۲۲ بهمن صحنه ابراز وفاداری مردم به ارزش ها و انقلاب اسلامی است/اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود/چشم و گوش بسته دنبال روی غرب نباشیم/لزوم توجه به موازین شرعی در برنامه های میراث فرهنگی و گردشگری

۲۲ بهمن صحنه ابراز وفاداری مردم به ارزش ها و انقلاب اسلامی است

حضرت آیت الله مکارم ۲۲ بهمن را صحنه ابراز وفاداری مردم به ارزش های دینی و انقلاب اسلامی دانست و آحاد مردم را به حضور گسترده در راهپیمایی فراخوند.حضرت آیت‌ الله مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردمی و علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره(س) پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اربعین و ایام شهادت حضرت زهرا(س) طی سالیان اخیر، این مساله را توفیقی برای مسلمانان و شیعیان جهان دانست.

فضائل حضرت زهرا مورد اذعان دیگر مذاهب هم هست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که حضرت زهرا(س) فضائل بسیاری دارند، یادآورشد: حتی در کتب اهل سنت نیز روایات زیادی درباره فضیلت حضرت زهرا(س) آمده است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از صحیح بخاری «أَمَا تَرْضَیْنَ أَنْ تَکُونِی سَیِّدَهَ نِسَاءِ أَهْلِ الجَنَّهِ، أَوْ نِسَاءِ المُؤْمِنِینَ» و روایتی دیگر با مضمون مشابه از مستدرک الصحیحین از منابع اهل سنت، تصریح کرد: فضائل آن حضرت به گونه ای است که اهل سنت و حتی کسانی که به ایشان علاقه ای نداشتند نیز به آن اذعان دارند.

وی اضافه کرد: در میان فضائل حضرت زهرا(س) خطبه های حضرت جایگاه ویژه ای دارد، خطبه فدکیه یک بخش از هفت بخش خطبه ایشان است، در این خطبه مسائل زیادی از جمله توحید، نبوت، امامت، مسائل سیاسی زمان و ترویج اسلام مطرح شده است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) در این خطبه فصیح ترین و بلیغ ترین عبارات را بکار برده اند، این خطبه بسیار با برکت است و اگر کتب و شرح های متعدد درباره آن نوشته شود بجاست؛ چراکه در طول تاریخ همین خطبه ها بود که شیعه را حفظ کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: یکی از تفاوت های شیعه و اهل سنت این است که ما احکام را تابع مصالح و مفاسد می دانیم؛ ائمه معصومین(ع) حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مصالح و مفاسد را بیان کردند و دخت نبی گرامی اسلام نیز در خطبه معروف خود حدود بیست حکم و مصالح و مفاسد آن را بیان کردند.

وی با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه به تبیین برکات انفاق در جامعه پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین فوائد انفاق در جامعه این است که روح انسان را پاک می کند، انفاق صفت های رذیله ای همچون بخل، حرص، حسد و وابستگی به دنیا را از وجود انسان دور می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با استناد به آیه شریفه «مَثَلَ الذِین ینفِقُونَ أَموَالَهُمْ فی سبیل اللّهِ کمَثَلِ حَبّهٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَهٍ مِائهُ حَبَّهٍ واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ واللّهُ واسعٌ علیمٌ» یادآورشد: انسان با انفاق پرورش پیدا می کند؛ انفاق قبل از این که در دست انسان نیازمند قرار گیرد، در دست خداست و خیرش در وهله اول عاید انفاق کننده می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم توجه به انفاق در جامعه اسلامی، گفت: الان در شرایط سختی هستیم و با توجه به این که در آستانه عید نوروز قرار داریم عده ای از مردم شرایط بسیار سختی دارند و باید به آنها کمک کرد.

عوامل بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه

این مرجع تقلید تحریم های خارجی، بی انصافی برخی تجار و کبسه و بی تدبیری ها و عدم مدیریت صحیح را از جمله عوامل بروز مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور دانست.

بانک ها مردم را بیچاره کرده اند

این مرجع تقلید با انتقاد از سیستم بانکی کشور، تصریح کرد: بانک ها با وضعیتی که ایجاد کرده اند، مردم را بیچاره کرده و به خاک سیاه نشانده اند؛ به اسم تسهیلات قرض الحسنه و به جای این که چهار درصد کارمزد برای طول دوره بازپرداخت تسهیلات دریافت کنند، سالیانه ۴ درصد دریافت می کنند و در پایان سال پنجم بیست درصد از مردم دریافت می کنند، این رباخواری آشکار است.

در حساس ترین مقطع انقلاب قرار داریم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: ما چهل سال از انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و اکنون در حساس ترین شرایط هستیم، اگر مردم متحد نباشند و مسؤولان هوشیارتر و بیدارتر از گذشته در مقابل تحریم ها قد علم نکنند و استقامت نکنند، دچار مشکل می شویم.

