آیت الله جوادی آملی: چشم دوختن به غرب سفاهت و ضلالت است / ملتی که روی پای خود بایستد سعادتمند می شود/ قلم علما اثر سکولاریسم و تفکرات الحادی را می‌زداید /موش صفتان کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دادند

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با بیان این که اگر به غرب چشم بدوزیم سفاهت و ضلالت و گمراهی عقلی است، گفت: چرا از این همه نعمت استفاده نکنیم و چشم به دیگران و بیگانگان بدوزیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم  امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره ملک گفت: فرمود مهم ترین نیاز مردم اقتصاد است و خدای سبحان همه وسائل اقتصادی را از آسمان و زمین فراهم کرده است.

وی افزود: منتهی خدا به انسان فرموده که تلاش و کوشش کنید و از نیروی علمی و عملی خود بهره بگیرید و مطمئن باشید که خدا رازق شما است و از غیر خدا کاری ساخته نیست، تأکید دیگر الهی این است که ارتباط انسان با انبیا و اولیا نباید قطع شود و به مثل خود مراجعه نکنید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر ملتی بیراهه نرود و راه را بر کسی نبندد باران مرتب و به اندازه کافی بر آن ها نازل می شود، اظهار داشت: قرآن می فرماید زمین در اختیار انسان است و می تواند در آن کارهای خود را پیگیری کند.

وی ادامه داد: قرآن درباره اهل کتاب می فرماید که این ها دو دسته هستند، عده ای جزو ائمه کفر هستند که تعهدات، امضا و کنوانسیون را قبول ندارند و آن ها را به رسمیت نمی شناسند، اگر جمعیتی این چنین باشند نمی توان با آن ها زندگی کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که مبارزه با ائمه کفر تنها به دلیل این نیست که کفر دارند بلکه امضا و تعهد را زیر پا می گذارند، ابراز داشت: با گروهی که همه چیز را زیر پا می گذارد چگونه می توان زندگی کرد؟ قرآن در مقابل این گروه، از عده ای دیگر از اهل کتاب به بزرگی یاد می کند چرا که وقتی آیات الهی را شنیدند و فهمیدند پیامر خاتم آمد چشمانشان پر از اشک شوق شد.

 وی عنوان کرد: الان هم در غرب چنین گروهی وجود دارد که منتظر شنیدن صدای اسلام و مطالب قرآن هستند، عده ای از جوانان در صدر اسلام می خواستند به جنگ با دشمن بروند اما وقتی امکان آن فراهم نمی شد اشک می ریختند که نمونه آن را در دفاع مقدس مشاهده کردیم.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر ذات اقدس اله به احترام برخی اهل کتاب که از آن ها به بزرگی یاد شده در محیط مسیحی و یهودی نشین و غرب نعمت های فراوانی نازل کند بر اساس سوابق برخی از آن ها در گذشته است.

وی اضافه کرد: این که گفته می شود استکبار و غرب وحشی هستند درست است چرا که جنگ جهانی اول و دوم را همین ها راه انداختند و الان هم هر جا جنگ نیابتی وجود دارد این ها دخالت دارند، در حال حاضر هم کارخانه های تولید سلاح کشتار جمعی سه شیفته کار می کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ذات اقدس اله فرمود هرکس که وضع مالی خوبی دارد مقرب عندالله نیست و نباید آن را الزاما نعمت تلقی کنند، گفت: قرآن فرمود که این افراد خیال نکنند به آن ها نعمت می دهیم بلکه آن ها را سرگرم می کنیم تا در زمان لازم نعمت آن ها را بگیریم.

وی افزود: در سوره اعراف آمده که ما به برخی فشار آوردیم تا به راه بیایند اما وقتی که دیدیم به راه نمی آیند به آن ها نعمت فراوان دادیم تا در وسط نعمت فراوان آن ها را خفه کنیم.

