اروپا روباهی است که سر ما کلاه گذاشت/ توقع نداریم که دولت توجیه‌گر این کلاهبرداری باشد

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اگر آمریکا یقین نداشت که اروپا می‌تواند ایران را به برجام متعهد نگه دارد برجام را ترک نمی‌کرد، گفت: اروپا روباهی است که سر ما کلاه گذاشت تا آمریکا همه فشارها را روی ما بیاورد و به‌دنبال توسعه فناوری هسته‌ای نرویم.

آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: کلام ما در خطبه نخست در تکمیل بحث شیطان‌شناسی از نگاه قرآن، شیطان‌شناسی از دیدگاه نهج‌البلاغه بود، حضرت علی(ع) در تعابیر خاصی که نسبت به‌مسئله شیطان‌شناسی دارند نکاتی را در نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند که مکمل بیانات ذات پروردگار در شیطان‌شناسی از نگاه قرآن است.

امام جمعه مشهد افزود: در خطبه ۸۳ نهج‌البلاغه که به تعبیری بزرگ‌ترین خطبه حضرت در نهج‌البلاغه است، فرازی وجود دارد و در آن به‌تبیین شگردهای شیطان پرداخته شده است، در ابتدای این فراز آمده که خداوند متعال شما را از دشمنی تحذیر فرموده که شگرد اولیه‌اش نفوذ در سینه‌ها به‌صورت پنهان است.

وی ادامه داد: مطلبی که در هفته گذشته عرض کردم و دنباله آن را در این هفته ادامه می‌دهیم، خطبه ۸۴ که معروف به خطبه قراء است، امیرالمومنین(ع) در این فراز از خطبه می‌فرمایند: خداوند متعال عذری را نمی‌پذیرد جایی که مسئله سرنوشت یک انسان به صحرای محشر برسد در مقابل گناهانی که انجام دهد بخواهد عذری بیاورد و بگوید به‌خاطر دشمنی شیطان بود و به‌خاطر موقعیت‌های مهیای گناه در زندگی بود، خدا نمی‌پذیرد چون خداوند ریل تقوا را نصب کرده و انذار و اعلام خطر درباره وجود شیطان کرده است.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) در تبیین شیطان شناسی شگردهای شیطانی را بیان می‌کند، می‌فرماید: خدا شیطان و شگردهایش را به شما شناساند و برحذر داشت از دشمنی اینچنین، اما شما نترسیدید و توجه نکردید چطور می‌خواهید عذر بیاوزید، این دشمن در سینه‌ها به‌صورت پنهانی نفوذ می‌کند و شما نمی‌فهمید که این گناه به‌خاطر القاء شیطان است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: آن نقطه‌ای که شیطان قرار است به سراغ انسان بیاید را آن نقطه و زمان را انسان خود تشخیص نمی‌دهد، شیطان هیچگاه در یک عرصه پرماجرای اجتماعی سراغ کسی نمی‌رود، کار شیطان، توطئه است و با توطئه گول می‌زند و با نجوا و سرگوشی، در گوش‌ها می‌دمد.

وی یادآور شد: امروز روز اول دهه فاطمیه به‌روایت ۷۵ روز و یکشنبه هم شهادت صدیقه اطهر(ع) است، این عزای بزرگ را به‌محضر شما برادران و خواهران نمازگزار تسلیت عرض می‌کنم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه وجود مقدس صدیقه اطهر(س) مقابله و مبارزه و مقاومت‌شان برای ما قابل تامل است، افزود: بعضی‌ها چنین می‌پندارند و بلکه از همان اول هم سعی بر این بوده که مقاومت و مبارزات فاطمه زهرا(س) را در قالب یک رقابت سیاسی برای کسب قدرت جلوه دهند و متاسفانه برخی جریان شیعه هم این‌طور فکر می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: عده‌ای می‌گویند حضرت صدیقه اطهر(س) بعد از ماجرای سقیفه و غصب خلافت از امیرالمومنین(س)، برای برگرداندن قدرت به حضرت علی(ع) دست به مقابله زده است.

