رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران: مسؤولان دربرابر مردم سعه‌صدر داشته باشند

آیت‌الله رشاد گفت: سرّ موفقیت مسؤولان داشتن سعه‌صدر در مقابل کارگزاران و ارباب‌رجوع است؛ چیزی که کمتر در میان مسؤولان و مدیران به چشم می‌خورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین مدرسه علمیه برگزار شد با اشاره به فرازی دیگر از کلام امیر حکمت و بلاغت، گفت: حضرت مهم‌ترین ابزار و امکان ریاست و به تعبیری اداره امور، تدبیر و تمشیت شؤون را سعه‌صدر بیان می‌کنند.

وی افزود: سر موفقیت مدیران و کسانی که مدیریت برخی امور را بر عهده‌دارند داشتن سعه‌صدر در مقابل کارگزاران و ارباب‌رجوع است چیزی که کمتر در میان مسؤولان و مدیران به چشم می‌خورد. معمولاً چون غالباً مسؤولان و مدیران از چنین خصوصیت و خلقی برخوردار نیستند یکی که از چنین خصوصیتی برخوردار است آن فرد ضرب‌المثل می‌شود و شنیده می‌شود که فلانی صبر و شکیبایی‌اش بسیار بالا است و با ارباب‌رجوع با سعه‌صدر برخورد می‌کند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: این سخن حاکی از آن است که گویی دیگران فاقد این رفتار هستند و توقع نمی‌رود که مدیران و مسؤولان چنین ویژگی را برخوردار باشند ازاین‌رو زمانی که کسی این ویژگی را دارا است به‌عنوان خاطره خوب و خوش از رفتار و برخورد او یاد می‌شود.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران بابیان اینکه برخی افراد با کسب موقعیت و مسؤولیت رفتارشان تغییر می‌کند، ابراز کرد: به‌طور عادی انتظار می‌رود اگر کسی مسؤولیتی بر عهده گرفت بعدازآن رفتارش تغییر کرده و با دیگران از بالا برخورد کند و حرکات و لحنش نیز تغییر کند، گاهی نیز انسان توقع دارد این افراد کم‌حوصله و مغرور شده به حدی که اگر با یک مراجعه‌کننده صریح لهجه روبرو شدند سریع آن مراجعه‌کننده را ملامت و شماتت کرده و نسبت به او تندی کنند و با تشر و تهدید با او برخورد کنند یعنی درست برخلاف آن شرطی که امیرمومنان درباره ریاست می‌فرمایند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به برخورد بد نماینده سراوان با مأمور گمرک، گفت: رفتار زشت و قبیح وکیلی که بلند می شود و برای کارچاق‌کنی یک واردکننده اتومبیل به یک اداره‌ می رود و بعد توقع دارد بعد از وقت اداری و در ساعت خلوت در را به روی او باز کنند تا قصد غیراصولی خود را مطرح کند و پیش ببرد و چون کارمند گمرک تسلیم خواسته وی نمی شود این نماینده با او برخورد وقیحانه داشته باشد بسیار تاسف انگیز است.

وی افزود: نمایندگان مجلس تنها در مرحله انتخاب به شهر و استان خویش منتصب هستند و زمانی که انتخاب می‌شوند وکیل کل ملت به شمار می‌آیند و می‌توانند از طرف ملت ایران سخن بگویند و در همه شؤون کشور اظهارنظر کنند و به‌عنوان نمایندگان ملت حق نظارت دارند، بنابراین بعد از انتخاب دیگر نماینده یک جای معین نیستند از این رو چنین نماینده‌ای لیاقت آن جای محدود را هم ندارد چه برسد به اینکه وکالت کل ملت ایران را داشته باشد.

آیت‌الله رشاد در ادامه بیان داشت: متأسفانه این بلایی است که سر ملت ما آمده است که گاهی از کنج و گوشه کشور و در واحدهای نظام افرادی پیدا می‌شوند که دارای چنین حال و وضعی هستند و اسف‌بار است این سقوط جایگاه نمایندگی به حدی که چنین عناصری ادعا کنند از مردم شریف و متمدن ایران نمایندگی می‌کنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران در معنا و جایگاه نمایندگی نمایندگان ملت، ادامه داد: نمایندگی یعنی نماینده ملت باید شخصیت، روحیات، فرهنگ، اخلاق و هویت مردم را بنمایاند. نمایندگی فقط این نیست که از طرف ملت انتخاب‌شده و باید مجلس برود بنابراین مفهوم نماینده رساتر از واژه وکالت است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید نمایانگر هویت، شخصیت و عظمت فکری، اخلاقی و فرهنگی ملت ایران باشند، گفت: وکلای ملت با وکیلی که در دعاوی ایفای نقش می‌کند تفاوت دارد مفهوم وکالت ملت بسیار عمق‌تر از وکالت قضایی است. وکلای مردم نماینده ملت هستند و نمایاننده همه جهات و خصوصیات ملت ایران محسوب می‌شوند.

وی افزود: عجیب این است که آن نماینده مدعی شده چون من از اهل سنت هستم مرا تحت‌فشار قراردادند و به من حمله کردند؛ این فرد افزون بر انجام آن کار زشت و قبیح می‌خواست با توجیه عملش این مساله را فرقه‌ای هم جلوه دهد و جالب‌تر اینکه آن کارمند باشخصیت و درستکار نیز در مقابل رفتار آن نماینده مقاومت کرده و به وی اذعان داشته که بنده خودم نیز سنی هستم.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: انسان زمانی که گناه می‌کند و کار قبیح از او سر می‌زند دیگر نباید عذر بدتر از گناه هم بیاورد که چون من سنی هستم چنین رفتاری با من می‌شود تا مرا تضعیف کنند به‌هرحال این وضعیتی است که به وجود آمده و ما گاهی در مدیران و نمایندگان هر سه قوه شاهد چنین رفتارهایی هستیم البته در هر سه قوه افراد مؤمن، متعهد و خوش‌رفتار نیز بسیار هستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 6 =