تحول در حوزه مبتنی بر نیازهای روز است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: حرکت تحولی برای شکوفایی فقاهت غیرقابل اجتناب است و این امر با توجه به نیازهای روز منجر به تولید علم خواهد شد.حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در همایش تجلیل از برترین‌های حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب طی سالیان گذشته همواره انتظار تحول در حوزه علمیه را داشته اند، گفت: ضرورت تحول همه جانبه کمی و کیفی در حوزه های علمیه احساس می شود.

وی افزود: تحول جز نوامیس خلقت است و عدم تحول منجر به نابودی خواهد شد؛ تحقق اهداف در سایه تحول ممکن خواهد بود و درجا زدن یک جامعه با میل آن در رسیدن به سعادت ناسازگار است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ضرورت روزآمدی اجتهاد افزود: اجتهاد و فقاهت در هر عصری مبتنی بر حرکت های تحولی است. کارآمدی فقاهت بسته به این امر است و حرکت تحولی برای شکوفایی فقاهت و تحقق اهداف آن غیرقابل اجتناب است.

وی تحول را امری اعتقادی دانست و خاطرنشان کرد: تحول باید امری قلبی باشد. چرا که تحول غیر از این، شکلی تحمیلی به خود خواهد گرفت و محقق نخواهد شد. گفتمان و عمل تحولی در پی اعتقاد و باور به تحول در درون ما شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه نگاه ها، مطالبات و انتقادات اساتید و طلاب حوزه های علمیه خراسان تحولی است، تصریح کرد: گفتمان غالب در حوزه های علمیه استان تحول محور است و امروزه حوزه موفق شده است به مرحله عمل تحولی که پس از باور و گفتمان تحولی است برسد. رهبر معظم انقلاب نیز این مطالبه را از ما داشته اند که از مرحله گفتمان به سرعت خود را به مرحله عمل برسانیم که این امر خوشبختانه در حال تحقق است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به رویکرد اشتباه برخی به تحول افزود: عده ای برای تحول به تمامی میراث گذشتگان پشت می کنند و آن را باطل می دانند؛ آنان می خواهند با تخریب گذشته از نو سازه ای جدید بنا کنند. برخی دیگر نیز در گذشته متوقف شده اند و ضرورت هرگونه تغییر را نفی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: حرکت تحولی صحیح میراث گذشته را فراموش نمی کند و به عنوان سرمایه از آن استفاده می کند. امام خمینی(ره) نیز بر همین مبنا فقه ما را فقه جواهری معرفی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه توجه حرکت تحولی به زمان حال است، گفت: حرکت تحولی مبتنی بر نیازهای روز است و توجه به خود این نیازها تولید علم می کند. نیازهای فراوان جامعه و عرصه بین الملل می توانند زیرساخت های حرکت تحولی حوزه باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مبحث آینده نگری در حرکت های تحولی افزود: عنوان زیبای آینده نگری خود نباید به ترمزی بر حرکت های تحولی مورد نیاز زمان حال شود. حرکت های تحولی در جامعه اسلامی زمانی کارآمد خواهند بود که هیچکدام از زمان های گذشته، حال و آینده مورد غفلت قرار نگیرند.

وی تحولات ایجاد شده در حوزه آموزش مدارس علمیه را خوب دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت های انجام شده در عرصه نظام سازی آموزشی و اجرای طرح ها و برنامه های عملی آن از نمونه تحولات انجام شده در حوزه آموزش است. امروزه آموزش حوزه ها شکلی جامع به خود گرفته و از منحصر شدن آن به یک علم پرهیز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین تصریح کرد: تلاش بر این است که چتر آموزش از مرحله پیش دبستانی تا عالی ترین مراحل علمی حوزوی را دربر بگیرد و رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تاکید ویژه ای دارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10