پاسخ های صریح آیت الله وحید به برخی مطالب؛ به کسی توصیه نکردم رساله عملیه چاپ کند| کسی ادعا کرد نفی کنید+عکس

در پی انتساب برخی مطالب به حضرت آیت الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در پاسخ هایی شفاف تأکید کرد که به کسی توصیه نکرده تا رساله عملیه چاپ کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، در پی انتساب برخی مطالب به حضرت آیت الله وحید خراسانی و سؤال جمعی از مقلدان و مؤمنان در این زمینه، دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی پاسخ های این مرجع تقلید درباره مطالب مذکور را منتشر کرد.

متن اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
در پی سؤالات مکرّر مقلدین و مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظلّه العالی) معظم له، در جلسۀ هفتگی پاسخ به استفتائات شرعی، به این سؤالات اینگونه پاسخ فرمودند: 

سوال اول: آیا حضرت عالی به شخص یا اشخاصی از تلامذۀ خود یا غیر آنها، توصیه فرمودید (ولو اشاره ) که رسالۀ عملیه چاپ نمایند؟
جواب: باسمه تعالی أبداً حتی إشارهً،اگر کسی هم ادعا کرد نفی کنید ما خودمان در کار خودمان گیر هستیم تا برسد به کار دیگران.

سوال دوم : آیا حضرت عالی، احتیاطات خودتان را به کسی از تلامذه خودتان یا غیر آنها، ارجاع فرموده اید؟ وظیفه مقلدین حضرت عالی در احتیاطات چه می باشد؟
جواب: باسمه تعالی أبداً ما به کسی ارجاع ندادیم خود مقلدین به فالأعلم رجوع کنند.

سوال سوّم : آیا حضرت عالی در أمور اعتقادی، شخصی از شاگردان خود یا غیر آنها را معین فرموده‌اید که مؤمنین به ایشان رجوع نمایند؟ 
جواب: باسمه تعالی أبداً ما به کسی إرجاع ندادیم.

به کسی توصیه نکردم رساله عملیه چاپ کند| کسی ادعا کرد نفی کنید

سوال چهارم : آیا حضرت عالی به کسی از شاگردان خود یا غیر آنها اجازۀ اجتهاد شفاهاً داده اید؟ یا کسی از شاگردان خودتان یا غیر آنها را مجتهد خطاب کرده اید؟
جواب: باسمه تعالی أبداً.

سوال پنجم : اگر کسی ادعای اجازۀ اجتهاد کتبی از حضرت عالی داشته باشد در چه صورتی مورد تایید شما می‌باشد؟
جواب: باسمه تعالی اگر خط و امضاء ما باشد و جعلی نباشد معتبر است و إلّا فلا.

سوال ششم : بعضی از اشخاص مطالبی را به حضرت عالی نسبت می دهند که مدعی هستند در جلسات خصوصی مطرح فرمودید که این مطالب با آنچه حضرت عالی در بحث و مجالس عمومی بیان نموده اید، مطابقت ندارد، مرجع در صحت و سقم این مطالب چیست؟
جواب: باسمه تعالی مرجع مطالبی است که در جلسات بحث و عمومی مطرح نموده ایم و اگر کسی چنین ادعائی داشته باشد برای صحت و سقم آن به خود ما رجوع کنند و اگر دسترسی به ما نبود به مؤسسه ای که تحت عنوان مؤسسه نظارت و تنظیم و نشر آثار تأسیس گردیده است رجوع کنند.

سوال هفتم : مؤسسه‌ای که تحت عنوان، (موسسه نظارت، تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی) به دستور حضرت عالی تأسیس گردیده است، مورد تأیید و تصدیق کامل شما در جهات تألیف و تصنیف، تحشیه، تقریرات درس، تنظیم و تدوین مطالب اعم از شرح حال، اجازات ، وکالت نامه ها، ملاقات‌ها و خاطرات و غیره می‌باشد؟
جواب: بله مورد تأیید است

ده ربیع الثانی۱۴۴۰






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 4 =