مشهد قابلیت تبدیل شدن به مرکزیت جهان اسلام را دارد/ ماهیت مشهد، ماهیتی تمدن‌ساز است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تنها شهری از ایران که قابلیت تبدیل شدن به مرکزیت جهان اسلام را دارد، مشهد است.

در پنجمین اجلاس ملی میزبانی ایرانی ـ اسلامی با محوریت هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصاد در صنعت گردشگری با حضور علی  آقا محمدی عضو تشخیص مصلحت نظام، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، مدیران خراسان رضوی و سایر مدیران در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

چشم‌انداز مشهد باید متفاوت از دیگر شهرها باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاس با تاکید بر اینکه هرجا که می‌خواهیم کار کنیم هویت باید واضح و روشن باشد، گفت: یک هویت درهم راه به جایی نمی‌برد و همیشه زمانی کاری موفق بوده است که هدفش معلوم و مشخص بوده است.

علی آقامحمدی ادامه داد: اگر مشهد نماد امام رضا(ع) است، باید همه جا دیده شود و محور بحث باشد.

وی با تصریح اینکه مسافر در درجه اول به مشهد، برای زیارت می‌آید، افزود: ما وقتی وارد مشهد می‌شویم تنها شهری که در جهان اسلام از ایران قابلیت مرکزیت جهان اسلام را دارد مشهد است و امام رضا(ع) زمانی به اینجا آمدند که خراسان مرکز جهان اسلام بود.

عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما باید این شهر را به عنوان شهر جهانی بشناسیم، اظهار کرد: متاسفانه این نگاه در تهران وجود ندارد و ما این قابلیت و مزیت ویژه مشهد را باید همواره در نظر داشته باشیم.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: مشق اساسی است که رهبری روی آن تاکید ویژه کرده‌اند و آن عبارت از اول اسامی شهرهای مشهد، شیراز و قم گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ما باید در بحث زیارت به گونه‌ای عمل کنیم که این سه شهر را به هم گره بزنیم و شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم که زائر به‌راحتی بتواند به زیارت این سه شهر دسترسی پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چشم‌انداز مشهد باید متفاوت از دیگر شهرها باشد، افزود: این کار با تغییر مقامات این شهر به‌دست نمی‌آید و پایه این کار  باید براساس حضور مردم باشد.

آقامحمدی با بیان اینکه مشهد مانند سایر شهرهای قدیمی یک خود کم‌بینی دارد، گفت: چرا تبلیغات مشهد در فرودگاه مانند تبلیغات تهران است و چرا نمایشگاهی در فرودگاه و راه‌آهن این شهر مبنی بر معرفی تولیدات این شهر نداریم.

وی ادامه داد: اگر محیطی می‌خواهد توسعه پیدا کند، اول باید نقش خودش را به آن نشان داد و این اتفاق برای مشهد به‌عنوان شهر زیارتی باید جا بیافتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان اینکه ما در عرصه امنیت و قدرت نظامی در منطقه موفق عمل کرده‌ایم اما در عرصه اقتصاد نه، گفت: طبق نظر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی ایران باید منطقه چشم‌اندازش را پوشش دهد.

وی ادامه داد: از لحاظ نظامی ایران منطقه را پوشش داده است و در این منطقه چشم‌اندازش که شامل ۲۶ کشور می‌شود و از آسیای میانه تا مصر و ترکیه را شامل می‌شود، از لحاظ امنیتی ایران به‌گونه‌ای عمل کرده است که بدون وجود ایران امکان هیچ تدبیر و تغییری در این منطقه از جهان وجود ندارد.

عضو تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: متاسفانه از لحاظ اقتصادی این اتفاق نیافتاده است و طبق فرمایش رهبر انقلاب باید رقابت منطقه‌ای شکل بگیرد.

آقامحمدی با بیان اینکه در آمایش سرزمین ۹ منطقه اقتصادی تعریف شده است، بیان کرد: یکی از این مناطق اقتصادی ۳ خراسان هستند که تحت عنوان یک خراسان بزرگ باید کار کنند.

وی با بیان اینکه زنجیره‌ای کردن کل کارها در داخل کشور ضروری است، گفت: شبکه‌سازی، مجازی شدن خدمات، آموزش و تربیت و تعریف مشهد به‌عنوان مرکز جهان اسلام کلیدی‌ترین نکاتی است که باید در این جمع‌آوری به‌آن تاکید کرد.

سهم اندک مشهد در گردشگری 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه با بیان اینکه هر توریستی که وارد کشوری می‌شود میانگین یک هزار و ۷۰۰ دلار هزینه می‌کند اما متاسفانه میانگین این هزینه برای توریست‌های خارجی در مشهد ۲۱۰ دلار است، گفت: بندر متروکه‌ای در دنیا به‌نام دبی توانست در سال ۲۰۱۷ اولین شهر توریست‌پذیر دنیا شود و درآمد دبی از گردشگری ۳۰ میلیارد دلار در سال باشد.

شهناز رمارم دلیل این موفقیت در جذب گردشگر را به‌خاطر مدیریت خوب گردشگری و منابع انسانی و مدیریت اقتصادی و اعتماد و واگذاری امور به‌بخش خصوصی دانست و ادامه داد: چه اشکالی دارد در کنار گردشگری مذهبی در مشهد به‌سایر پتانسیل‌های گردشگری این شهر و انواع گردشگری‌ها مانند گردشگری سلامت، فرهنگی و تاریخی نیز توجه کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری و افزایش جاذبه‌های گردشگری مانند توس و طابران ۳٫۵ روز حضور گردشگر در مشهد را افزایش دهیم و ترتیبی دهیم که مسافر و زائر قصد و نیت ۱۰ روزه کند.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: با این اقدام ضمن افزایش مدت حضور گردشگر در مشهد می‌توانیم سهم اندک ۲۱۰ دلاری مشهد از این صنعت را افزایش دهیم.

درآمد هر گردشگر برابر با صادرات ۳۰ بشکه نفت است 

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: آنچه در دنیای امروز حرف اول را می‌زند صنعت گردشگری است که بعد از صنعت نفت و خودرو جایگاه رفیعی را در سطح جهان به خود اختصاص داده است.

مهدی فروزان با بیان اینکه ما انواع گردشگری را در حوزه‌های گردشگری ورزشی، طبیعی، تاریخی، مذهبی و سلامت داریم، بیان کرد: چند وقتی است که به‌دنبال ایجاد ظرفیت برای توسعه گردشگری سلامت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند ۲۰ ساله در حوزه گردشگری در سال ۱۴۰۴ ما باید شاهد ورود حدود ۴۰ میلیون زائر به‌مشهد باشیم که ۸ میلیون آن زائر خارجی باید باشند.

مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: ارزان بودن خدمات ارائه شده به زائران خارجی و افت ارزش پول کشور در برابر ارزهای خارجی باعث افزایش آمار حضور گردشگر و زائر خارجی در مشهد شده است.

فروزان با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی داریم، عنوان کرد: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم تمامی این آثار را ثبت و شناسایی کنیم.

وی تصریح کرد: ۵۵ درصد اقامتگاه‌های ایران در مشهد است و میزان اقامت در ایام پیک ۳ و نیم روز است.

مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: عمده کاری که ما در حوزه استانداری انجام دادیم، توزیع یکنواخت زائر در مشهد است، به‌شکلی که در تمام طول سال از تمام هتل‌ها و مهمانپذیرها به‌بهترین شکل استفاده کنیم.

فروزان در حوزه گردشگری سلامت گفت: ۱۵ شرکت گردشگری سلامت محوز رسمی دریافت کرده‌اند و از ۳۰ بیمارستان به ۱۵ بیمارستان نیز مجوز فعالیت در حوزه گردشگری سلامت را داده‌ایم .

وی با بیان اینکه هر گردشگری که در حوزه گردشگری سلامت به‌مشهد می‌آید حداقل ۱۰۰ دلار در مشهد هزینه می‌کند، تاکید کرد: درآمد توریست سلامت برای هر گردشگر برابر با صادرات ۳۰ بشکه نفت است.

ماهیت مشهد، ماهیتی تمدن‌ساز است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: سرزمین خراسان ۴۵۰ شخصیت بزرگ و تمدن‌ساز دارد و ماهیت این سرزمین ماهیت تمدن‌ساز است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه سیاست‌گذاران کشور درک درستی از مشهد ندارند و آن را مانند سایر شهرهای کشور تلقی می‌کنند، اظهار کرد: با وجود اینکه در هشتم آبان ۸۸ مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی نام‌گذاری شد، اما ما شاهد تحول فکری خاصی در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان نبودیم.

وی با اینکه هر مسافر یک پیامبر است، بیان کرد: هر مسافری که وارد می‌شود بر اساس شناختی که از محل سفر خود به‌دست می‌آورد، نقش پیامبر و معرفی‌کننده آن شهر به‌دیگران را است، بنابراین به‌گونه‌ای باید عمل کنیم که هنگامی که از فرهنگ میزبانی صحبت می‌کنیم، یعنی هر زائر و مسافری که به این شهر وارد می‌شود، شاهد یک معرفت عملی از تمدن ایرانی اسلامی باشد.

اثر تحریم‌ها بر توسعه فرودگاه مشهد

در ادامه مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: فرودگاه یکی از زیرساخت‌های ضروری برای توسعه گردشگری سلامت است.

محمدباقر قاسم‌زاده با بیان اینکه تغییرات گسترده‌ای در چند سال گذشته در جهت توسعه کمی و کیفی فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در ترمینال داخلی ما ۵۰ هزار مترمربع مساحت داریم اما در حوزه ترمینال خارجی ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه اتفاقاتی که در عرصه سیاست خارجی کشور افتاد باعث شد شرکت خارجی طرف قرارداد کشور را ترک کند و پروژه ناتمام بماند، اما تصمیم داریم حدود ۲۰ هزار مترمربع ترمینال خارجی برای مشهد احداث کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 5 =