جامعه با احکام اسلامی منطبق باشد تا گرفتار ظلم نشود

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که جامعه باید با احکام اسلامی منطبق باشد، گفت: اگر نظامی قادر به اجرای احکام الهی بود، اما آن احکام را اجرا نکرد، سه خطر بزرگ ظلم، کفر و فسق آن را تهدید می کند.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر چهل و هفتمین جمله حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و با بیان این که از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) ارزش هر شخص به اندازه میزان همت او است، گفت: همت بدان به معنای آن چیزی است که انسان آن چیز را اصل قرار می دهد و مابقی امورش را فرع آن می داند.

وی با تأکید بر این که جامعه باید با احکام اسلامی منطبق باشد، اظهار داشت: اگر نظامی قادر به اجرای احکام الهی بود، اما آن احکام را اجرا نکرد، سه خطر بزرگ ظلم، کفر و فسق آن را تهدید می کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی به فراز «صِدْقُهُ عَلَی قَدْرِ مُرُوءَتِهِ» از چهل و هفتمین حکمت نهج البلاغه ابراز کرد: صداقت به معنای همخوانی قول و فعل، فکر و نیت و قول و نیت است، یعنی آن کسی صادق محسوب می شود که قول و فعلش با همدیگر مطابق باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به چهارمین فراز چهل و هفتمین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره کرد و با بیان این که غیرت از پرفضیلت ترین فضائل انسانی است، عنوان کرد: غیرت از سه عنصر دقیق تشکیل می شود که عبارتند از این که انسان در حریمِ غیر دخالت نکند، غیر را به حریم خود دخالت ندهد و حریم شناس باشد.

وی با بیان این که انسان با غیرت حد و مرز خویش را به خوبی می شناسد، خاطرنشان کرد: اگر انسانی بیگانگان را به حریم شخصی خود راه داد و یا از حدود خود تجاوز کرد، بی غیرت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که «نگاه به نامحرم» از مصادیق بی غیرتی است، افزود: در بیانی نورانی امیرمؤمنان(ع) مشاهده می کنیم که ایشان فرمودند «انسان عفیف نزدیک است که فرشته ای از فرشتگان الهی باشد»؛ ما می توانیم با رعایت عفت و غیرت به این مقام دست پیدا کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با بیان این که سرزمین ایران به برکت خون شهدا پاکسازی شد، ابراز کرد: خاک و آب می توانند ولوغ سگ را پاک کنند، اما هرگز قادر نیستند که ولوغ استکبار و استعمار را از مملکت بزدایند، بلکه این خون شهدا است که خباثت استکبار را پاکسازی می کند.

وی با اشاره به این که امروز به برکت خون شهدا نعمات بسیاری در اختیار ما قرار دارد، بیان کرد: چرا از این نعمت ها قدردانی نکنیم؟ چرا باید این مقدار اختلاس و حقوق نجومی در جامعه وجود داشته باشد؟ بدون شک کسی که چشمی پاک داشته و اهل رومیزی و زیرمیزی نباشد فرشته ای از فرشتگان الهی است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 2 =