آیت الله مکارم شیرازی در درس اخلاق: افزایش آمار طلاق نگران کننده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزایش آمار طلاق را نگران کننده خواند و تاکید کرد: فرزندان طلاق هم خودشان گرفتار مشکلات زیادی می شوند و هم جامعه را دچار آسیب و مشکل می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در جلسه درس اخلاق که چهارشنبه شب ها با حضور طلاب و خانواده های شان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار می شود، با بیان این که اخلاق شامل دو دسته عمومی و خصوصی می شود، گفت: اخلاق عمومی اخلاقی است که برای همه انسان ها در هر زمان و مکان است و همه باید متخلق به آن باشند؛ ویژگی هایی همچون صداقت، سخاوت، امانت، تواضع و امثال اینها در زمره اخلاق عمومی قرار می گیرند و در این زمینه تفاوتی بین مردم عادی و انبیاء و اولیای الهی نیست.

این مرجع تقلید، اخلاق در برخورد با خانواده، اخلاق در مدارس، دانشگاه ها و حوزه ها، اخلاق در بازار و کسب و کار، اخلاق در سفرها و در برخورد با همراهان، اخلاق با دوستان، اخلاق پزشکی و پرستاری، اخلاق در برخورد با مخالفان و دشمنان، اخلاق در برخورد با مذاهب غیر مسلمان، اخلاق در میدان جنگ، اخلاق در مقام قضاوت، اخلاق در میدان سیاست، اخلاق در برخورد با بزرگ ترها، زیردستان، اخلاق در مواجهه با حیوانات و اخلاق محیط زیست را از مهم ترین موارد اخلاق خصوصی عنوان کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبیین نخستین مورد از موارد اخلاق خصوصی، گفت: اسلام درباره تشکیل خانواده، نحوه تربیت و تعامل با فرزندان و حقوق همسران نسبت به یکدیگر سفارش های زیادی دارد که بسیار جامع و راهگشا است.

وی گفت: جامعه بشری جامعه وسیعی است که از واحدهایی همچون قبیله، خویشاوندان و خانواده تشکیل شده و اگر این واحدها اصلاح شوند کل جامعه اصلاح خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: در زمان ما گرفتارهای عجیبی درباره اخلاق خانواده پیدا شده، آمار طلاق رو به افزایش و آمار ازدواج رو به کاهش است؛ به گونه ای که تبعات و آثار شوم این پدیده را همه می دانیم.

وی پیامدهای طلاق در بین خانواده ها و جامعه را غیر قابل جبران خواند و گفت: اگر زوجی که از هم جدا می شوند دارای فرزند باشند، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود؛ فرزندان طلاق هم خودشان گرفتار مشکلات زیادی می شوند و هم جامعه را دچار آسیب و مشکل می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فرزندان طلاق معمولا گرفتار بیماری های روحی و روانی و افسردگی می شوند، تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب ها این است که فرزندان طلاق موفقیت چندانی در برنامه های اجتماعی نخواهند داشت.

وی با استناد به روایتی از حضرت رسول(ع) ازدواج را محبوب ترین و طلاق را مبغوض ترین در نزد خدای متعال دانست و گفت: ازدواج باعث آبادانی خانه و خانواده و در مقابل طلاق باعث ویرانی می شود؛ امام صادق(ع) نیز در روایتی تاکید می کنند که طلاق مبغوض ترین حلال ها نزد خدای متعال است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: آموزه های دینی و توصیه های پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نشان می دهد که باید در این خصوص هوشیار باشیم، متاسفانه امروزه به بهانه های بسیار کوچک زوج ها از هم جدا می شوند، حتی برخی طلاق ها توافقی است و بعضا ازدواج شان به یکسال نمی کشد.

این مرجع تقلید کم توجهی در انتخاب همسر را یکی از عوامل گسترش طلاق در جامعه دانست و گفت: ازدواج بر خلاف آنچه برخی تصور می کنند یک امر شخصی نیست، بلکه یک امر اجتماعی است. قرآن تعبیر «و انکحوا الایامی» را بکار برده و این نشان می دهد که ازدواج یک مساله شخصی نیست، بلکه جنبه های عمومی و اجتماعی دارد و وظیفه همه است که در این مساله ورود و برنامه ریزی کنند و وسایل و زمینه های ازدواج جوانان را فراهم نمایند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 8