آیت‌الله علوی‌‌گرگانی:دولت نمی‌خواهد از منافع اقتصادی سیگار دست بردارد/ آیت الله مکارم شیرازی: آمار بالای مصرف دخانیات در کشور نگران کننده است

حضرت آیت‌الله علوی‌‌گرگانی:دولت نمی‌خواهد از منافع اقتصادی سیگار دست بردارد

یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد از منافع اقتصادی حاصل از فروش سیگار دست بردارد گفت: باید بیش از پیش به آگاهی‌بخشی عمومی پرداخته و دنبال توجیه دولت درباره لزوم عدم نگاه اقتصادی به دخانیات و سیگار بود.

دولت نمی‌خواهد از منافع اقتصادی سیگار دست بردارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدعلی علوی‌گرگانی عصر امروز در دیدار دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور، همراهی دولت با جامعه در کاهش معضل استعمال دخانیات را ضروری عنوان کرد و با اشاره به حساسیت این مساله اظهار داشت: جلوگیری از ایجاد تبعات اجتماعی در مساله استعمال دخانیات با حرکت در مسیر صحیح ضروری است.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات از توطئه‌های نخ‌نما شده دشمنان است افزود: دشمن می‌خواهد از این طریق مردم کشور را همواره به خودش وابسته کند و ما نباید اجازه دهیم این توطئه تکراری به نتیجه برسد.

این مرجع تقلید نفوذ و درآمدزایی بیشتر در کشورهای دنیا را هدف غرب از تبلیغ و انداختن مردم در دام اعتیاد دانست و افزود: مرحوم خلخالی در سال‌های ابتدایی انقلاب برخوردهای شدیدی با مساله مواد مخدر داشت که موجب کاهش چشم‌گیر آمار و حجم استفاده از این مواد خانمان‌سوز شد درحالی‌ که تا قبل از انقلاب سیگار و تریاک نقل بسیاری از محافل بود.

وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر ثروت‌های جامعه و کشور را عملا دود می‌کند تصریح کرد: یکی از حرکت‌های بزرگ تحریم استعمال دخانیات بود که توسط میرزای شیرازی انجام شد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی برخی سیاست‌های مجلس شورای اسلامی در عادی‌سازی مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها را نامطلوب دانست و مورد انتقاد قرار داد و گفت: نباید اجازه عادی‌سازی این اقدام اشتباه را داد.

وی فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص خطرات و مضرات مواد مخدر، سیگار و قلیان را ضروری دانست و با انتقاد از نگاه درآمدی دولت به مساله سیگار اذعان کرد: دولت نمی‌خواهد از منافع اقتصادی حاصل از سیگار دست بردارد درحالی که باید بیش از پیش به آگاهی‌بخشی عمومی پرداخته و به دنبال توجیه دولت در خصوص عدم نگاه اقتصادی به مسئله دخانیات و سیگار بود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی آمار بالای مصرف دخانیات و سیگار را در کشور نگران کننده خواند و منشأ ۱۲۰ نوعی بیماری را دخانیات دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی امروز در دیدار دبیر و مسؤولان جمعیت مبارزه با دخانیات کشور، با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مسؤولان این جمعیت درباره میزان مصرف مواد مخدر در کشور، این موضوع را نگران کننده خواند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که بر اساس علم پزشکی ۱۲۰ نوع بیماری و مرض از دخانیات و سیگار نشات می گیرد، گفت: یا باید دور علم پزشکی را خط بکشیم و یا این که دور سیگار را خط بکشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم رواج مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در جامعه و بویژه در بین جوانان و دانش آموزان را نگران کننده خواند.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار محمدرضا مسجدی دبیر جمعیت مبارزه با مواد مخدر آمار و گزارشی از میزان مصرف دخانیات و سیگار در کشور ارائه کرد و با نگران کننده خواندن این موضوع از مراجع و علما خواست در این زمینه تذکرات لازم را به مسؤولان ارائه کنند.

وی از برخی حرکت ها در دولت و مجلس که به دنبال خارج کردن قهوه خانه ها از ذیل مراکز و اماکن عمومی هستند، انتقاد کرد.

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات سیگار

مسجدی همچنین از اختصاص ارز دولتی برای واردات سیگار به کشور انتقاد و تصریح کرد: در حالی که مردم گرفتار مشکلات عدیده اقتصادی هستند و سفره آنان از گوشت و حتی تخم مرغ هم خالی شده و روز به روز نیز سفره شان کوچک تر می شود، آیا رواست دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دخانیات اختصاص دهد.

وی با بیان این که تلفات ما در این عرصه چهار برابر تلفات جاده ای است، اعلام کرد که سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات و سیگار در کشور جان خود را از دست می دهند.

دبیرجمعیت مبارزه با مواد مخدر از حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواست تذکرات لازم را در این خصوص به مسؤولان ارائه کند.

این مرجع تقلید نیز در پاسخ به خواسته وی تاکید کرد که این مطالب را به صورت مکتوب و به همراه مستندات آن ارائه کند.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 8