وی با بیان اینکه این اندیشه برای یک جوان شیعه مسئله‌ساز می‌شود، ادامه داد: نسل جوان رقابت‌های سیاسی امروز را می‌بیند و در ذهنش مقایسه می‌کند و اینطور تصور می‌کند که حضرت زهرا(س) هم برای مقابله با جریان مخالف سیاسی خودش تا مرز شهادت پیش رفت و فرزندش هم کشته شد.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شرایط آن روز این گونه نبود که امیرالمومنین(ع) اگر می‌خواست مبارزه کند نیاز به‌حمایت و مبارزه همسرش باشد، مبارزه حضرت زهرا(س) یک رقابت سیاسی برای قدرت و سیاست و فدک و ثروت نبود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) یک انحراف و سقوط ارزشی و اعتقادی در دین به‌وجود آوردند، خدا پیامبر را با وحی فرستاد تا وحی و کلام پروردگار بر جامعه حاکم باشد و جریان امامت بعد پیامبر هم دنباله نبوت و حاکمیت وحی و خدا بر جامعه بود که منحرف شد و حضرت صدیقه اطهر(س) وسط میدان آمدند تا ثابت کنند، این انحراف رهبری، ذلت و نکبت برای امت اسلامی است، نه برای گرفتن فدک و حکومت، چرا که مطرح کردن حق حکومت علی(ع) به‌عنوان شاخصه تداوم نبوت و وحی بود.

وی تاکید کرد: هدف حضرت صدیقه اطهر(س) این بود که خط نشان دهد و مسیر را مشخص کند تا جریان حاکمیت امت اسلامی در مسیر وحی قرار بگیرد، مسئله ما امروز جریانات سیاسی هزار و ۴۰۰ سال پیش نیست بلکه مسئله حاکمیت و رهبری جامعه اسلامی است که اگر بخواهد دنباله نبوت و وحی باشد، فقط در خط امامت و ولایت میسر است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به میدان آمد، قهرمانانه ایستاد در برابر تهدید و توهین و آتش ایستادگی کرد تا راه را برای امت اسلام مشخص کند، افزود: در همه این قضایا قهرمان یکه‌تاز جهان عرب امیرالمومنین(ع) بود که در اتاق نشست و بیرون نیامد تا صدای ناله زهرا(س) را شنید، آیا این مقاومت برای تثبیت رهبری و حاکمیت اسلام در تداوم وحی است.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: بیان دستاوردهای انقلاب که رسانه‌ها به آن میپردازند خوب است اما در تمام مسائلی که در این ۴۰ سال بر نظام گذشت مهم این است که ما در آخر این تاریخ ۴۰ ساله انقلاب باید ببینیم کجای قضیه هستیم؟

وی تصریح کرد: امروز ما هم در همان شرایطی هستیم که آن روز حضرت صدیقه اطهر(س) قرار داشت، دو دید در جامعه امروز وجود دارد امروز که یک دید، نگاه مقام معظم رهبری است، انقلابی بودن و ماندن و عمل کردن و جهادی در خط استکبارستیزی قرار گرفتن، از دشمن بریدن و روی پای خود ایستادن و ادامه انقلاب تا روز آخرش که این پرچم به‌دست صاحب انقلاب یعنی حضرت مهدی(عج) برسد و قرآن و اسلام بر دنیا حاکم شود، این دید رهبری است و صریحا هم می‌گویند من انقلابی هستم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در مقابل دید مقام معظم رهبری، دید لیبرال اسلامی هم در جامعه وجود دارد، افزود: طرفداران این نگاه معتقدند ما مسلمانیم اما باید مثل همه مردم دنیا زندگی کنیم، مانند همه دنیا با کدخدا زدوبند کنیم و همانطور که همه مردم دنیا آزادند که زنانشان چادر بپوشند یا نپوشند، مشروبات الکلی بخورند یا نخورند، ما هم آزاد باشیم و مطابق همه شگردهای کدخدا زندگی کنیم، استکبارستیزی و اسرائیل‌ستیزی، مبارزه با منکرات اسلامی و برپایی ارزش‌های اسلامی را کنار بگذاریم.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: همه چیز ما متعلق به فاطمه زهرا(س) است، ما باید دنبال کدام نگاه برویم؟ روی پیشانی این شهدا که امروز تشییع کردید چه نوشته بود؟ چیزی جز فاطمه زهرا؟ آیا پیشانی بندهای شهدا معنایی جز این دارد که ما هم مانند زهرا(س) باید روی نگاه انقلابی پسر فاطمه زهرا(س) تا مرز جان دادن ایستادگی کنیم؟

