فقه زدایی از فرهنگ عمومی دسیسه دشمنان است| نقش ویژه بسیج طلاب و اساتید در صیانت از انقلاب و راه امام

استاد درس خارج حوزه فقه زدایی از فرهنگ عمومی را دسیسه دشمنان دانست و تاکید کرد که اساتید، طلاب و نخبگان بسیجی باید بیش از پیش در مطرح کردن فقه در چرخه زندگی و تبدیل آن به فرهنگ عمومی تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب به مناسبت هفته بسیج در مدرسه فیضیه قم و در جمع باشکوه علما، اساتید و طلاب و روحانیان با گرامیداشت هفته بسیج، به تبیین کارکردهای بسیج پرداخت.

شاخصه ها و کارکردهای بسیج

وی اسلام خواهی، دفاع از ارزش ها، تلاش برای تحقق حیات طیبه، عدالت خواهی، تحقق عدالت در جامعه، عزت خواهی، استکبار ستیزی، مجاهدت فی سبیل الله، شهادت طلبی و تلاش برای حفظ و صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی را از مهم ترین کارکردهای بسیج بر اساس گفتمان امام راحل برشمرد.

آیت الله کعبی با بیان این که بسیج عرصه های گوناگونی دارد، بیان داشت: واژه معادل بسیج در قرآن شاید نفر باشد؛ نفر یعنی آماده شدن برای حرکت به دستور فرمانده برای جنگ با دشمنان اسلام که بسیج دفاعی و نظامی می شود.

عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: بسیج دفاعی به دلیل آیه ۳۹ سوره توبه« إِلَّا تَنْفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا» واجب است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بسیج فقهی، بسیج برای امر به معروف و نهی از منکر، بسیج سیاسی و فرهنگی نیز در قرآن ذکر شده که جزو وظایف حوزه های علمیه و روحانیت است.

فقه زدایی از فرهنگ عمومی دسیسه دشمنان است

آیت الله کعبی فقه زدایی از فرهنگ عمومی جامعه را دسیسه دشمنان دانست و گفت: بسیج اساتید، نخبگان و طلاب و روحانیان باید در مطرح کردن فقه در چرخه زندگی و تبدیل آن به فرهنگ عمومی بیش از پیش تلاش کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک میلاد حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع) تاکید کرد: ریشه بسیج در مکتب امام الگو گرفته از رسالت نبی گرامی اسلام و فداکاری های مولا علی(ع) است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: اسلام با پنج عصر مکتب، رهبری الهی، حضور یاران و خواص بصیر، حضور مردم در صحنه و صبر و مقاومت در زمان رسول الله به پیروزی رسید. در میان این پنج مؤلفه آنچه به بسیج مربوط است این است که اگر نخبگان و خواص بسیجی وار حرکت کنند می توانند جامعه و توده ها را به صحنه بکشانند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت ویژه نقش خواص، افزود: نخستین برش انحرافی در تاریخ اسلام در نخبگان ایجاد شد و همین مساله نیز باعث کناره گیری مردم شد.

آیت الله کعبی بیان کرد: در انقلاب اسلامی ایران نیز همین پنج مؤلفه عامل پیروزی شد، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید مطهری، رهبر معظم انقلاب و شهدای محراب بسیجیان واقعی بودند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهدیم که نخبگان و خواص رسالت بسیجی خود را مثل علما و اندیشمندان دهه اول انجام نمی دهند.

آیت الله کعبی اضافه کرد: با این وجود یکی از معجزات بسیج این است که مردم بسیجی وار در صحنه هستند؛ توده های مردمی از بسیج نخبگان و خواص جلوتر هستند.

بسیج اساتید و طلاب می تواند پیشتاز در دفاع از اسلام ناب باشد

آیت الله کعبی افزود: در حوزه علمیه، بسیج اساتید، طلاب و نخبگان می تواند پیشتاز حرکت اصیل مکتبی در دفاع از اسلام ناب و آموزه های اهل بیت و صیانت از انقلاب و راه امام و شهدا باشد.

وی در ادامه این نشست به دشمنی جبهه استکبار و در راس آن آمریکای جنایت کار با انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مؤلفه های حرکت بسیج در مقابل دشمنان ثبات و پایداری، اعتماد به قدرت خدا، عمل به احکام اسلام، ولایت مداری، حفظ انسجام، صبر و تحمل و بابا بردن سطح اخلاق است.

جریان غرب گرا چالشی جدی برای انقلاب اسلامی است

آیت الله کعبی جریان غرب گرا را از چالش های جدی انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: این جریان تلاش می کند آمریکا را به آمریکای خوب( آمریکای اوباما) و آمریکای بد( آمریکای ترامپ) تقسیم کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: تجربه برجام در هر دو دولت نشان داد که آمریکا دشمن اصلی ما است و به چیزی جز استحاله انقلاب اسلامی و دشمنی با ملت ایران فکر نمی کند.

وی مقابله با منافع مردم و استحاله انقلاب اسلامی را استراتژی اصلی آمریکا عنوان و تصریح کرد: باید در برابر جریان غرب گرا هوشیار بود و این هوشیاری و بصیرت را به عموم جامعه نیز سرایت داد.

آیت الله کعبی نتانیاهو، ترامپ و محمدبن سلمان را از دشمنان اصلی امروزی انقلاب اسلامی دانست و با بیان این که اینها ائتلاف شومی را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی تشکیل داده اند، افزود: بر اثر غرش موشک های مقاومت در غزه، دولت نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرار گرفت؛ محمد بن سلمان در باتلاق یمن و ماجرای قتل خاشقچی گیر کرده است.

آیت الله کعبی افزود: ترامپ نیز در تحریم ایران شکست خورده است، او احساس کرده که با تحریم هم راه به جایی نخواهد برد.

برجام تجربه ای برای عبرت گرفتن

استاد حوزه علمیه قم برجام را تجربه ای برای عبرت گرفتن دانست و اضافه کرد: در چند ماهی که آمریکا از برجام خارج شده، اروپایی ها فقط زمان گرفته اند و در عمل هیچ کاری انجام نداده اند.

دولت در اعتماد به اروپا تجدید نظر کند

آیت الله کعبی با بیان این که در برجام منافع ملت تامین نشد، خاطرنشان کرد: دولتمردان در اعتماد به اروپایی ها بایستی تجدید نظر کنند، به مقامات غربی اولتیماتوم جدی بدهند و اجازه ندهند بیش از این زمان بخرند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10