دشمنان برای بی دین کردن جوانان سازماندهی عمیقی انجام داده اند

بنیانیان با بیان این که دولت ها نسبت به فرهنگ جامعه مسؤول هستند، گفت: دشمنان سازماندهی عمیقی برای بی تفاوتی و بی دین کردن جوانان تدارک دیده اند.

 حسن بنیانیان رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی  در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به تبیین معیارهای سیاست فرهنگی پرداخت و گفت: تحولات فرهنگی، مجموعه کارهای فردی است که افراد در نهادهای پیش روی خود انجام می دهند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند فرهنگی که باید در تولید، خدمات، کشاورزی، صنعت، سیاست خارجی و تصمیمات امنیتی رعایت شود و حدود را مشخص کند، چیست؟ این بیان یعنی ایشان از همه وزرا انتظار دارند که خدمتشان در عرصه های مختلف تقویت کننده فرهنگ سیاست جامعه باشد.

بنیانیان با بیان این که سیاست گذاری یک حلقه علمی دارد، بیان کرد: برای سیاست گذاری ابتدا باید مشخص شود چه کسانی در اجرای آن دخالت کنند، بعد از آن عوامل باید شناسایی شده، سپس اجرایی شده و منابع آن مشخص شود؛ همچنین پس از اجرای آن سیاست باید یک نهاد نظارتی آن را رصد کند تا میزان کارآمدی و یا ناکارآمدی آن سیاست مشخص شود تا در صورت لزوم،  اصلاحات لازم در آن انجام شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که کار کردن در حوزه فرهنگ بسیار سخت و پیچیده است، خاطرنشان کرد: برای اجرای یک سیاست باید بستر اجرای آن نیز فراهم باشد، زیرا اگر سیاست گذاری شود، اما دولت اعتقادی به اجرای آن نداشته باشد، بدون شک آن سیاست محکوم به شکست خواهد بود.

وی افزود: اگر بستر اجرای سیاست های فرهنگی وجود نداشته باشد و دولت و مسؤولان اجرایی اعتقادی به اجرای آن نداشته باشند، بدون شک سیاست های طراحی شده به جای اثر مثبت، اثرات مخرب خواهد داشت.

بنیانیان در ادامه با بیان این که ۵۰ درصد بدحجابی در جامعه تقصیر مردان است، تأکید کرد: زنان و دختران محجبه هنگامی که مشاهده می کنند بدحجاب ها در سطح جامعه بیشتر مورد توجه قرار می گیرند نسبت به مبانی حجاب بی اعتقاد شده و ما شاهد زنان و دخترانی خواهیم بود که به حجاب اعتقاد دارند، اما به سبب وجود فضای نامناسب در جامعه آن را رعایت نمی کنند، بر این اساس ما علاوه بر اصلاح افراد، ساختارهای جامعه را هم باید اصلاح کنیم؛ اگر فلسفه حجاب را برای دختران تبیین می کنیم، دیگر نباید این دختران در جامعه مشاهده کنند که با بدحجاب ها بهتر رفتار می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که راجع به اصل حضور و دخالت دولت ها در فرهنگ اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، افزود: برخی از دولتمردان هیچ اعتقادی به دخالت دولت در فرهنگ ندارند، اما واقعیت این است که همه وزارتخانه ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در فرهنگ دخالت می کنند و کلیت دولت در جامعه تغییرات فرهنگی ایجاد می کند.

وی یادآور شد: با دقت در بیانات رهبر معظم انقلاب در می یابیم که ایشان هر اقدامی که از سوی دولت ها انجام می گیرد را دارای یک سلسله آثار فرهنگی می دانند، بر این اساس هر کاری که از سوی دولت صورت می پذیرد یا هر قانونی که از سوی قوه مقننه وضع می شود، یک سری تبعات فرهنگی غیر قابل انکار در پی دارد.

