انتقاد آیت الله مکارم از گرانی های افسار گسیخته | مسؤولان دغدغه روز و شب شان حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد

حضرت آیت الله مکارم با انتقاد از کم توجهی مسؤولان و دولتمردان نسبت به حل مشکلات اقتصادی که شرایط سختی را برای اقشار کم درآمد ایجاد کرده است، نسبت به پیامدهای بی توجهی به مشکلات معیشتی مردم هشدار داد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با انتقاد از گرانی های افسار گسیخته در جامعه، خواستار اتخاذ تدابیر عاجل برای حل مشکلات مردم شد.

وی با بیان این که بحث روز مردم و جامعه ما امروز گرانی است نه مسائل دیگر، گفت: مسؤولان محترم بدانند این روزها در هر جلسه ای که می نشینیم سخن از گرانی است؛ آن هم گرانی افسارگسیخته و حتی بالای صد درصد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در این شرایط واقعا اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله کارگران، کارمندان شرایط بسیار سختی دارند؛ تاکید می کنیم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند؛ شوخی نیست، یک مساله سرنوشت ساز است.

وی ادامه داد: هر روز می شنویم فلان کالا و محصول گران تر شده است؛ توصیه و تاکید ما به مسؤولان این است که شب و روز باید فکرشان این باشد که راه حلی برای این مشکلات پیدا کنند، دلخوش نکنند به این که اینها منتسب به فشارهای خارجی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار تدابیر سنجیده و دقیق مسؤولان برای مبارزه با گرانی و حل مشکلات جامعه شد و تصریح کرد: اگر ما اینها را جدی نگیریم خدایی ناکرده پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت.

وی گفت: هرچند مردم به دلیل ایمانی که به اسلام و نظام دارند، مشکلات را تحمل و در مقابل آن مقاومت می کنند، اما بالاخره باید فکری کرد و راه چاره ای در پیش گرفت؛ امیدواریم مسؤولان این موضوع را جدی بگیرند، تا به حال هرچه دور هم نشسته اند نه از دولت، نه از مجلس و نه از قوه قضاییه خبری نشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه همین بخش از سخنان خود توصیه هایی خطاب به کسبه و تجار بیان و تصریح کرد: در این گرانی گروهی از تجار و کسبه هم سهیم هستند؛ برخی از اینها تا می شنوند دلار گران شده، اجناس خود را پنهان و احتکار می کنند و اجناس را به قیمت های بالا به مردم می فروشند، مسائلی که هیچ ارتباطی به ارز ندارد اما متاسفانه مشاهده می کنیم که برخی در گران فروشی مسابقه می دهند.

وی با بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام، محتکران را در حکم ملعون دانست و خاطرنشان کرد: در روایت داریم که محتکران به بیماری صعب العلاج و افلاس دچار می شوند و باید پول های بادآورده را صرف درمان بیماری و مسائلی از این دست کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به روایت دیگری از مولا علی(ع) خطاب به مالک اشتر اشاره و گفت: حضرت خطاب به مالک می فرمایند« گروهی از مردم گرفتار بخل و احتکار هستند، به این محتکران هشدار بده و نصیحت شان کن و اگر گوش ندادند مجازات شان کن»

وی با تاکید بر لزوم مقابله با محتکران، بیان داشت: باید اجناس احتکار شده به قیمت عادلانه در بازار توزیع شود و نباید تنها به توقیف آن اجناس اکتفا کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امروز ما در معرض یک امتحان الهی هستیم، یادآوشد: باید دید چه افرادی به وظیفه عمل می کنند و چه افرادی برق اسکناس ایمان شان را می برد. امیدوارم همه خدا را در نظر بگیرند، روزی دهنده را خدای متعال بدانند و توجه داشته باشند که پولی که از مسیر نامشروع بدست می آید برکتی در آن نخواهد بود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 4