آیت الله مکارم شیرازی :جلوی معماری غربی در ساخت و سازها گرفته شود/مردم را گرفتار پیچ و خم های اداری نکنید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم مقابله جدی با ساخت و سازهایی که مطابق معماری غربی انجام می شود تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر راه و شهرسازی، مسکن را یکی از مهم ترین نیازهای مردم در کشور دانست و گفت: هرچه در این زمینه کمک و سرمایه گذاری شود بجاست.

این مرجع تقلید بر لزوم توجه به جنبه های دینی در ساخت و سازها تاکید و تصریح کرد: متاسفانه در برخی ساخت و سازها به زیرساخت های معنوی و دینی توجه نشده است، هزاران واحد مسکونی در یک محل ساخته می شود اما متاسفانه به اندازه کافی مسجد و اماکن دینی و فرهنگی احداث نشده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سرمایه گذاری در این زمینه را به دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی توصیه و تاکید کرد: ساخت و سازها باید به گونه ای باشد که به لحاظ دینی مشرف بر یکدیگر نباشد تا زمینه برای راحتی بیشتر ساکنان فراهم شود.

وی با تاکید بر این که باید جلوی معماری غربی گرفته شود، اظهار داشت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها مشاهده می شود که طبق روش و معماری غربی پیش رفته اند؛ معماری ایرانی اسلامی جزو هویت ما است و باید با تمام وجود این سنت ها و اصالت ها را حفظ کنیم.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم توجه به مناطق حاشیه ای و برنامه ریزی لازم برای توجه به این مناطق و احداث زیرساخت های دینی و فرهنگی تاکید کرد.

وی همچنین اظهار داشت: به همان اندازه که به ساخت و سازهای شهری توجه می کنید باید به مناطق روستایی نیز توجه داشته باشید تا سبب مهاجرت روستائیان به شهرها نشود.

این مرجع تقلید در ادامه بسیاری از ساخت و سازها را بدون توجه به نیاز مناطق و ناشی از بی نظمی و نبود برنامه مدون دانست و گفت: برج های زیادی در شهرها ساخته می شود اما بسیاری از اینها خالی از سکنه است، باید دست اندرکاران وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادهای دست اندرکار به میزان نیاز مناطق و شهرها توجه کنند و بیش از آن اجازه ندهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تسریع در روند احداث فرودگاه قم تاکید کرد و گفت: قم موقعیت ویژه ای به لحاظ مذهبی، فرهنگی و دینی دارد و سالانه میلیون ها نفر از داخل و خارج به این شهر سفر می کنند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه که بخش قابل توجهی از آن نیز انجام شده، روند عمران و آبادانی قم را سرعت خواهد بخشید. 

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم توجه شهرداری تهران به مسائل دینی و فرهنگی تاکید و تصریح کرد که مردم را گرفتار بروکراسی اداری نکنید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار شهردار تهران و معاونان وی، با تاکید بر این که وظیفه شهرداری ها تنها نظافت و جمع آوری زباله نیست، گفت: شهرداری علاوه بر این وظیفه، باید به روح شهر و مسائل دینی و فرهنگی نیز بپردازد؛ چراکه این دو تاثیر متقابل دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که مسائل فرهنگی باید در متن برنامه ها و فعالیت های شهرداری باشد، تصریح کرد: برخی از مناطق تهران مسجد به اندازه کافی ندارد، در این خصوص شهرداری تهران باید فکری بکند.

این مرجع تقلید احداث کتابخانه های عمومی و کتابخانه های کوچک در مساجد را امری لازم دانست و افزود: متاسفانه گرانی کاغذ باعث شده که مردم نتوانند کتاب بخرند؛ در چنین شرایطی احداث و تجهیز کتابخانه ها می تواند قدری این خلاء را جبران کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توجه مسؤولان شهرداری تهران را به ساماندهی مناطق حاشیه ای شهر جلب کرد و گفت: بی توجهی به مناطق حاشیه ای شهر آسیب ها و ناهنجاری های زیادی را به همراه دارد.

این مرجع تقلید خواستار اهتمام به انجام فعالیت های فرهنگی در مناطق حاشیه ای شهر شد و غفلت از این موضوع را دارای پیامدهای ناگوار ارزیابی کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرهنگ سازی در خصوص مسائل دینی و اخلاقی با روش های غیر مستقیم و جذاب را به شهردار تهران توصیه کرد.

وی در ادامه بر لزوم حل مشکلات مردم تاکید کرد و گفت: تا جایی که می توانید در شهرداری و مراکز تابعه گره از مشکلات مردم بگشایید و آنها را درگیر بروکراسی ها و پیچ و خم های اداری نکنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: طبق قرائن و شواهد مردم نسبت به سالیان قبل حضور گسترده تری داشتند؛ در چنین شرایطی باید دستگاه ها و مسؤولان بیش از پیش در جهت حل مشکلات بویژه مشکلات اقتصادی مردم بکاهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =