مبلغان با منطق دین با مردم سخن بگویند| طلاب به جای تمرکز در قم رسالت خود را انجام دهند

حضرت ‌آیت الله علوی گرگانی با تأکید بر این که طلاب نباید در قم بمانند بلکه باید در ایام تبلیغی به رسالت خود عمل کنند، گفت: مبلغان باید با منطق دین و تبلیغ با مردم سخن بگویند.

حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار با حجت الاسلام و‌المسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از سرگروه‌های تبلیغی سازمان اوقاف، با اشاره به پیش و بودن ماه محرم، بیان داشت: ایام تبلیغ در پیش بوده و مسؤولیت تبلیغ مبانی و آموزه‌های دینی در این ماه بر عهده روحانیت است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر این که کتابِ مطول یکی از کتاب‌های برجسته در عرصه معانی و میان به شمار می‌آید، اظهار داشت: بهتر است که مسؤولان حوزه علمیه در رابطه با آموزش این کتاب در مدارس علمیه بازنگری کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که مطالعه و فهمیدن محتوای مطول بسیار مهم است، ابراز داشت: همانگونه که علمای گذشته به مطلعه کتاب مطول بسیار اهمیت می‌دادند، امروز نیز باید این کتاب در جایگاه حقیقی خود قرار گیرد.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی تصریح کرد: در کتاب مطول نکات ظریفی وجود دارد که در فهم صحیح و تفسیر آیات قرآن کریم به طلاب کمک می‌کند. به گونه‌ای که طلاب پس از مطالعه این کتاب به روشنی متوجه می‌شوند که هر کلمه در جایگاه‌های مختلف چه معنایی خواهد داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بی‌تردید افردی که دارای منسب تبلیغ بوده و در این زمینه نیز موفق هستند، با عده‌ای که به تبلیغ مبانی دینی نمی‌پردازند، مساوی نیستند.

وی ادامه داد: هنگامی پیامبر اکرم(ص) قصد داشت امیرمؤمنان علی(ع) را به یمن اعزام کند، شمشیر را به دست حضرت علی(ع) داد و فرمود؛ نیازی به مسلمان شدن مردم با شمشیر وجود ندارد،‌ بلکه بهتر است مردم از طریق تبلیغ مسلمان شوند.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی عنوان کرد: اگر یک انسان به واسطه تبلیغ به آموزه‌های اسلامی آگاهی پیدا کند، بسیار بهتر از آن است که بدون آگاهی و از روی جهل اسلام را برگزیند.

وی گفت:‌ همان طور که خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره مبارکه نمل می‌فرماید؛ «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ»،‌ مبلغان نیز باید با منطق و شمشیر تبلیغ و بیان با مردم سخن بگویند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: خداوند متعال جایگاه تبلیغ را در اختیار طلاب و روحانیون قرار داده است. از این رو باید این جایگاه را ارج نهاده و وظیفه خود را در این راه به نحو احسن انجام دهند.

وی ابراز داشت:‌ طلابی که برای کسب علم از شهر‌ و روستای خود مهاجرت کرده و به شهر مقدس قم آمده‌اند، برای همیشه در قم نمانند، بلکه در ایام تبلیغ به شهر‌های خود بازگردند و با تشریح مبانی و آموزه‌های دینی بر مردم رسالت خود را انجام دهند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که نباید منتظر باشیم مردم سراغ ما بیایند، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون باید سوالات و شبهات مردم را پاسخ دهند چرا که از این طریق پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و به احکام دین مبین اسلام آگاه می‌شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 18