کم توجهی به تربیت دختران سبب استحاله فرهنگی جامعه می شود

 حجت الاسلام شریعت تبار گفت: دختران امروز مادران نسل های آینده هستند و اگر شایسته تربیت نشوند، نسلی ناصالح را از خویش بر جای می گذارند.

حجت الاسلام مهدی شریعت تبار شامگاه امروز در مراسم سخنرانی رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با بیان مصادیق سعادت و خوشبختی زندگی دنیوی از دیدگاه امام باقر(ع) گفت: ایشان در روایتی مصادیق سعادت و خوشبختی را بیان می کنند که همسایه صالح اولین این مصادیق است. جایگاه همسایه در اسلام به اندازه ای والا است که اهل بیت(ع) فرمودند:«رسول اکرم(ص) آنقدر ما را به رعایت حال و حقوق همسایگان توصیه کردند که گمان بردیم آنان از ما ارث می برند!».

عضو اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به دیگر مصادیق سعادت افزود: مسکن بزرگ و مرکب رام و خوب از دیگر مصادیق مورد اشاره امام باقر(ع) درباره سعادت دنیوی هستند. همچنین ایشان داشتن همسر نیکوکار را باعث رشد و خوشبختی انسان در زندگی معرفی می کنند.

وی در ادامه با برشمردن مصادیق شقاوت در زندگی از دیدگاه امام باقر(ع) خاطر نشان کرد: ایشان داشتن همسر بد را اولین مصداق شقاوت در زندگی می دانند. همسر ناصالح و ناسازگار نه تنها زندگی را تلخ می کند بلکه باعث آسیب دیدن خانواده و بنیان های تربیتی فرزندان می شود.

حجت الاسلام شریعت تبار با بیان تاثیرات همسر صالح بر زندگی انسان تصریح کرد: فردی در محضر رسول اکرم از نیکوکاری و خوش خلقی همسرش یاد می کرد. ایشان ضمن تحسین همسر او فرمودند:«خداوند بر روی زمین عمال و کارگزارانی دارد که همسر صالح یکی از آنان است». همسر و مادری که با تربیت صحیح فرزندان خویش نسلی نیکوکار و صالح را از خویش برجای می گذارد قطعا از کاگزاران خداوند بر روی زمین است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درباره همسران و زنان صالح افزود: ایشان می فرمایند:«هیچ چیز برای کسی بهتر از این نیست که همسری داشته باشد که نگاه کردن به او و مصاحبت با او موجب شادمانى اش شود و در غیاب شوهر امانت دار اموال او و حافظ حریم خانواده است». این روایت درباره مردان و شوهران نیز صدق می کند.

وی بد اخلاقی در خانواده را مستوجب عذاب های الهی دانست و خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در تشییع جنازه یکی از اصحاب شرکت و برای او تمامی فرائض مربوطه را به جای آوردند. مادر متوفی خطاب به فرزند مرحومش گفت که خوشا به حالت که آنقدر خوب زندگی کردی که رسول خدا اینچنین برای دفن تو سنگ تمام گذاشتند. پیامبر اکرم(ص) به آن پیرزن فرموند:« فرزندت صفات بسیار خوبی داشت اما هم اکنون به دلیل بداخلاقی هایی که با همسر و خانواده خود داشت، دچار فشار قبر شدیدی شد».

حجت الاسلام شریعت تبار با بیان نقش مادر در به سعادت و شقاوت رسیدن فرزندان گفت: اسلام بر موضوع تربیت دختران و توجه به آنان بسیار تاکید دارد. چرا که آنان مادران نسل های آینده هستند و اگر صالح تربیت نشوند، نسلی ناصالح و ناشایست را از خویش برجای می گذارند. استحاله فرهنگی همواره از طریق ایجاد اختلال در تربیت دختران جامعه رخ می دهد.

وی خاطر نشان کرد: این موضوع آن قدر حائز اهمیت است که امام صادق(ع) با تاکید بر دقت در امر ازدواج می فرمایند: «هر کس دختر خود را به انسان شراب خواری بدهد، قطع رحم کرده است». پیامبر اکرم(ص) نیز متقابلا خطاب به مردان جامعه آنان را از انتخاب همسران زیباروی ناصالح بر حذر می دارند و می فرمایند:«از گل ها و سبزه هایی که بر روی باتلاق روییده اند پرهیز کنید. گل ها و سبزه های روی باتلاق همسران زیبارویی هستند که در محیطی بد پرورش یافته و ناصالح اند».

حجت الاسلام شریعت تبار با بیان روایتی دیگر از رسول اکرم(ص) در مورد نقش مادر در سعادت و شقاوت انسان تصریح کرد: ایشان می فرمایند که انسان در شکم مادر خود سعادتمند و یا شقاوتمند می شود. سنگ اول و زیربنای سعادتمندی و شقاوتمندی انسان در دامن مادر گذاشته می شود و شکل می گیرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 13