آیت الله جوادی آملی:خون شهدا نجاست استعمار را از کشور پاک کرد | مدیون امام و شهدا هستیم/جایگاه حضرت زهرا را جهانی تبیین کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که انسان بدنی دارد که با زمین مرتبط بوده و روحی دارد که با ملکوت مرتبط است، گفت: مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست در آمدن است.

وی افزود: بدن انسان زیر خاک می رود اما حقیقت انسان که زمینی نیست، انسان بعد از مرگ نمی پوسد که بگوید بعد از مرگ حیاتی وجود ندارد، تمام حقیقت انسان به روح او است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که زمین آفریده شده که انسان با عرضه از نعمت های آن استفاده کند، اظهار داشت: خام فروشی نکردن دستور قرآن است، فرمود یک انسان و یک حیوان داریم و کسی که خام خور است زندگی حیوانی دارد، نفت فروشی، گازفروشی و سنگ معدن فروشی خام خوری است.

وی افزود: فرمود شما انسان هستید و انسان باید سنگ را بپزد و مرمر درست کرده و کشور خود را تأمین کند و صدها برکت از معدن نفت و گاز استخراج کرده و آبرومندانه زندگی کند، اگر بخواهید سنگ ها و نفت را خام بفروشید پس انسانیت کجاست؟ انسان باید بر دوش زمین سوار شود و تلاش کند و بخورد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که استعمار مذموم این است که بیگانه برکشور مسلط  شود، ابراز داشت: قبل از انقلاب وضعیت اینگونه بود و از قجر و بعد از آن در دوره پهلوی چنین وضعیتی در  کشور داشتیم اما خداوند می فرماید برای خودت کار کن تا جیبت پر و آبرویت محفوظ باشد؛ بعد فرمود کشوری که جیبش خالی است ذلیل خواهد بود.

وی عنوان کرد: قرآن کریم کتاب علم است، قرآن کریم به ملتی که کیف و جیبش خالی است فقیر می گوید یعنی ستون فقراتش شکسته است و قدرت حرکت ندارد، خداوند می فرماید زمین را آباد کن و آقای خودت باش اما دشمن با استعمار آبادی و آقایی را برای خود می خواست و سالیان متمادی ما گرفتار این بدخیم بودیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی از آلودگی ها را باران پاک می کند اما استعمار را تنها خون پاک می کند، ما در دهه فجر و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی مدیون این تطهیر هستیم، مگر این آلودگی و بدخیمی را چیزی جز خون شهدا پاک می کرد.

وی اضافه کرد: کشور استعمار و استکبار زده دچار نجاست بود که آب و باران توانایی پاک کردن آن را ندارد و تنها خون می تواند این نجاست را پاک کند، قرآن کریم می فرماید وقتی کشور با خون پاک شد باید میوه طیب و طاهر بدهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که بر همه لازم است که امام، شهدا و جانبازان را تکریم کنند، گفت: واقعا وضعیت برخی جانبازان را مشاهده می کنیم غیر از خجالت چیز دیگری نداریم.

وی افزود: مسؤولان باید بکوشند میوه طیب و طاهر از انقلاب اسلامی بگیرند، شهدا سرزمین را طیب و طاهر کردند و ما باید درختکاری کرده و نتیجه طیب و طاهر برداشت کنیم، نباید بگوییم دیگری بد کرده است باید بگوییم خودمان چه کار کرده ایم.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که ما می توانیم حرف خود را به جهان برسانیم، اظهار داشت: جهان تشنه معارف اسلام و انقلاب است، می توانیم با عمل، علم و عقلانیت حرف خود را به جهان برسانیم، همه نسبت به انقلاب وظیفه دارند.

وی ادامه داد: باید نجومی بگیرها و اختلاسگران را به بند کشید اما باید به جلال و شکوه انقلاب و عظمت افرادی که در انقلاب بوده و هستند نگاه کرد.

 

آیت الله جوادی آملی: جایگاه حضرت زهرا را جهانی تبیین کنیم

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که وجود مبارک حضرت زهرا(س) به تنهایی امت است، گفت: کسانی حضرت مریم را جهانی کردند که ما هم معتقد هستیم و تأیید می کنیم اما چرا ما بالاتر از حضرت مریم را جهانی نکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که وجود مبارک حضرت زهرا(س) به تنهایی امت است، گفت: کسانی حضرت مریم را جهانی کردند که ما هم معتقد هستیم و تأیید می کنیم اما چرا ما بالاتر از حضرت مریم را جهانی نکنیم.

وی افزود: تنها نباید به بیان مصیبت ها بسنده کرد بلکه از نظر علمی باید جایگاه حضرت را در جهان تبیین کنیم، حضرت زهرا(س) شخصیتی جهانی هستند که نباید در مسائل جزئی خلاصه شوند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به خطبه امیرمؤمنان در نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت به پیامبر اسلام(ص) عرضه می دارد که امتی جمع شدند که فاطمه(س) را خانه نشین کنند، اگر حضرت زهرا(س) به اندازه یک امت نباشند که یک امت به جنگ ایشان نمی آمدند.

وی ادامه داد: اگر حضرت فردی عادی بود چند نفر محدود می آمدند اما عده ای با پیروان خود یعنی یک امت تلاش کردند دختر پیامبر را خانه نشین کنند، باید کلام بخوانیم اما کلام تنها در کتب معروف خلاصه نمی شود بلکه خطبه حضرت زهرا(س) و نهج البلاغه هم کلام است و باید در حوزه به آن توجه شود، باید جایگاه حقیقی حضرت زهرا(س) را بشناسیم و بشناسانیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر خود با بیان این که همه آفریده های خداوند متعال زیبا هستند، ابراز داشت: تمام نظام هستی زیبا آفریده شده است، در ساختار خلقت هیچ نقصی وجود ندارد و آسمان و زمین برای انسان مسخر شده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 6 =