سائل آبرومند فرستاده الهی است| ضعیف شدن اقتصاد دینداری را دچار مشکل می کند

حضرت ‌آیت الله جوادی ‌آملی با بیان این که وجود اقتصاد و امنیت خوب برای زندگی مناسب مردم ضروری است، گفت: ضعیف شدن اقتصاد دینداری را دچار مشکل می کند.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی مفسر برجسته قرآن کریم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که وجود اقتصاد و امنیت خوب برای زندگی مناسب مردم ضروری است، گفت: نان عنوان مستقیم از اقتصاد است، این که گفته می شود مال و نان مردم را نخورید، خوردن به معنای تصرف است.

وی افزود: گرسنه بودن به معنای بی اقتصاد بودن جامعه است، پیامبر اکرم(ص) فرمود خدایا نان ما را با برکت کن، و بین ما و نان جدایی نینداز که اگر نان نباشد، نه می‌توانیم نماز بخوانیم و نه روزه بگیریم، و نه واجبات پروردگارمان را می‌توانیم بجا آوریم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این پیامبر مقتدرانه سختی های شعب ابی طالب را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: سخن پیامبر برای خودشان نبود، اگر بین ملت و نان آن ها فاصله باشد دینداری دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمود مسکین رسول الله است یعنی سائل آبرومندی که به انسان مراجعه می کند خودش نیامده بلکه او را کسی فرستاده است، اگر انسان دارد که باید کمک کند اما اگر ندارد باید با ادب سائل را رد کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که یکی از مکاسب محرمه تکدی گری و گدایی حرفه ای است، ابراز داشت: این افراد با این که پول فراوان دارند باز هم گدایی می کنند اما گاهی بر اثر فشار اقتصادی کسی که آبرومند است نیاز دارد و باید به آن کمک کرد.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان فرمود آدرس خانه انسان را خدا به مسکین می دهد از این رو انسان باید نسبت به رفتار خود مراقب باشد، کسی نباید خیال کند که مال خود را به فقر می دهد بلکه مالی که برای فقیر است را در اختیار او قرار می دهد.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که اگر فردی وجوهات شرعی خود را پرداخت کرد نسبت به فقرایی که از آن ها اطلاع دارد مسؤولیت نداشته باشد، انسان مأمور الهی است و تمام اعضای آن باید در همین مسیر باشد، همان دینی که می گوید تکدی گری حرفه ای حرام است، می گوید اگر تنها شما می دانید که کسی فقیر است واجب عینی است که به آن فقیر رسیدگی کند و اگر چند نفر خبر داشته باشند واجب کفایی می شود.

وی اضافه کرد: قبل از این که دست انسان به دست فقیر برسد به دست فرستنده فقیر خواهد رسید، اگر کسی به فقیری که خدا فرستاده رسیدگی نکند دارای مشکل خواهد شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 10