مفسر برحسته قرآن کریم با تأکید بر این که دهه ۶۰ از بهترین معجزات قرآن و عترت است، اظهار داشت: ما در دهه شصت، ۱۰ سال در شعب ابی طالب بودیم، جنگ علیه انقلاب ۱۰ ساله بود، دو سال فقط خورد بود نه زد و خورد و ۸ سال زد و خورد شد، دو سال اول که هنوز سال ۵۷ تمام نشده بود خلق ترکمن گلوله بستند و جنگ شروع شد اما عزیزان جنگ را خاموش کردند.

وی ادامه داد: هنوز جنگ خلق ترکمن در شمال پایان نپذیرفت که آشوب ها و جنگ خلق کردستان، خلق مسلمان، خلق عرب و ترورهای پی در پی آغاز شد، دو سال نخست جنگ یک طرفه بود و ۸ سال دفاع مقدس به صورت طرفینی بود، ۱۰ سال در شعب ابی طالب بودیم و معجزه قرآن است که کشور را حفظ کرد، در واقع آن دوران جنگ جهانی سوم بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: جنگ جهانی این است که همه جهان بجنگند که یا همه با یکدیگر می جنگند یا این که همه جمع می شوند تا یک کشور مانند ایران را نابود کنند، کدام کشور بر روی زمین وجود داشت که علیه ما قیام نکرده بود؟

وی عنوان کرد: ۳ کشور سوریه، الجزایر و لیبی که نگاهشان به جیب و کیف ما بود و همراه دیگران نبودند اما از آن ها چه ساخته بود؟ تمام همسایه ها علیه ما قیام کردند و به ما اسلحه نمی فروختند و ۱۰ سال در تحریم کامل و در شعب ابی طالب بودیم، این معجزه الهی است که از آن شرایط با پیروزی خارج شدیم؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حتی موشک قاچاقی به کشور نمی دادند، ما در چنین جنگی بودیم و از آن خارج شدیم، این معنی معجزه است، نمی توان گفت که در دهه ۶۰ روزی فراوان نداشتیم بلکه روزی آن روز ما فتح، پیروزی و شکوه بود.

وی اضافه کرد: اگر درست بررسی کنیم متوجه معجزه عظیم قرآن در آن ۱۰ سال می شویم، در آن زمان بودجه را با بشکه ای ۲۴ دلار بستند، گفتند که ۸ دلار آن صرف جنگ، ۸ دلار صرف بودجه جاری و ۸ دلار دیگر هم صرف عمران و آبادی شود، دشمن توطئه خود را ادامه داد و همه ذخایر نفتی را به میدان آوردند تا این که نفت بشکه ای ۸ دلار شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که با وجود توطئه دشمن هم جنگ و هم بودجه کشور تأمین شد، گفت: آیا این معجزه نیست؟ آیا حتما باید عصایی اژدها شود؟ چون خلیج فارس ناامن بود کسی هم از ایران نفت نمی خرید و باید سختی های بسیاری را متحمل می شدند تا همان ۸ دلار هم به دست آید؛ کدام معجزه از این قوی تر است؟

وی افزود: امروز در کنار سفره قرآن و عترت هستیم، روزی که هیچکس به یاد ما نبود خداوند متعال حمایت می کرد؛ قرآن هشدار می دهد که نعمت ها را حفط کنید و بدانید که عذاب های الهی فقط سیل، زلزله و صاعقه نیست بلکه اختلاف هم عذاب است.

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: قرآن می فرماید اگر در برابر نعمت الهی، نظام الهی و قول خدا و پیامبر بیراهه رفتید بدانید که قدرت خدا بالای قدرت بشر است، فرمود اگر بیراهه رفتید عذاب هایی مانند صاعقه و زمین لرزه می آید اما بدتر از آن دو اختلاف داخلی است.