وی با بیان اینکه اگر به‌دشمن امید داشته باشیم و نام و آبمان را دست او ببینیم و چشممان به اروپا و آمریکا باشد، این‌ها دشمنی با حضرت زهرا(س) است، بیان کرد: اگر آمریکا یقین نداشت که اروپا می‌تواند ایران را به برجام متعهد نگه دارد، برجام را ترک نمی‌کرد، این نگرانی امروز آمریکا در بحث موشکی کره را درباره ما هم داشت، اما به‌قیمت ارزانی از دست دادیم، گفتند ما از هسته‌ای دست برداریم تا این‌ها هم از تحریم دست بردارند، اما آن‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که حذف تحریم‌ها یعنی رشد و توسعه ایران، بنابراین بدعهدی کردند و اروپا را جلو فرستادند و سپس از برجام خارج شده و تحریم‌ها را شدیدتر کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه این کار دشمن بود اما این بیداری باید برای شما بعد از دو سال پیش بیاید، گفت: اروپا روباهی است که سر ما کلاه گذاشت تا آمریکا همه فشارها را روی ما بیاورد و دنبال توسعه فناوری هسته‌ای نرویم، اما آنچه امروز برای ما خلاف توقع است این است که اینها توجیه‌گر این کلاهبرداری شده‌اند.

امام جمعه مشهد افزود: اکنون می‌گویند برجام برای رفع تحریم‌ها نبود و هدف امنیتی داشتیم، مگر نگفتید از دو روز دیگر تحریم نیست؟ اگر فراموش کرده‌اید و روزنامه افراد را قبول ندارید، روزنامه خودتان را که قبول دارید، مگر روزنامه‌های شما روز بعد از برجام ننوشتند «روز نخست زندگی بدون تحریم» حالا می‌گویید برای رفع تحریم نبوده است و برای امنیت بوده است؟

وی ادامه داد: آمریکا قریب ۳۰ سال است مثل سگ پارس می‌کند اما به‌خاطر وجود بچه‌های بسیجی ما جرأت نزدیک شدن ندارد، شما در چاله آب سنگین بتُن ریختید که آمریکا جنگ نکند؟ اگر آمریکا صبح بتواند جنگ کند، آن جنگ را تا ظهر به تأخیر نمی‌اندازد، این مردم عقل و شعور دارند و این حرف‌ها را که می‌زنید شک می‌رود که نکند با آنها همدست هستید.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: روزی به‌عنوان مسؤول متدین وارد مذاکره شدید و دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود و امروز ۱۰ هزار تومان است و به‌مردم باصداقت بگویید مشکلات حل نشد تا مردم دنبال راه دیگری بروند، یعنی راهی که رهبری برای آن ۵ سال خون دل می‌خورد، اما یک قدم برداشته نمی‌شود، یعنی اقتصاد مقاومتی، در مسئله مقابله با این دید لیبرال اسلامی، متدینین ما می‌ایستند ولو اینکه عددشان به عدد شهدای کربلا برسد و دست برنمی‌دارند.






اخبار مرتبط

  • روحانیت نباید در مقابل مردم ژست حکومتی به خود بگیرد
  • مشکلات اقتصادی؛ نتیجه روی کارآمدن افراد نالایق
  • مسؤولان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را مدیریت کنند
  • آیت‌الله مصباح الگویی برای جامعه طلبگی و دینی است
  • خواص بی بصیرت؛ قصه پر غصه دیروز و امروز
  • آیت الله یزدی از نیروهای پا به کار انقلاب بود
  • امام رضا دین را از نابودی و اسلام را از انحراف نجات دادند
  • لزوم الگوگیری مسلمانان از سیره رسول‌الله در مبارزه با مستکبران
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    1 + 4 =