آیت الله اشرفی شاهرودی : طلبه باید تحول آفرین باشد/دغدغه طلاب ترویج دین و هدایت مردم باشد

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان مطرح کرد: یک روحانی این قدرت و توانایی را دارد تا در عرصه جهانی تحول آفرین باشد.
آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: طلبگی برای آباد کردن دنیا نیست و کسی که برای امور دنیوی به این راه قدم گذاشته بهتر آن است که این راه را رها کند چرا که درد طلاب باید درد دین و مردم باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی در مراسم عمامه گذاری ۱۷۰ طلبه جوان این حوزه که در شب میلاد باسعادت منجی عالم بشریت، محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) به همت مدیریت امور طلاب در مدرسه علمیه نواب برگزارشد، بیان کرد: بزرگترین تحصیل کرده های دنیا نتوانستند تحولی در جوامع خود ایجاد کنند اما یک روحانی این قدرت و توانایی را دارد تا در عرصه جهانی تحول آفرین باشد همانند حضرت امام(ره) که در راستای دین حرکت کرد و گام برداشت.

وی خطاب به طلاب با بیان اینکه ایام جوانی را مغتنم بشمارید و با جدیت در راه تحصیل علم باشید، به حدیث « طَلبهَ الِعلم ثَلاثه. فَأعرفهم بأعیانهم و صفاتهم: صَنفَ یَطلبهُ للِجهل وَ المَراء، وَ صَنف یَطلبهُ لِلاستِطالهَ وَ الخَتل، وَ صَنف یَطلبهُ لِلفِقهِ وَ العَقل» از امام صادق (ع) اشاره کرد و با تاکید بر شناخت و شخصیت طالبان علم، گفت: طلاب و طالبان علم سه دسته هستند؛ دسته نخست افرادی که علم را برای دنیا، خودنمایی و جهل و جدال در جامعه آن طلب می کنند و به دنبال علم واقعی نمی روند و رضای خدا را در نظر ندارند.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دسته دوم برای رفعت جستن و فریب دادن به دنبال کسب علم هستند، تشریح کرد: این دسته، علم را طلب می کنند برای اینکه خودشان را به عنوان یک شخصیت بزرگ در جامعه معرفی کنند در حالی که دین خود را از بین می برند.
آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به اینکه دسته سوم، علم را برای کسب دانش و بینش طلب می کنند و به دنبال فقاهت، عقل و علم دین هستند، افزود: اینها اهل عمل هستند و خشیت به حکم خدا دارند و در مقام بندگی، خود را از هر عیبی مبرا می کنند.
طلبگی راهی برای کسب مال نیست
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در ادامه ابرازکرد: طلبگی راهی برای کسب مال نیست و کسانی که با این دیدگاه وارد حوزه می شوند، انتخاب نادرستی کرده اند و بهتر است درس دین و طلبگی را رها کنند.
آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه در عالم آخوندی دریافت وجوهات امام(عج) شرایطی دارد، ادامه داد:  اگر بنا به این است که طلبه شویم و از سهم امام التزام کنیم باید پایبند به احکام دین و دفاع از مکتب امام صادق(ع) باشیم.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در بخش بعدی سخنان خود به وظیفه طلاب در برابر جامعه پرداخت و خطاب به طلاب جوان خاطرنشان کرد: از همین نخستین راه باید بدانید که مسئولیت بزرگ حفظ دین و جلوگیری از انحراف مردم و نوجوانان، وظیفه اول شما است.
آیت الله اشرفی شاهرودی، تخلّق به اخلاق ائمه(ع) و تقوا و عمل به دستورات دین را به عنوان دیگر وظایف طلاب برشمرد و ادامه داد: با در نظر گرفتن این وظایف اولیه، باید در راستای آنچه که امام زمان(عج) به آن امر می کند و رضای او است، گام برداریم.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، خودسازی، دوری از گناه، توجه به نماز اول وقت، اهتمام به قرآن روزانه، به بطالت نگذراندن وقت، درس و مباحثه را از دیگر الزامات طلبگی دانست و طلاب جوان را امر به تندرستی کرد و گفت: ورزش کنید و برای سلامتی خود ارزش قائل شوید، چراکه آخوند پیر بهتر از طلبه جوان بیمار است.
گفتنی است، این مراسم با حضور آیت الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سیدان، قاضی زاده، ایاذی، خزاعی، سید علی اصغر حسینی، زمانی فرد، سیدهادی مرتضوی، حسینی فقیه، سیدمحمد باقر موسوی مصباح، زرندی و معاونان و مسئولان مرکز مدیریت و همچنین خانواده طلاب برگزارشد.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 7 =