وی ادامه داد: اختلاف انواعی دارد، برخی اختلاف ها در اثر عقیده های شخصی است که با نشست، کنگره، همایش و کتاب حل می شود، اختلاف دیگری مانند غده بد خیم سرطانی است که با کنگره و نشست حل نمی شود بلکه تنها با ناله و اشک حل خواهد شد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر اختلاف عذابی بود که خدا در بین جامعه انداخت تنها با ناله و توبه حل می شود، اختلاف علمی و نظر با گفت وگو و قدر مشترک گرفتن حل می شود اما اگرانسان بیراهه رفت و عالما عامدا در برابر قرآن و عترت ایستاد خطرناک است، اختلاف ملتی را به جان هم می اندازد.

وی عنوان کرد: در دهه ۶۰ با معجزه الهی از شعب خارج شدیم که جز خدا هیچکس به داد ملت نرسید، اگر انسان بیراهه نرود و راه کسی را نبندد مورد عنایت الهی قرار می گیرد، بر اساس فرمایش قرآن و عترت به همه احترام می کنیم اما محتاج دیگران نیستیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بی عقلی است که کسی از کسی چیزی بخواهد، اگر انسان به دیگری به ویژه به بیگانه وابسته باشد و اگر به غرب چشم بدوزیم سفاهت و ضلالت و گمراهی عقلی است، چرا از این همه نعمت استفاده نکنیم و چشم به دیگران و بیگانگان بدوزیم.

وی اضافه کرد: این بی عقلی مسؤولان و متمکنان است که تمام سرمایه ها خوابیده است و منتظر هستند گرانی شود تا خانه را بفرشند، هم مسؤولان موظف هستند تولید را تسهیل کنند و همین این ها موظف هستند که پول ندهند و جهنم بخرند، تا کی باید بی خردانه زندگی کنیم؟ افراد باید پول ها را در تولید ببرند و به مسؤولان بگویند که تولید را تسهیل کنند و روی پای خود بایستیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ملی که روی پای خود بایستد سفیه و گمراه نیست، گفت: چون صحیفه و نهج البلاغه کتاب درسی نیست برخی معارف برای ما آشنایی ندارد، چرا باید سفیهانه زندگی کنیم، چرا زندگی ما عاقلانه نباشد؟ مگر قرآن و عترت نفرمود به غیر خدا تکیه نکنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: سکولاری و مشرکانه فکر کردن، الحادی اندیشیدن و غده بدخیم فرهنگی را قلم مراجع و علمایی همچون علامه طباطبایی و امام راحل می‌تواند پاک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در نشست اساتید که امشب در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به پرچم‌داری حوزه علمیه قم در عرصه‌های علمی و عملی اظهار داشت: حوزه های علمیه مخصوصا قم به نیابت از حضرت ولی عصر(عج) پرچم را به دست گرفته است که از عناصر محوری علمی و عملی برخوردار است.

عناصر محوری علمی و عملی

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: وقتی این عناصر محوری علمی در حوزه سامان پذیرفت، آنگاه عناصر عملی محقق می‌شود که همچون آب کر، خاصیت کر بودن را پیدا می‌کند و علاوه بر طاهر بودن، مطهر است، یعنی چیزی توانایی آلوده کردن او را ندارد و به جایی می‌رسد که دیگران را هم پاک می‌کند و خود به سراغ هیچ آلودگی نمی‌رود.

وی افزود: اگر قداست حوزه را می ستاییم، به این دلیل است که نه بازیگر است و نه به دنبال بازی می‌رود، چراکه به تعبیر قرآن کریم « وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ » هستند و از سوی دیگر طبق سوره نور یعنی آیه «رِجالٌ لا تُلهیهِم تِجارَهٌ وَ لا بَیعٌ عَن ذِکرِ اللّه» نمی‌شود که آنها را به بازی گرفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به طلاب حوزه علمیه بیان کرد: حوزوی باید بکوشد که نه بازیگر باشد و نه نهاد و ارگانی بتواند او را بازی دهد.

