فقاهت کیان شیعه است| پاسخ به دو شبهه اخیر وهابیت

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که فقاهت کیان شیعه است، گفت: باید در حوزه صدها مجتهد جامع الشرایط وجود داشته باشد که این موضوع نیازمند همت و تلاش بیشتر در این زمینه است.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که فقاهت کیان شیعه است، گفت: باید در حوزه صدها مجتهد جامع الشرایط وجود داشته باشد که این موضوع نیازمند همت و تلاش بیشتر در این زمینه است.

وی با اشاره به شبهه اخیر وهابیت درباره لعن یزید افزود: وهابیت می گوید شیعه موقع نوشیدن آب بر یزید لعنت می کند در حالی که امیرمؤمنان فرموده که فحش ندهید و به خطبه حضرت در جنگ صفین و جمل استناد می کنند، وهابیت ادعا می کند لعن بر یزید و دشمنان اهل بیت(ع) با فرمایش امیرمؤمنان موافق نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وهابی ها سب و لعن را به یک معنا گرفته اند، اظهار داشت: سب به معنای فحش است اما لعن فحش به شمار نمی رود بلکه نوعی دعا محسوب می شود که انسان از خدا می خواهد او را از رحمتت دور کن.

وی ادامه داد: سب کار انسان بداخلاق و بدزبان است اما لعن کار انبیا و اولیا محسوب می شود و رسول اکرم(ص) نیز افرادی را لعن کردند، حتی خداوند متعال هم در قرآن کریم لعن می کند، آیا می توان گفت که خداوند متعال هم فحش می دهد؟

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که خلاق متعال جامع کمال است، ابراز داشت: آیا می شود خداوند متعال به عنوان جامع کمال فعل قبیح انجام دهد؛ بنابراین لعن نفرین است نه این که فحش باشد، وهابیت با این که ادعای عرب زبانی می کند اما چیزی از عربیت نمی فهمد.

وی در ادامه به شبهه دیگر وهابیت اشاره و عنوان کرد: وهابیت می گوید شیعه نسبت به حضرت زهرا(س) بسیار اظهار علاقه می کند اما نسبت به ام المؤمنین عایشه آن محبت را اظهار نمی کنید و بین دختر و همسر پیامبر فرق گذاشته می شود؟ جواب روشن است، حضرت زهرا(س) بر اساس روایتی که متواتر است افضل زنان اهل جنت است، حضرت مریم، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و آسیه افضل نساء جنت هستند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: این حدیث درباره عایشه همسر پیامبر نیست؛ بنابراین اگر مهروزی ما به حضرت زهرا(س) با مهروزی نسبت به همسران پیامبر تفاوت داشته باشد روشن است، عایشه را باید از دو نظر مطالعه کرد، از این نظر که ایشان همسر پیامبر اکرم(ص) است احترامش لازم است و تمام زنان نبی از این دیدگاه باید مورد احترام قرار گیرند، حتی امیرمؤمنان هنگامی که عایشه را از جمل به مدینه فرستاد فرمود ایشان همان احترام زمان پیامبر را دارد.

وی اضافه کرد: اگر منهای این نسبت مطالعه کنیم عایشه با سایر زنان فرقی نمی کند، حتی قرآن می فرماید اگر زنان پیامبر یک گناه انجام دهند دو گناه حساب می شود، همچنین اگر کار خیری انجام دهند دو برابر حساب خواهد شد؛ بنابراین عمل شیعه مطابق قرآن کریم و نهج البلاغه است و وهابیت باید در روند و تفکر خود تحدید نظر کند.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بشر هزاران سال است که تجربه کرده اگر کسی می خواهد به مقام بالاتر برسد با زحمت حاصل می شود، کار آسان انسان را بالا نمی برد بلکه کار دشوار و سختی ها انسان را رشد می دهد، وزیر آموزش و پرورش تکالیف را از دانش آموزان برداشته است، این کار به چه معناست؟ بشر تجربه کرده که فرزند بعد از مدرسه باید مقداری مشغول کار شود، معنای کار این است که دانش آموز به جای درس، ساعات بعد از مدرسه خود را به بازی بپردازد.

وی افزود: ننر بارآوردن دانش آموزان به جایی نمی رسد، این طرز تفکر بر خلاف قرآن، حدیث و سیره علما و بزرگان در عالم است، وزیر آموزش و پرورش باید از این نظر برگردد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 1 =