آیت الله فاضل با سنگین خواندن وظیفه روحانیت در گام دوم انقلاب: پیام رهبری نشانه داد انقلاب بن بست ندارد | جدایی دین از سیاست توهم محض است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار نقش حوزه را در تبیین پیام رهبری مهم دانست و گفت: علما پیام رهبری را به مناسبت‌های مختلف در درس و منبر برای مردم تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز پیش از آغاز درس خارج خود که در مدرسه حضرت آیت الله گلپایگانی برگزار می شود، پیام رهبر معظم انقلاب را دارای نکات راهگشا و ارزنده ای دانست که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: اولین نکته این است که چنین جامعیتی در پیام رهبر انقلاب حاکی از اصل مهم ولایت فقیه در رهبری امت و یکی از برکات این اصل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بخواهیم رهبری امت اسلامی را با رهبری سایر امت‌ها مقایسه کنیم که هیچ قابل مقایسه نیست اما در بقیه ملت‌ها به هیچ وجهی یک مسؤول و یک رهبر، حتی در انقلاب‌های دیگر نیست که چنین گذشته و آینده را مورد دقت و مداقه قرار دهد و یک حرکت بیش از ۴۰ سال را تحلیل دقیق کند و وظیفه‌ خودش بداند که نقاط بسیار اساسی و مثبت، آرمان‌ها، موفقیت‌ها و… را به صورت دقیق و مستدل روشن کند و راه آینده و همچنین مخاطبان آینده را تنظیم و معین کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که در انقلاب‌های دیگر که یک انقلاب سیاسی یا اقتصادی یا مادی بوده، مسؤول و رهبران آن نسبت به گذشته و آینده برای خودشان تکلیف و مسؤولیتی را نمی‌بیند، ابراز کرد: آنها دنبال یک اقتدار سیاسی بودند و دنبال این هستند به هر نحوی هرچند به صورت غیر مشروع این اقتدار سیاسی را ادامه دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: اما این نحوه تحلیل جامع و دقیق و صحیح و منصفانه از یک حرکت چهل ساله با بیش از چهل سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده، آنچه که مولد و محقق این است و این را به وجود می‌آورد در درجه اول خود اصل ولایت فقیه است و در درجه دوم شخص رهبر است.

وی استقامت در راه و هدف، عدم عدول از آرمان ها و صبر و حوصله و متانت را از ویژگی های امام و رهبری ذکر کرد و گفت: تمام این نکات و بسیاری از ویژگی های مثبت دیگر در این دو شخصیت بزرگوار جهان اسلام وجود دارد که مسؤولان و رهبران دیگر جوامع از آنها برخوردار نیستند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: این پیام محصول ولایت فقیه است و اگر بخواهیم بین ولایت فقیه و سایر نظام‌های دیگر مقایسه کنیم از سایر نظام‌ها چنین پیامی تولید نمی‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  ویژگی های ولی فقیه را مورد توجه و بررسی قرار داد و گفت: ولی فقیه همیشه یک شخص بیدار،هوشیار و موظف است، کسی که سر سوزنی نمی تواند طبق هوای نفس فکر کند، بیندیشد یا بنویسد یا عمل کند، این را ما در کدام نظام می‌توانیم پیدا کنیم؟

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به تبیین نقش طلاب و حوزه‌های علمیه در قبال پیام رهبر انقلاب پرداخت و افزود: هر قشری در این باره یک وظیفه‌ ای دارد و حوزه واقعاً باید این پیام را دقت کند اولاً باور نسل امروز طلاب در حوزه به نظر من با این پیام تقویت می شود، یعنی هرچند اینکه حوزه همیشه در صف مقدم انقلاب و افکار امام و رهبری بوده و هست، اما این پیام موجب تقویت باورهای علمی حوزویان می‌شود یعنی حوزه به این نتیجه می‌رسد این اصلی که امام از درون فقه بیرون آورد و به کرسی نشاند این اصل آثار و ثمرات را در این ۴۰ ساله داشته و در استمرار هم همینطور است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که حوزه باید باور خود را قوی‌تر کند و مسؤولیتش را سنگین‌تر بداند، گفت: نباید با این پیام؛ شعاری، احساسی و به صورت ظاهری برخورد شود.

وی با تأکید بر این که نباید پیام رهبری در برگزاری چند همایش و جلسه خلاصه شود، ابراز کرد: باید ببینیم حوزه چه کارهایی را باید به عنوان استمرار این انقلاب، ما چه افکاری را باید به نسل امروز و به جامعه امروز بشری ارائه بدهیم برای اینکه این انقلاب قوی‌تر استمرار پیدا کند، هرچه ما در این زمینه فکر کنیم، هر چه در این زمینه اندیشه‌ نو تولید کنیم این عمل کردن به پیام است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار جالبی که در این پیام آمده این است که این انقلاب بر یک اصولی بنا شده، هفت هشت اصل را بیان می‌کنند، آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری، این اصول زمانبردار و موقتی نیست. مثلاً یک وقتی انقلابی در یک کشوری مربوط به یک گرفتاری‌های خاص مربوط به آن جامعه بوده، آن گرفتاری ها تمام می‌شود و تاریخ مصرف آن انقلاب تمام می‌شود ولی وقتی انقلاب ما بر اساس اسلام است و در اسلام هم این اصول وجود دارد، دیگر کهنگی راه پیدا نمی‌کند.