اثر مرجعیت در نظام سیاسی و اجتماعی

وی با اشاره به اثر مرجعیت حوزه در نظام سیاسی و اجتماعی مانند ایران گفت: یک فقه اصغر وجود دارد و یک فقه اکبر، فقه اصغر همین مسائل طهارت و مانند آن است که به صورت روزانه در حوزه‌ها تدریس می‌شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۲۸ سوره توبه بیان کرد: خباثت‌های خبثی و حدثی توسط پاک‌کننده‌های مانند سنگ و خاک و باران پاک می‌شوند، اما غده‌های بدخیم و آلوده استکباری و استعماری، نجس معنوی و رجس را آب و خاک و باران هم پاک نمی‌کنند، بلکه آن را خون طیب شهدا است که می‌تواند پاک کند.

وی با بیان‌این‌که باران توانایی پاک کردن خون را دارد نه استکبار، گفت: خون شهدا بود که استکبار داخلی پهلوی و خارجی غربی‌ها را پاک کرده و کشور را طیب و طاهر کرد، بنابراین کاری که از باران و آب ساخته نیست از خون ساخته است، کاری که از برف و باران ساخته نیست از جانبازی جانبازان ساخته است.

قلم علما اثر سکولاری و الحادی اندیشیدن را می‌زداید

مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: سکولاری و مشرکانه فکر کردن، الحادی اندیشیدن و غده بدخیم فرهنگی را نه خون شهدا پاک می‌کند نه جانبازی جانبازان، کاری که از خون بر می‌آید، استکبارستیزی و استعمارستیزی است، اما شبهات و مشکلات فرهنگی سکولار و مانند آن را قلم امثال علامه طباطبایی و امام راحل می‌تواند پاک کند.

وی در ادامه با اشاره به روایت «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» گفت: در روز حساب، در یک کفه ترازوی سنجش اعمال، نماز، حقوق، اخلاق، عقیده و اعمال انسان را قرار می‌دهند و در کفه دیگر حقیقت قرار می‌گیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: آنجا که حقیقت است و با آن اعمال را می‌سنجند، دیگر خون جای نداشته و توانایی سنجش اعمال را ندارد، بلکه تنها مرکب مراجع، علما و اساتید است که جای دارد و می‌تواند ملاک سنجش واقع شود.

وی ادامه داد: گرچه خون بر شمشیر پیروز است و می‌تواند بر استکبار و استعمار فائق آید، اما توانایی رد کردن شبهات سکولار و الحاد را ندارد، بلکه این مرکب علما و قلم آنها است که هم شهیدپرور بوده و هم برطرف کننده الحاد و شرک است.

مراجع جانشینان ائمه هستند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که مراجع و علما جانشینان ائمه(ع) هستند، گفت: این بررسی همه جانبه نشان می‌دهد که حرف اول مملکت را مرجعیت حوزه‌های علمیه می‌زنند، چون مداد به دست آنها بوده و شرک، کفر، الحاد و سکولار توسط این نهاد رد شده و شهید پرور است، زیرا به دنبال این مداد، شهدا تربیت شده و بر استکبار استعمار پیروز می‌شوند، این جملات انشایی است و نشان می‌دهد که ما باید کجای قرار داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که مراجع تقلید نمی‌توانند نسبت به جامعه بی‌تفاوت باشند، گفت: این‌که گفته شود “بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش” از مراجع و علما صادر نمی‌شود، اگر چنانچه گفته شد که علما جانشین ائمه و محکمات جامعه هستند، یعنی ای علما، جامعه را پدرانه اداره و هدایت و جامعه را از خطرات حفظ کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کرد: علما و مراجع هرگاه مشکلی ببیند، باید نسبت به حل آن اقدام کند و نسبت به نظام و جامعه خود دلسوز باشد، کار نظامی و مدیریتی و یک جانبه خشن هرگز پیش نمی‌رود، بلکه کار باید به صورت محترمانه و عاشقانه انجام شود.

