آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج: راه وحدت تکیه بر مشترکات و پرهیز از توهین به مقدسات مذاهب اسلامی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین اهمیت وحدت مسلمانان در شرایط حساس کنونی، حفظ و تقویت وحدت اسلامی، تکیه بر مشترکات، پرهیز از اختلافات، اجتناب از توهین به مقدسات مذاهب اسلامی و ارتباط نزدیک علما را از مهم ترین راهکارهای حفظ وحدت برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ع) به بیان نکات اخلاقی پرداخت و تصریح کرد: حضرت می فرمایند کسی که خاری از سر راه مردم بردارد خدای متعال گناهان گذشته و آینده او را می بخشد. یعنی خداوند به او توفیق می دهد که از همه گناهانش توبه کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که در دنیای امروز دم از تمدن و حقوق بشر می زنند، اما بزرگ ترین جنایات را مرتکب می شوند، تصریح کرد: همین مدعیان حقوق بشر چقدر به عربستان سعودی اسلحه می دهند در حالی که می دانند کودک کشی می کند، بیمارستان ها و مراکز درمانی را ویران می کند و جنایت ها به بار می آورند.

وی گفت: دنیای امروز تنها در ظاهر متمدن و پیشرفته است، باید در دنیای امروز دروغگویان را بشناسیم و اصالت و عظمت دنیای اسلام را بفهمیم و بدانیم اسلام ۱۴۰۰ سال قبل به کوچک ترین مسائل هم توجه داشته است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته وحدت، تاکید کرد: مسلمانان باید دست به دست هم داده و در مقابل دشمنان کینه توز بایستند، ما در قرآن کریم آیات بسیاری درباره وحدت داریم، همچنین در روایات دینی ما نیز تاکیدات ویژه ای درباره لزوم وحدت و همگرایی امت اسلام وجود دارد.

وی نتیجه وحدت را بر اساس مبانی دینی مجد و عظمت اسلام و مسلمین دانست و تاکید کرد: یکی از راه های تحقق و تقویت وحدت پرهیز از توهین به مقدسات مذاهب اسلامی است؛ این مساله سبب می شود که به هم نزدیک شویم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی راه دوم تحقق وحدت را تکیه بر مشترکات و پرهیز از بزرگنمایی اختلافات کوچک و جزیی ذکر و تصریح کرد: یکی دیگری از راه های وحدت این است که اخبار یکدیگر را از منبع درست آن بدست آوریم؛ اگر می خواهیم بدانیم علمای شیعه و سنی در موضوعات مختلف چه عقیده ای دارند برویم از خودشان بپرسیم.

وی با اشاره به سمپاشی ها و دروغ پراکنی های وهابیت و سلفی ها علیه مکتب اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: برای آگاهی از عقیده شیعیان باید سراغ علمای شیعه بروید؛ گاهی اوقات مطالبی را به شیعه نسبت می دهند که به هیچ وجه حقیقت ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: الان رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی مملو از دروغ علیه شیعه است، آیا باید اینها را بپذیریم؟ کار رادیوها و رسانه های بیگانه دروغ پراکنی و ایجاد اختلاف است؛ آنها می خواهند در سایه اختلاف افکنی بین مسلمانان به اهداف خود دست یابند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم هم نشینی علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی را راه دیگر وحدت دانست و گفت: بزرگان دو مذهب باید با هم تماس و ارتباط پیدا کنند، هرچه همدیگر را از نزدیک ببینند و مسائل را مطرح کنند اختلافات و سوء ظن ها کمتر می شود.

این مرجع تقلید در پایان ضمن دعا برای حل مشکلات جهان اسلام، همگان را به پرهیز از اختلافات، تکیه بر مشترکات و هوشیاری در مقابل دشمنان توصیه و تصریح کرد: گرامیداشت هفته وحدت امری خوب و لازم است اما مهم این است که باید راه وحدت را پیدا کنیم و ریشه های اختلاف را بسوزانیم. 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 13