روحانیت در کنار تعلم نسبت به انقلاب مسؤول است| نمی توانیم بی تفاوت باشیم

حضرت آیت الله نوری همدانی حضور روحانیت در صحنه دفاع از انقلاب را ضروری دانست و تأکید کرد که حوزویان درکنار فعالیت علمی نباید به انقلاب بی تفاوت باشند.حضرت آیت الله حسین نوری همدانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه مسأله قرآنی، روایی و فقهی امر به معروف و نهی از منکر گفت: علامه طباطبایی می فرماید وقتی به آیات قرآن کریم نگاه می کنیم می بینیم که خداوند متعال مسؤولیت اجتماع را بر عهده مردم گذاشته است.

وی افزود: مردم از دیدگاه قرآنی جایگاه بسیار مهمی دارند و مخاطب فرمایشات قرآن هستند و این خود نشانه مردم سالاری قرآن و دین است، مردم باید مطالبه گر باشند و اجتماع را حفظ کنند، مردم باید نظامی داشته باشند که ارزش ها را حاکم کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مردم باید فضای اجتماعی جامعه را اسلامی کرده و معروف ها را در آن حاکم کنند، اظهار داشت: منکرها در جامعه اسلامی باید متروک باشد، این وظیفه بزرگ بر دوش مردم است و انسان نمی تواند آن را ترک کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم در ۱۰ مورد از امر به معروف و در ۱۰ مورد از نهی از منکر سخن به میان آورده است که نشانه اهمیت این موضوع است، امیرمؤمنان فرمود تمام اعمال حتی جهاد در کنار امر به معروف مانند رطوبت دهان در برابر عظمت اقیانوس است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که اگر به امر به معروف و نهی از منکر جامه عمل پوشانده شود مشکلات حل خواهد شد، ابراز داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید مادامی که امت اسلام در کارهای خوب همدلی و همراهی دارند و امر به معروف می کنند خیر و سعادت در میان آن ها برقرار خواهد بود اما اگر این کار را نکنند برکات از آن ها سلب می شود و اشرار بر امت مسلط خواهد شد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: حضرت فرمودند تمام فرائض در سایه امر به معروف و نهی از منکر اقامه می شود و حقوق اشخاص احقاق خواهد شد اما اگر امر به معروف نباشد برکت از مردم سلب می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسأله امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم نسبت به این دو فریضه مهم بی تفاوت نباشند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حجاب جامعه اضافه کرد: متأسفانه بدحجابی برای برخی از مردم در حال عادی شدن است، در قم نیز این مسأله به وجود آمده است و به فرموده رهبر انقلاب برخی هستند که می خواهند هویت دینی را از قم سلب کنند در حالی که انقلاب از قم و حوزه برخاسته و قم مرکز ترویج معارف دین است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که دشمن افزون بر فشار اقتصادی بر مردم، می خواهد هویت دینی قم را متزلزل کند، گفت: وظیفه امروز حوزویان تنها درس خواندن نیست که نسبت به انقلاب بی تفاوت شوند، انقلاب اسلامی به وجود آمد تا با کنار گذاشتن قوانین طاغوتی به دستورات اسلام جامه عمل بپوشانیم؛ مسؤولان امروز باید هوشیاری بیشتری نسبت به وضعیت قم داشته باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 3 =