مسجد مروی‌ها ،از آثار فرهنگی مشهد در بافت اطراف حرم در آستانه تخریب /حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با صدور بیانیه‌ای نسبت به‌تخریب مسجد مروی‌ها واکنش نشان داد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای نسبت به‌تخریب مسجد مروی‌ها در بافت تاریخی مشهد واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با صدور بیانیه‌ای نسبت به‌تخریب مسجد مروی‌ها در بافت تاریخی مشهد واکنش نشان داد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ضرورت حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی شهر مشهد چه از منظر دینی و چه از منظر ملی بر کسی پوشیده نیست، متاسفانه باید اعتراف کرد که دستگاه‌های مسؤول تا امروز کارنامه قابل قبولی در تحقق این مهم از خود در شهر مشهد به‌جای نگذاشته‌اند.

بنا به اخبار واصله مطلع شدم شهر در شرف فاجعه‌ای دیگر نسبت به‌حقوق معنوی و آثار تاریخی است، این بار مسجد مروی‌ها که با سال‌ها سابقه و خاطره تاریخی است در معرض خطر تخریب قرار گرفته است، اگرچه امید می‌رود تا مسؤولان پس از فاجعه تخریب مسجد معجردار به‌خود آمده و نسبت به حفظ این میراث تاریخی اهتمام بیشتری بورزند و نگذارند صحت این اخبار تایید نشود، اما بنا به‌وظیفه نمایندگی و با توجه به مطالبه مردمی عملکرد عاجل مسؤولان در جلوگیری از تخریب و تاراج دارایی‌های واقعی مشهد را خواستارم، به‌خصوص که انتخاب مقطع زمانی که متاسفانه نه استاندار و نه فرماندار داریم بسیار قابل تامل است.

اینجانب با همه دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اتمام حجت کرده و هشدار می‌دهم در صورت تعللی که موجب تخریب مسجد مروی‌ها تحت هر عنوانی شود، مردم سکوت و عدم اقدامات شما را خیانت خواهند دانست.

نصراله پژمان‌فر
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی

 

مسجد مروی‌ها در مشهد در آستانه تخریب
مسجد مروی‌ها یکی دیگر از آثار فرهنگی مشهد در بافت اطراف حرم است که در آستانه تخریب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسجد مروی‌ها با قدمتی ۱۷۰ ساله در اجرای طرح‌های نوسازی بافت اطراف حرم، در حال تخریب است.

این مسجد که به‌عنوان میراث فرهنگی ثبت شده و در مجاورت بازار آستانه پرست و در محله «تپل محله» قرار گرفته است.

مسجد مروی‌ها در طرح بازسازی اطراف حرم مطهر قرار گرفته و اکنون حکم تخریب آن صادر شده تا یکی دیگر از میراث تاریخی مشهد در اثر بی‌توجهی مدیران شهرداری و میراث فرهنگی استان از بین برود.

نکته قابل توجه آنکه تیرماه سال گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی دستور توقف همه طرح‌های اطراف حرم مطهر را صادر کرد و هرچند این دستور از سوی استانداری دیرهنگام به‌شهرداری و دیگر نهادهای مسؤول ابلاغ شد، اما این طرح‌ها همچنان در حال اجرا هستند و یکی از پس از دیگری میراث ملموس فرهنگی شهر را به‌ورطه نابودی می‌کشانند.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی از آن است که ظهر امروز مراحل تخلیه مسجد در حال انجام بوده و به‌زودی مسجد تخریب می‌شود.

گفتنی است؛ شهرداری در حالی به‌ادامه این طرح می‌پردازد که دی ماه سال گذشته مسجد حوض معجردار را در حاشیه خیابان نواب تخریب کرد و مدتی قبل نیز در اثر بی‌توجهی در آواربرداری خانه سیدان، یکی دیگر از میراث ملموس فرهنگی تخریب شد.

همچنین باید اشاره کرد که مدیران شهرداری برای توجیه اقدامات خود در تخریب این بناهای تاریخی، بازسازی این بناها را بهانه قرار داده و بنا را فاقد ارزش تاریخی معرفی می کنند، از طرف دیگر مدیران میراث فرهنگی استان نیز نسبت به‌این تخریب‌ها بی‌اعتنا هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 9