عزمی برای اصلاح فضای مجازی وجود ندارد | حداقل به کودکان رحم کنید

حضرت آیت الله مکارم از این که عزمی برای اصلاح فضای مجازی در بین مسؤولان وجود ندارد، ابراز تاسف کرد و از مسؤولان خواست لااقل به کودکان رحم کنند.حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب، روحانیان و خانواده های آنان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با استناد به حدیث اخلاقی از پیامبر گرامی اسلامی، گفت: حضرت رسول الله در حدیثی می فرمایند «مکارم الأخلاق عشره … صدق الحدیث و صدق البأس و إعطاء السّائل و المکافاه بالصّنائع و حفظ الأمانه و صله الرّحم و التّذمّم للجار و التّذمّم للصّاحب و إقراء الضّیف و رأسهنّ الحیاء/ اخلاق خوب ده چیز است؛ … راستى گفتار، پایمردى در جنگ، عطاى سائل، نیکى در عوض نیکى، حفظ امانت، پیوند خویشان، حمایت همسایه، حمایت دوست، مهماندارى و سر سلسله آن حیاست.

این مرجع تقلید با بیان این که امانت تنها در مسائل مالی و اقتصادی نیست، اظهار داشت: نظام اسلامی، عمر، جوانی و دیگر نعمت ها همه و همه امانت هایی در دست ما هستند که باید با تمام وجود در پاسداری از این نعمت ها ایفای نقش کنیم.

این استاد برجسته حوزه با انتقاد از رواج فرهنگ غربی در سبک زندگی، یادآورشد: توجه به همسایگان از تاکیدات ویژه دین مبین اسلام است، اما متاسفانه فرهنگ غربی سبب شده، همسایه های دیوار به دیوار حتی سال ها از یکدیگر بی خبر باشند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که حیا سد مستحکمی در برابر معاصی است، گفت: اگر این سد شکسته شود انواع مفاسد جامعه را فرا می گیرد و افراد به گمراهی کشیده می شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر حیا نباشد سایر فضائل و ارزش ها نیز متزلزل می شود، اگر حیا در جامعه ای شکسته شود انواع مفاسد سطح جامعه را دربر می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عده ای که با ترویج بدحجابی و بی حجابی دنبال هنجارشکنی در جامعه هستند، گفت: عده ای عمدا به دنبال شکستن حیا در سطح جامعه هستند، عده ای هم بر اثر بی توجهی حریم حیا را می شکنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ارتکاب گناهان علنی را یکی از عوامل شکستن پرده های حیا در جامعه دانست و اظهار داشت: این که مجازات گناه علنی سنگین تر از گناهان مخفی است به همین خاطر است.

این مرجع تقلید رمان ها و داستان های بدآموز را از جمله عوامل شکستن حیا ذکر و تصریح کرد:  غربی ها و برخی افراد بی ایمان داخلی سعی می کنند از این طریق سد حیا را بشکنند و جامعه را آلوده کنند، فیلم های حرمت شکن و مروج مفاسد اخلاقی یکی دیگر از عوامل شکستن حیا در جامعه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: ما به برخی از برنامه ها و فیلم های صدا و سیما نقد داریم، واویلا نسبت به برخی فیلم های سینمایی.

وی افزود: از همه بدتر فضای مجازی بدون ساماندهی و شبکه های اجتماعی فاسد و مفسد است؛ آیا وقت آن نرسیده که دست از تقلید کورکورانه غربی ها برداریم و بیاییم این فضاها را اصلاح کنیم؟ غربی ها خطر قرمزی ندارند اما ما مسلمان و پیرو قرآن و معصومین هستیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اصلاح فضای مجازی را امری ممکن توصیف کرد و گفت: عده ای از فضلای حوزه در این خصوص نشسته اند و طرح و برنامه و راهکار ارائه کرده اند، اما متاسفانه عزم راسخی برای اصلاح فضای مجازی وجود ندارد، اگر عزمی وجود داشته باشد می توان به اصلاح این فضا امیدوار بود.

این مرجع تقلید خطاب به مسؤولان کشور تصریح کرد: افرادی که در مسؤولیت های سطح بالا قرار دارند باید به فکر اصلاح این فضا باشند، به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم رحم کنند، می شود با یک بیل از ابتدا سرچشمه را گرفت اما وقتی فراگیر شد کار به این راحتی ها نخواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه درس اخلاق خود به بیان موضوع مهم تربیت فرزند در اسلام پرداخت و گفت: آیات قرآن و روایات مکرر به افزایش نسل توجه دارد، نیروی انسانی نخستین قدرت و اصلی ترین سرمایه یک جامعه است.

این مرجع تقلید افزود: متاسفانه در یک مقطع زمانی ملت را فریب دادند و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را در همه جا ترویج کردند و جمعیت رو به کاهش رفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: متاسفانه خیانت کردند و مرتکب ظلم شدند؛ کار به جایی رسید که در بیمارستان ها به صورت رایگان زن و مرد را عقیم و از بچه دار شدن محروم می کردند و هنوز هم شاید در گوشه و کنار افرادی این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: به برکت نظام اسلامی جامعه ما بیدار شد و مردم فهمیدند بد کلاهی سرشان رفته است، کشور ما استعداد و ظرفیت بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را هم دارد، چرا باید جلوی افزایش جمعیت را بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تکمیل این بخش از سخنان خود به آیات دهم تا دوازدهم سوره نوح استناد کرد« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً۱۱یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً۱۲وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوال وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنّات وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛ در آیاتی دیگر نیز به این موضوعات توجه ویژه شده است، در روایات نیز متعدد درباره افزایش جمعیت و برکات آن حدیث داریم که انشالله در جلسات آینده به آنها خواهیم پرداخت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 6