بنیانیان با تأکید بر این که دولت ها نسبت به فرهنگ مسؤول هستند، اظهار داشت: جامعه نخبگان و مردم باید مطالبه کنند که دولت ها در زمینه فرهنگی نقش خود را بشناسند و سیاست ها را به درستی اجرا کنند؛ گاهی برخی افراد به صورت افراطی مسأله حجاب و سایر آسیب های اجتماعی را از طریق قانون پیگیری می کنند، در حالی که آسیب های اجتماعی باید از طریق فرهنگ سازی حل می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: درمان آسیب های پیرامون مسأله حجاب این است که در ما در خانواده، دبستان، دبیرستان و دانشگاه باور به حجاب را نهادینه کنیم؛ اگر حجاب را به صورت اجباری به جوانان تحمیل کنیم، نه تنها گرایش دینی آن ها را تقویت نکرده ایم، بلکه اعتقاداتشان را نیز ضعیف خواهیم کرد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مدارس که به جای فرهنگ سازی و ایجاد عشق به حجاب دست به اجباری سازی مباحث دینی می زنند، تصریح کرد: مدارس درمانگاه بچه ها است؛ اجبار در مباحث دینی سبب انزجار بچه ها از دین خواهد شد، بنابراین پدران و مادران باید سراغ مدرسه ای بروند که فرزندشان با تحصیل در آن مدرسه از درون عاشق مبانی قرآنی و دینی شود.

بنیانیان با بیان این که جای کار فرهنگی عمیق و اصیل در جامعه خالی است و با اشاره به این که ما مخالف حجاب اجباری نیستیم، افزود: اگر نهادهای فرهنگی وظایف خود را خوب انجام دهند، قانون مبارزه با بدحجابی تصویب می شود و نیروهای انتظامی دیگر با اکثر مردم رو به رو نمی شوند بلکه با ۵ درصد از مردم مواجه خواهند شد، از همین جهت می توانند در برخوردها قاطعانه تر عمل کنند؛ پوشش اسلامی نباید در دام قانون منحصر شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین ابعاد «فرهنگ سیاست زده» پرداخت و گفت: به عنوان مثال اگر یک مدیر مدرسه برای حفظ جایگاه خود دست به اجباری کردن مباحث دینی بزند، مثلاً با اجبار دانش آموزان را وارد نمازخانه کرده و از آن ها عکس بگیرد و برای آموزش و پرورش بفرستد، دچار فرهنگ سیاست زده شده است؛ ما نباید به دین نگاه ابزاری داشته باشیم، اما متأسفانه این چالشی است که در اکثر وزارتخانه ها با آن مواجه هستیم.

وی با بیان این که در سطح عمومی جامعه باید قانون قاطعی وجود داشته باشد که با همه هنجارشکنان به شدت برخورد کند، اظهار داشت: برخورد قانونی در حجاب مثل مسکنی می ماند که پزشک برای بیمار تجویز می کند، اصل و هدف از وضع  قانون این است که فلسفه حجاب به گونه ای تبیین شود که افراد به حجاب عشق بورزند؛ فرهنگ سازی ها و قوانین باید به گونه ای باشند که دانش آموزان دختر پس از ۱۶ سال تحصیل در نهادهای آموزش و پرورش به مبلغه های دینی تبدیل شوند.

بنیانیان با اشاره به ضرورت تقویت مطالبه گری مردم و رسانه ها به ویژه صدا و سیما از وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه سیاست گذاری فرهنگی بسیار فقیر هستیم، زیرا این موضوع در حوزه های علمیه و دانشگاه ها به خوبی نهادینه نشده است؛ در حوزه های علمیه باید بیشتر از این به فرهنگ و سیاست گذاری های فرهنگی توجه شده و در دانشگاه نیز از ترویج افکار غربی در زمینه فرهنگ سازی و سیاست گذاری فرهنگی جلوگیری شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نیازمند نخبگانی هستیم تا حل معضلات فرهنگی را مطالبه کنند، تأکید کرد: دشمن ضمن این که سازماندهی عمیقی برای بی دین سازی جوانان تدارک دیده است، از سویی دیگر مسؤولان را با مسأله اقتصاد درگیر می کند تا تلاش مذبوحانه اش مثمر ثمر باشد، اما بدون شک ما با روحانیون آگاه و متولیان فرهنگی هوشار توطئه های دشمن را ناکام خواهیم گذاشت.

وی افزود: موضوع حجاب از آن جهت که ارتباط مستقیم با بقای نهاد خانواده دارد، باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد؛ اگر روابط جنسی از درون خانواده به جامعه انتقال داده شود، بدون شک دختران و زنان مذهبی نیز در دام فساد گرفتار خواهند شد.

بنیانیان در پایان ضمن انتقاد از عملکرد برخی کاندیداها در زمان انتخابات تصریح کرد: برخی نباید در انتخابات ها با شعار سر دادن شعار طرفداری از بدحجابی حکم خداوند را زمین زده و آیات قرآن را قربانی کنند؛ آن رأیی که با این گونه شعارها جمع آوری شود هیچ برکتی نخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =