در محضر مرجعی بلندپایه

مرجع عالی‌قدر جهان تشیع و زعیم بزرگوار حوزه‌های علوم دینی، حضرت آیت الله بروجردی در زمره نامورانی است که در تکوین شخصیت علمی و شکوفایی فکری شهید مطهری سهم عمده‌ای داشته‌اند.

در محضر مرجعی بلندپایه

مرجع عالی‌قدر جهان تشیع و زعیم بزرگوار حوزه‌های علوم دینی، حضرتآیت الله بروجردی در زمره نامورانی است که در تکوین شخصیت علمی وشکوفایی فکری شهید مطهری سهم عمده‌ای داشته‌اند. حجت‌الاسلام شیخعلی‌اصغر مروارید می‌گویدشهید مطهری در حجره‌ای در شمال شرقیمدرسه فیضیه قم سکونت داشت و قبل از اینکه مرحوم بروجردی به قمبیاید، از طلاب فاضل حوزه قم به شمار می‌آمد. او در زمره روحانیانی بود که کوشید آیت الله بروجردی به قم بیاید و گویا پیش ازاینمهاجرتِ سرنوشت‌ساز، متوجه مقام علمی،‌ فقهی و شخصیت کم‌بدیل و تحوّل‌آفرین آیت الله بروجردی گردیده بود.[۱]

یکی از طلاب هم‌درس و هم‌حجره شهید مطهری که بعدها خود در زمره فقیهان و مدرسان حوزه درآمد و از نماز شب های آن عالم عامل سخن گفته است،[۲] می‌گوید: من با اصرار ایشان به مدرسه فیضیه آمدم. اگرچه هر دو با عسرت و سختی روزگار می‌گذرانیدیم؛ولی با درس و مذاکره و شرکت در محافل و انجمن‌های آموزنده، خصوص درس اخلاق امام خمینی !دل‌خوش بودیم. در ضمن هر دو نفر به مرحوم آیت الله بروجردی ـ که در آن زمان در شهرستان بروجرد به سر می‌بردند ـ ارادتی خاص پیداکرده بودیم؛ چنان‌که مرحومآیت الله مطهری در تابستان ۱۳۶۲ق به بروجرد رفت و با روش تدریس اخلاق و مقام علمی آن مرحوم آشنا شد و بعدازاینکه آن زعیمعالی‌قدر در محرم‌الحرام سال ۱۳۶۴ هجری به دعوت بزرگان قم،‌ ازجمله امام خمینی! به قم آمدند، ما دو نفر از ملتزمین درس اصول و فقه آیت الله بروجردی(رحمه‌الله)بودیم.[۳]

شهید مطهری خاطرنشان ساخته است: آیت الله بروجردی دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بود که یکی از آنها سبک و روش فقهی ایشاناست که شایسته است از آن پیروی شود. این بنده در مدت هشت سال آخر اقامتم در قم که مصادف با سال‌های ورود معظم له به آن شهر بود، از دروس ایشان بهره‌مند می‌شدم و چون به روش فقاهت ایشان ایمان دارم، معتقدم باید تعقیب و تکمیل شود. آن‌گاه شهیدمطهری، به توانایی این فقیه فرزانه اشاره‌کرده و افزوده است: آن عالم ربّانی در اصول فقه،‌ تبحر داشت،‌ بر حدیث و رجال تسلط کاملداشت، بر فتاوی و فقه سایر فرق اسلامی اشراف پیداکرده بود، با قرآن و تفاسیر کاملاً مأنوس بود سبک و سلیقه معظم له در فکر حوزهعلمیه قم اثر کرد و تا حدّ زیادی برخی روش‌ها را عوض کرد. از مزایای دیگرشان توجه و علاقه فراوانی بود که به مسئله وحدت اسلامیحسّ تفاهم و تقریب مذاهب اسلامی داشت،‌ نسبت به گذشته، گامی به جلو بود، اسلام را بی‌پیرایه و عاری از توهمات پذیرفته بود و اعتقاد داشت اگر حقایق فطری اسلامی به افکار حقیقت‌جو، کاوشگر و کم‌تعصب اروپایی عرضه شود این دین حنیف را به‌تدریج خواهندپذیرفت.[۴]

بدون شک آنچه باعث می‌شد این حکیم مطهر به این زعیم آگاه جذب شود فراتر از موضوع فراگیری علوم متداول و مرسوم حوزه بود.شهید مطهری کمالاتی ملکوتی را در وجود آیت الله بروجردی مشاهده کرده بود و به همین سبب جذب او شده بود؛‌ به‌گونه‌ای که در محضرش به وجد می‌آمد و با گوهرافشانی آن فقیه فرزانه و حالات خُلق و خُویش، سراسر وجودش را نشاط و شادابی فرامی‌گرفت.

ملکات روحی و اخلاقی آیت الله بروجردی در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، کردار و روابط وی هویدا بود. در زندگی ایشان بعد ازرسیدن به مقام زعامت و مرجعیت، هیچ‌گونه تغییری مشاهده نشد. وی از صاحب‌منصبان هیچ هدیه‌ای را قبول نمی‌کرد. از مداحان و چاپلوسان دلخوشی نداشت.[۵]

آیت الله بروجردی ضمن اقتدار علمی، معنوی و اجتماعی، از کرامت نفس فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. برخی بی‌مهری‌ها و سوء ادب‌ها را با شرح صدر شگفت‌انگیزی نادیده می‌گرفت و از لغزش‌های آنان صرف‌نظر می‌کرد. افراد محتاج از کان جود و دریای سخاوت ویبرخوردار می‌شدند؛ بدون اینکه عزت‌نفس و کرامت انسانی آنان دچار خدشه شود. ارادتش به خاندان عترت و طهارت، در معرفت نفس و تهذیب و تزکیه درونی وی ریشه داشت.[۶]

بدون تردید شهید مطهری همان‌گونه که از دانش و معرفت آیت الله بروجردی استفاده می‌کرد، در حالات اخلاقی هم از کردار و رفتاراین مربی عالیقدر متأثر بود. آیت الله واعظ زاده خراسانی می‌گوید: در ظرف ده سال، ارتباط خاص با آیت الله بروجردی(رحمه الله)و نیزمأنوس شدن با شهید مطهری، این واقعیت را درک کرده بود. اکنون می‌نویسم که شهید مطهری کاملاً به این حقیقت رسیده بود کهمرحوم بروجردی(رحمه الله)، شخصیتی آزاده، وارسته و مخالف جباران و ستمگران بود و آرزوی عظمت اسلام و عزت و استقلال تمام مسلمانان را در ذهن می‌پرورانید و در این راه تلاش می‌کرد، اگر هم با برخی نیروهای مؤمن و انقلابی، همچون فدائیان اسلام، اختلافاتیداشت، در هدف نبود؛ بلکه اختلاف ایشان در طریق و شیوه کار بود.[۷]

ادامه دارد


پی‌نوشت:

[۱]. همان، ص ۲۰٫

[۲]. سرگذشت مُطهّر، محمدعلی دهقانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۹ ش، ص ۱۸ ـ ۱۹؛ یادنامهشهید مطهری، ج ۲، ص۱۷۳٫

[۳]نگاهی کوتاه به زندگانی پربار شهید مطهری، مجله نور علم، خرداد ۱۳۶۳ ش، ش ۴، ص ۶۱ و ۶۲٫

[۴]شش مقاله، استاد شهید مرتضی مطهری، صدرا، تهران، چاپ پانزدهم، ۱۳۸۰ ش، ص ۲۵۸ ـ ۲۶۵٫

[۵]. نجوم امت (آیتاللهالعظمی حاجآقا سید حسین بروجردی)، مجله نور علم، آبان ۱۳۶۴ ش، ش ۱۲، ص ۹۷ و ۹۸٫

[۶]نگرشی بر زندگی آیتاللهالعظمی بروجردی، علی کریمی جهرمی، در کتاب شکوه فقاهت (یادنامه آیت‌الله بروجردی)، قم، بوستانکتاب، ۱۳۷۹ ش، ص ۲۰ ـ ۳۰٫

[۷]سیمای استاد در آینه نگاه یاران، ص ۱۳۰ ـ ۱۳۱٫






اخبار مرتبط

  • دبیر اتاق تبلیغ خراسان : خبرگزاری رسا مطالبات رهبری از حوزه علمیه را پیگیری کند
  • در دیدار آیت الله اشرفی با آیت الله مکارم شیرازی تأکید شد؛:حل مشکلات مردم اولویت مسؤولان باشد/
  • آیت الله جوادی آملی:پیشرفت حوزه علمیه نیازمند مدیران مدبر است | تربیت مدرس اولویت حوزه باشد
  • آیت الله سبحانی مطرح کرد؛طلاب برای غلبه بر جنگ فرهنگی دشمن، مجهز به سلاح علم شوند/ طلاب بیش از همیشه برای حضور و پاسخگویی در جامعه اهتمام داشته باشند
  • کارگاههای ویژه اموزشی-مهارتی
  • هدایت‌ افزایی و جهالت ‌زدایی در محضر عالم آل محمد
  • گفتمان های انقلابی را تقویت کنید|همراهی بانهضت امام جزو وظایف ذاتی حوزه بود
  • رهبر انقلاب: اهمیت درس و تدبر در قرآن جزو حرف‌های لازم و ضروری جامعه‌ است
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 1 =