وی اضافه کرد: به همه عرض می کنیم در این شرایط سخت دست به دست هم دهند تا از مشکلات عبور کنیم، در گوشه و کنار مشکلات فراوان است و اگر یکدل باشیم و در مقابل فشارها و مشکلات پایداری داشته باشیم و با تدبیر عمل کنیم از این بحران ها گذر خواهیم کرد.

این مرجع تقلید تاکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی افرادی که تمکن مالی دارند و نیز خیرین محترم باید به کمک نیازمندان و محرومان بشتابند تا باری از مشکلات برداشته شود.

با حضور در راهپیمایی وفاداری به انقلاب را عملا ثابت کنیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود آحاد ملت را به حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن فراخواند و گفت: همه می دانیم که در کشور مشکلاتی داریم و البته این مشکلات قابل حل است؛ آمریکایی ها با تحریم های ظالمانه می خواهند مردم را آزمایش کنند و ما با حضورمان در راهپمایی ثابت می کنیم علی رغم مشکلاتی که داریم و نسبت به آن اعتراض هم می کنیم اما عملا به اسلام، انقلاب و ارزش ها وفادار هستیم و کاری نمی کنیم که دشمن خوشحال شود.

 اشکالات طرح تحول سلامت مرتفع شود/چشم و گوش بسته دنبال روی غرب نباشیم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم اصلاح اشکالات طرح تحول سلامت تاکید کرد و در عین حال خواستار ادامه اجرای این طرح شد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر بهداشت، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر، توصیه هایی خطاب به وزیر و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور ارائه کرد.این مرجع تقلید با تاکید بر اهمیت موضوع طرح تحول سلامت، تصریح کرد: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شدند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید قطع شود اما باید اصلاح و مشکلات آن رفع شود.

وی گفت: هرچند مشکلات مالی و بودجه ای وجود دارد، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که مردم در این زمینه کمتر دچار مشکل شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خطاب به وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت و اصلاح اشکالات را جدی بگیرید، گفت: شما با رای بالای نمایندگان مجلس وزیر شده اید و باید قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید.

این مرجع تقلید در ادامه موضوع پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت هنر آموزش های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

وی در ادامه بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و ابراز داشت: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند معلوم می شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف های مهمی برای گفتن داشتند و کتب بوعلی سینا سال ها در مراکز و دانشگاه های غرب تدریس می شد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلائل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ای ریخته شود که افراد واجد صلاحیت با دردست داشتن مدارک لازم وارد این صحنه شوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشت: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

وی افزود: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال ۲۰۱۵ منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی و نقاط ضعفش را یادداشت کرده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به آمار بالای تلفات مرگ و میر ناشی از استعمال مواد دخانیات، تصریح کرد: طبق اظهار نظر افراد مطلع بیش از صد بیماری از سیگار و مواد دخانیات نشات می گیرد و در سال ۴۰ هزار نفر در کشور ما بر اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

لزوم توجه به موازین شرعی در برنامه های میراث فرهنگی و گردشگری

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر رعایت خطوط قرمز و هنجارهای دینی و ارزشی در برنامه های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر، با بیان این که قرآن در آیات متعدد دعوت به گردشگری و سیر در زمین می کند و در اینجا گردشگری آموزنده و مشروع مد نظر است، گفت: در گردشگری مشروع باید تمام خطوط قرمز و هنجارهای دینی و ارزشی رعایت شود.

وی اظهار داشت: در گردشگری نامشروع تنها به درآمد بیشتر فکر می کنند و برای شان مهم نیست که این درآمد با چه وسیله و ابزاری بدست آمده است.

این مرجع تقلید توجه متولیان میراث فرهنگی و گردشگری را به این نکته مهم جلب کرد و گفت: کشور ما به لحاظ زیارتی، گردشگری و درمانی زمینه های بسیار خوبی را برای جذب گردشگر دارد، منتهی باید راه های خوب را پیدا کرد و در این راه به الزامات و بایدها و نبایدهای شرعی توجه ویژه داشت.

وی توجه به صنایع دستی را امری مهم دانست و گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی صورت گیرد تا در صنایع دستی فرهنگ ملی و دینی ما را به جهانیان نشان دهید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بسیاری از آثار و بناهای فرهنگی، میراث مذهبی و دینی ما است، لذا باید اهداف خود را در برنامه های مربوط به میراث فرهنگی نشان دهیم.

وی تاکید کرد: ما از هر کار و عرصه ای می توانیم به نفع فرهنگ دینی خود استفاده کنیم؛ میراث فرهنگی نیز یکی از همین عرصه ها است، تحقق این مساله نیز برنامه ریزی، هوشمندی و دقت را می طلبد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سیاه نمایی های کشورها و رسانه های غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: وقتی مردم دنیا واقعیات ایران را از نزدیک مشاهده می کنند به واهی بودن تبلیغات ایران ستیزی و اسلام ستیزی پی می برند و برنامه های دشمنان در این زمینه خنثی می شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7