنبه عمومی پیدا کند و به گونه ای باشد که ما را به مقصد برساند.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: مسأله دیگر آن است که حوزه باید القاب خود مثل حجت الاسلام، آیت الله و محقق بهره بگیرد و دوست داشتن استفاده از تعابیر دیگر نشانه عجز ما است، چراکه باید اصالت خود را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: مسأله دیگر عصر ما موضوع تکفیری ها است که در جهان مطرح است که ریشه آنها به وهابیت بر می گردد، از این رو باید شناخت وهابیت به عنوان بحث منظم یک واحد درسی در حوزه برای شناخت ریشه ها، دلایل و شبهات وهابیت داشته باشد، چراکه آنها نیز دارای مکتبی دارند و در حال گسترش هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که وهابیت با کتاب های مدون دانش آموزان و طلاب خود را تربیت می‌ کنند، ابراز کرد: حداقل باید در حوزه کلاس درس و کتاب مدونی در این باره داشته باشیم تا بتوانیم با ریشه ها باطل به درستی مقابله کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 6 =