تقوا سفر به آخرت را آسان و انسان را به بهشت می رساند

استاد حوزه علمیه گفت: تقوا سبب رسیدن انسان متقی به همه فضائل اخلاقی شده و راه رسیدن به سعادت و بهشت برای او آسان می شود.آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی، گفت: تقوا حالت وادارنده به خوبی و بازدارنده از بدی است.

وی با اشاره به سوره شمس، اظهار داشت: بدی و‌ خوبی را همه افراد در سطح وسیع می دانند، خداوند در روح و نفس انسان آن ها را الهام کرده و مفهوم تقوا برای همه مردم قابل درک است.

آیت الله سیدان با بیان این که داشتن تقوا در زندگی موجب سعادت انسان می شود، ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) در مورد فایده تقوا در حکمت ۴۱۰ از نهج البلاغه می فرماید: «فرد متقی به رأس اخلاق موفق شده است» که منظور از رأس اخلاق این است که سرمایه ای دارد و همه خلق های نیک را می تواند به دست آورد.

استاد حوزه علمیه تقوا را موجب رسیدن به بهشت دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) می فرماید: «مرکبی رام در اختیار فرد با تقوا است که وی را تا بهشت می برد.»

وی افزود: نفس انسان مرکبی چموش است و آن قدر ظریف انسان را فریب می دهد که باید دانایی و عمل تقویت شود و اگر انسان متقی باشد مرکب رام و در انقیاد انسان می باشد.

آیت الله سیدان تقوا را زاد و توشه انسان برای سفر انسان بعد از مرگ بیان و اظهار کرد: انسان برای آخرت سخت محتاج این زاد و توشه است که اگر برای وی آماده باشد، سفر برای او آسان است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زاد و‌ توشه پناهگاه و نجات بخش انسان است و این زاد و توشه وی را به مقصد می رساند، امام علی(ع) می فرماید: «تمسک به تقوا داشته باشید این تقوا ریسمان محکم است که کمک به رسیدن به مقصد می کند.»

وی با بیان این که توصیه قرآن و دین و اهل بیت(ع) به داشتن تقوا است، ابراز کرد: برای کسی که می خواهد به سعادت برسد نباید هیچ‌چیزی مانع تقوا شده و به خاطر پول مقام و خوشگذرانی در دنیا تقوا را از دست ندهد بلکه به هر قیمتی تقوا را محافظت کند که رستگار است.

آیت الله سیدان در پایان به جایگاه ویژه حضرت فاطمه(س) اشاره و بیان داشت: حضرت فاطمه(س) قابل توصیف نیست، خلقت نوری دارد و جزء گروهی است که در قرآن به «عالین» یعنی ممتازین تعبیر شده است همچنین آیه تطهیر در ارتباط با ایشان است.

وی افزود: حضرت زهرا(س) دارای آثار علمی از جمله خطبه فدکیه است که هیچ کدام از معصومین حتی پیامبر(ص) خطبه ای به جامعی خطبه ایشان که توحید نبوت، امامت، مسائلی اجتماعی و احکام را واجد باشد، ندارند و جای تأسف است که چنین شخصیتی این گونه آزار برسد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 8