وی در پایان افزود: ما حافظ نظام، انقلاب، خون شهدا و جامعه هستیم، بنابراین باید به وظیفه خود عمل کنیم تا این نظام مقدس را به دست صاحب اصلی آن «حضرت بقیه الله الاعظم» برسانیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ما در کشوری هستیم که نعمت های فراوانی در آن یافت می شود، گفت: یک عده موش صفت با احتکارها سبب شدند تا کشور در تنگنای اقتصادی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر چهل و دومین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در این بخش به بیماری هایی که برخی اصحاب مبتلا می شدند اشاره کرده و فرموده اند بیماری عمل نیست که انسان در قبال آن ثواب کسب کند، بلکه یک رخداد آزمونی است که خداوند انسان را بر اساس آن می آزماید، بنابراین انسان به سبب صبر و تحمل آن بیماری ها ثواب می برند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر مرگ، مرض و فقر وجود نداشت، انسان هیچگاه گردن خم نمی کرد، یعنی این سه امر برای آزمودن بشر است تا او را از مرکب غرور پیاده کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که دشمن به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود، ابراز داشت: دشمن درونی با منافع بیرونی کاری ندارد، بلکه تنها با حیثیت ما می جنگد؛ خداوند در سوره اعراف این نکته را متذکر شده است که شیطان تنها با جسم، مال، بدن و دین مخالفت نمی کند، بلکه به دنبال این است که انسانیت را از بین برده و انسان را مسلوب الحیثیه کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که شیطان تا انسان را بی آبرو نکند، دست از سرش بر نمی دارد، عنوان کرد: اینگونه نیست که گفته شود اگر انسان از دین خارج شود، شیطان او را رها خواهد کرد، بلکه شیطان مخالف انسانیت است و می خواهد انسان را بی آبرو کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که بر اساس روایات، اعضا و جوارح انسان جنود و سربازان خداوند هستند، اظهار داشت: از این که خداوند در قرآن کریم می فرماید روز قیامت اعضا و جوارح انسان شهادت می دهند، دانسته می شود که این اعضا و جوارح از ما نیستند، بلکه امانت های الهی در دست ما هستند.

وی افزود: حال اگر کسی با دست خود زیرمیزی یا رومیزی بگیرد، تقصیر دست نیست، بلکه انسان دست خود را وادار به این کار کرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که همه انبیا و اولیای الهی تلاش کردند تا ما آبرومند زندگی کنیم، مطرح کرد: انسان نسبت به ابزاری که در دست خود دارد مالک است، اما مالک آبروی خود نیست، بلکه نسبت به آبروی خود، امین الله نامیده شده، بنابراین اجازه ندارد آبروی خود را بریزد و یا آبروی دیگری را ببرد.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه «وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّهٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» خاطرنشان کرد: مهاجرین هنگامی که این آیه نازل شد به مدینه مهاجرت کردند و در حالی که با خود پس اندازی نداشتند درباره رزق و روزی خود نگران نبودند و همین کارشان سبب شده است تا ما هم اکنون پس از هزار و ۴۰۰ سال از کارشان با عظمت یاد می کنیم.

وی تأکید کرد: ما در یک کشوری هستیم که در آن نعمت های فراوانی یافت می شود، اما یک عده موش صفت با احتکارها سبب شدند تا کشور در تنگنای اقتصادی قرار بگیرد؛ چرا یک عده به گونه ای رفتار می کنند که در روز قیامت به صورت موش محشور شوند؟ احتکار کردن در حقیقت صفت موش ها است.

حضرت آیت الله جوادی آملی به چهل و سومین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره و بیان کرد: قناعت یکی از کرامات بزرگ است و در روایات آمده است که امیرمؤمنان(ع) حیات طیبه را قناعت معرفی کرده اند؛ انسان های قانع به اندازه ای بزرگوار هستند که چشم طمع به زندگی دیگران ندارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 8