آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر اقتصاد:بانک ها اصلاح شوند اقتصاد سامان می گیرد|واکنش به سفر دزدانه ترامپ به عراق

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سامان یافتن اقتصاد کشور را در گرو اصلاح سیستم بانکی دانست و تاکید کرد که داد مردم از دست بانک ها بلند است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار وزیر اقتصاد، با اشاره به این که مشکلات اقتصادی منجر به مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می شود، گفت: اقتصاد می تواند عاملی برای ساماندهی مسائل فرهنگی و سیاسی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات امروز جامعه بخشی از آن منشا خارجی دارد و به تحریم مرتبط است؛ اما باید بدانیم که بخش قابل توجهی از مشکلات منشأ داخلی دارد.

نظارتی در صادرات و واردات وجود ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عدم نظارت دقیق دولت بر واردات و صادرات، گفت: این که گفته می شود کمتر از ۲۵ درصد صادر کنندگان ارز خود را وارد بازار کرده اند، واقعا جای تعجب دارد.

وی افزود: عده ای نیز با ارز دولتی ۴۲۰۰ اجناس و کالا وارد می کنند اما با قیمت های بالا به مردم می فروشند، این نشان می دهد نظارت درستی وجود ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: به دلیل عدم نظارت کامل دولت مؤسسات مالی و اعتباری چه مشکلات بزرگی را برای مردم ایجاد کردند؛ چرا از اول نظارت نمی شود تا کار به اینجا برسد؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین ادامه روند قاچاق کالا به کشور را برای اقتصاد خسارت بار توصیف کرد و خواستار نظارت بیشتر در این خصوص شد.

وی در ادامه با اشاره به این که بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت باید خرج هزینه های جاری و پرداخت حقوق و یارانه شود، گفت: متاسفانه دولت بیش از حد فربه و بزرگ شده و با این شرایط پولی نمی ماند که صرف کارهای عمرانی و اساسی شود.

نظام بانکی داد مردم را درآورده است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به مشکل بانک ها، خاطرنشان کرد: تا بانک ها اصلاح نشوند اقتصاد سامان پیدا نخواهد کرد، متاسفانه کنترل دولت در این خصوص کم است، بانک ها هر کاری که دلشان بخواهند انجام می دهند و عملکرد نادرست شان داد مردم را درآورده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم نظارت شدید بر سیستم بانکی، اضافه کرد: یکی از مشکلات بانک ها تولید و خلق پول است که آسیب های زیادی به اقتصاد وارد می کند؛ در این خصوص باید نظارت های بیشتری صورت گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مشکل نقدینگی نیز برای کشور آسیب آفرین شده است، وقتی نقدینگی در کشور زیاد شود افزایش تورم و مشکلات بعد از آن طبیعی خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که دولت در خصوص این موضوعات باید فکر جدی بکند، گفت: همه باید در شرایط کنونی دست به دست هم دهند تا مشکلات کشور حل شود، نباید در جامعه ایجاد یاس کرد.

واکنش به پیشنهاد مذاکره با آمریکا

وی در پایان این بخش از سخنان خود پیشنهاد مذاکره با آمریکا که از سوی برخی افراد مطرح شده را نکوهش کرد و گفت: اینها باید بدانند که آمریکایی ها دنبال بهانه جویی و درصدد براندازی جمهوری اسلامی هستند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی رییس جمهور آمریکا را گرفتار یک مشت اوهام و خیالات دانست و گفت: مقامات آمریکا برای این که ما را تحت فشار قرار دهند همه قوانین دنیا را زیر پا گذاشته اند، ما اگر مقاومت کنیم یقینا پیروز خواهیم بود و از سویی دیگر شکاف دیگر کشورها نیز با آمریکایی ها بیشتر خواهد شد.

این مرجع تقلید افزود: سفر دزدانه، مخفیانه و ذلیلانه رییس جمهور آمریکا به عراق نشانه منفور بودن آمریکایی ها در منطقه است.

بین وزرا نباید اختلاف باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دیگر شکست های آمریکا در منطقه از جمله در سوریه، یمن و نیز مقابله جانانه فلسطینی ها با صهیونیست ها، گفت: شکست فاجعه بار صهیونیست ها رخداد بزرگی بود که کمتر به آن توجه شد؛ صهیونیست ها با آن همه هیاهو و تبلیغاتی که می کنند ناچار شدند خودشان پیشنهاد آتش بس بدهند.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود ضمن دعا برای حل مشکلات کشور، یادآورشد: باید روی نقاط مثبت تکیه و مردم را امیدوار کرد؛ ما راهی رفته ایم که برگشت نداریم؛ باید با قدرت همین مسیر مقاومت را ادامه دهیم.

وی افزود: ما به سهم خودمان برای حل مشکلات دعا می کنیم، امیدواریم همه شما دست به دست هم دهید و بین وزرا هم اختلافی نباشد. 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14