حب مقام انسان را دچار لغزش می کند| انسان حقیقت خواه مرتکب گناه نمی شود

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که حب مقام سبب فرصت سوزی انسان می شود، گفت: در تاریخ بسیاری از افراد و علما به دلیل حب مقام دچار لعزش شده اند.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به ویژگی های صدیقین گفت: صدیقین کسانی هستند که مراتبی از اخلاق را طی کرده اند تا به مقامی رسیده اند.

وی افزود: انسان باید مراحلی را در اخلاق عملی طی کند را از صدیقین باشد، قرآن کریم هم بر این گروه نظر دارد، آخرین مرحله ای که صدیقین باید طی کنند خروج از حب مقام و جاه است، حب مقام ریشه بسیاری از خطاها است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بسیاری از افراد به دلیل حب مقام فضائل خود را از دست می دهند، اظهار داشت: فراعنه با وجود این که نعمت های فراوانی داشتند شاکر نعمت های الهی نشدند چرا که در آن ها حب مقام و جاه وجود داشت.

وی ادامه داد: حب مقام سبب می شود که انسان فرصت ها را از دست دهد، اگر انسان بتواند حب مقام و مقام خواهی را در خود کاهش دهد و حقیقت خواه باشد، بسیاری از گناهان را مرتکب نمی شود.

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که اگر حب جاه را از خود دور کنیم مقدار زیادی از راه را طی کرده ایم، ابراز داشت: در تاریخ بسیاری از افراد و علما به دلیل حب مقام دچار لعزش شده اند از این رو باید مراقبت کرده و حب مقام را از خود دور کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14