وی با بیان این که در انقلاب ما پیری و فرسودگی معنا ندارد چون اصول و آرمان‌هایی دارد که به هر نسل و گروهی و به هر جامعه‌ای ارائه شود تسلیم‌اند و می‌پذیرند، اظهار داشت: گاهی اوقات در ذهن مردم ایجاد یأس می‌کنند و می‌گویند این نسل امروز حاضر نیست انقلاب را ادامه بدهد این ناشی از این است که روح انقلاب و بن‌مایه‌ انقلاب را نفهمیدند؛ بن مایه انقلاب یک اصولی است که نسل امروز که هیچ، صد نسل آینده هم بیاید نسبت به آن  خضوع دارند و می‌گویند اینها باید باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انقلاب و اسلام برای دین، آزادی، استقلال و عدم تبعیض بوده است، بیان کرد: امروز نظام ما قوانینش تبعیض‌بردار نیست در حالی که در دولت‌های طاغوت قوانین مملو از تبعیض بود، الآن بودجه‌ای که موجود است از صدر تا ذیل مردم این کشور از آن بهره‌مند می‌شوند حالا با برنامه‌ریزی هایی که دارند ولی در گذشته اینطور نبود.

وی افزود: البته ممکن است تخلفاتی هم در این بین بشود این خیلی نکته مهمی است که به نظر من رهبر انقلاب به آن توجه دادند و حوزه باید به این نکته توجه کند، در این انقلاب فرسودگی به وجود نمی‌آید، پیری به وجود نمی‌آید، بن‌بست در آن نیست به خاطر اینکه مبتنی بر اصول است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حوزه یکی از مخاطبان رهبری برای تبیین نامه به نسل امروز و آینده است، گفت: من از نتایجی که از این پیام می‌توانم بگیرم برای حوزه، در زمان ما و نسل امروز حوزه جدایی دین از سیاست یک افسانه باید باشد و هست، بحث جدایی دین از سیاست اگر در قبل از انقلاب، بالأخره در حوزه صدایی هرچند بسیار ضعیف داشت، در انقلاب آن صدا کاملاً خاموش شد در این ۴۰ سال گذشته، الآن که گام دوم انقلاب است اصلاً‌ دیگر این یک خیال است، یک توهم محض است و این واقعاً از برکات این انقلاب و نظام است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه پیام رهبر انقلاب را یک پیام تاریخی و ماندگار دانست و بر ضرورت شکرگزاری برای وجود اصل ولایت فقیه تأکید کرد و افزود: امام می‌فرمود ولایت فقیه یک عنایت خاص خدا بر مردم است، این شعار نبود. کسی که مسؤول شهری است وقتی به او می‌گوئیم گزارش چهار سال اداره این شهر را ارائه کن، عاجز است و نمی‌تواند، یک عده‌ای باید برایش تنظیم کنند و او بخواند، اما رهبری که از ولایت فقیه برخاسته این چنین مسلط و دقیق، این چنین منصفانه، خودش می‌داند کلمه به کلمه باید در قیامت جواب بدهد، نمی‌تواند در جایی حرفی اضافه بزند، اولاً نسل آینده قضاوت می‌کند، نسل فعلی قضاوت می‌کند، نمی‌تواند یک جا یک حرفی اضافه بزند، یک حرفی کم بزند، در جایی که اگر در کارهای اجرایی، اگر این نظام دچار خطاهایی شده، خطاها را می‌پذیرد، در اصول اما در آرمان‌ها نه تنها سر سوزنی دچار خطا نشده بلکه استوارتر و محکم‌تر شده است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی جهان را از دو قطبی شرق و غرب خارج و به اسلام و استکبار تبدیل کرد، گفت: یکی از قسمت‌های برجسته پیام این بود؛ انقلاب آمد یک طرف اسلام و یک طرف استکبار. نماد این اسلام هم ایران و جمهوری اسلامی است، شواهدی که بر این مسئله وجود دارد اینها شعار نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند اوایل پیروزی انقلاب آمریکا شاخ و شانه می‌کشید که ما به شما اسلحه نمی‌دهیم، اسلحه‌هایی که ایران از ما خریده و پولش را داده نمی‌دهیم، اما الآن نگرانی‌اش این است که چرا ایران تولید سلاح‌های موشکی قوی می‌کند و منطقه را تسخیر کرده است، اینکه نگرانی دشمن ۴۰ سال پیش چه بوده و الآن چیست؟ خیلی فهمش برای ما مهم است یعنی از کجا به کجا رسیدیم، از انقلاب تعبیر فرمودند به زلزله انقلاب، ‌انقلاب یک زلزله‌ای در دنیا ایجاد کرد یک زلزله سیاسی در دنیا بود، تعبیر به رستاخیز علمی، انقلاب علمی، طهارت اقتصادی.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که این تحلیل حاکی از ایمان قوی شخص رهبری است و الا کسی که مؤمن به کارش و هدفش نباشد نمی‌تواند چنین تحلیلی کند، بیان کرد: این خودش حاکی از ایمان قوی و تسلط فراوان بر همه زوایای انقلاب است، برای نسل آینده یک امید فراوانی را ایشان ایجاد کرد، این پیام واقعاً یک پیام امیدبخش برای نسل آینده است.

وی یکی از برجستگی‌های این پیام را ادا کردن حق امام خمینی(ره) ذکر کرد و افزود: ۴۰ سالگی انقلاب کارنامه‌ای است که در رأس آن امام راحل و در استمرارش هم شخص رهبری بوده و ایشان کاملا واقف به شخصیت بی‌نظیر امام بوده و همه اینها را محصول آن مرد بی‌نظیر در تاریخ روحانیت تلقی می‌کنند و به خوبی حقّ امام را ادا کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان نقش علما و حوزه علمیه را در تبیین پیام رهبر معظم انقلاب سنگین ارزیابی کرد و گفت: علما پیام رهبری را به مناسبت‌های مختلف در درس‌ها و منبرها مطرح کنند و این یک واقعیتی است که باید برای متن جامعه روشن شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 4 =