از ایجاد منطقه حائل در شرق فرات تا ترانسفر تروریست‌ها از سوریه به عراق

هشدار رهبر معظم انقلاب مبنی بر توطئه‌های آمریکا نشان از اقدامات پشت پرده استکبار جهانی برای آسیب به محور مقاومت دارد.

گروه بین‌الملل: بدون شک زمانبندی دیدار بشار اسد رییس جمهور سوریه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به ویژه اینکه از یک سو دمشق توانسته با شکست گروه‌های تکفیری بخش عظیمی از سرزمین‌های خود را پس بگیرد و از دیگر سو بسیاری از کشورهای غربی و عربی که همواره خواستار کناره گیری بشار اسد بودند امروز با این واقعیت کنار آمده اند که مردم سوریه خواستار بهبود وضعیت امینیتی و اقتصادی خود در سایه حکومت اسد هستند.

اتفاقات و توطئه‌های مختلفی که سوریه در سالیان گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده، رییس جمهور این کشور را بر آن داشت تا در دیدار با رهبری بحران سوریه را به جنگ تحمیلی هشت ساله  علیه ایران تشبیه کند و به تشکر از کمک‌های دولت و ملت ایران بپردازد.

سوژه اصلی این دیدار را اما باید در سخنان رهبر انقلاب جست‌وجو کرد آنجا که با اشاره به دستاوردهای بزرگ محور مقاومت در سوریه نسبت به دو موضوع مهم هشدار می‌دهد و به نوعی این دو مورد را سناریوهای آتی آمریکا در مرحله بعدی ارزیابی می‌کند:

۱ـ مسأله منطقه حائل که آمریکایی‌ها در سوریه به‌دنبال ایجاد آن هستند

۲ـ برنامه آمریکایی‌ها برای حضور مؤثر در مرز عراق و سوریه

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تاکید براینکه “ایران و سوریه عمق راهبردی یکدیگر هستند” خاطرنشان می‌کند: «هویت و قدرت جریان مقاومت وابسته به این ارتباط مستمر و راهبردی است، بر این اساس دشمنان نخواهند توانست نقشه‌های خود را عملیاتی کنند.»

آمریکا و معادله چند مجهولی شرق فرات
هشدار رهبری نسبت به دو سناریوی آتی آمریکا در سوریه برگرفته از تحلیل دقیق رویدادها و تحولات اخیر سوریه است که در این جا تلاش می‌شود به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد.

همگان اطلاع دارند که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه پس از مکالمه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان صورت پذیرفت. اتفاقات پس از این گفت‌وگو و مکالمه های بعدی بین ترامپ و اردوغان نشان می‌دهد که آمریکا و ترکیه به توافقی دست یافته اند که در چارچوب آن با خروج نیروهای آمریکایی، ارتش سوریه نتواند خلأ به وجود آمده را پر کند.

همچنین کردها که به حمایت آمریکا در برابر تهدیدهای ترکیه دل بسته بودند ناگهان خود را فریب خورده و در معرض تهدیدهای جدی ارتش ترکیه دیدند. همه این مسائل موجب شده که ماجرای شرق فرات و آینده آن به معادله چند مجهولی شباهت داشته باشد که حتی در نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی نیز نمود پیدا کند.

مواضع مختلف نشان می‌دهد که چندین کشور به دنبال نقش آفرینی در منطقه حائل هستند. از طرفی ترکیه می‌خواهد از آن به عنوان منطقه ای برای ضربه زدن به نیروهای کرُد استفاده کند، مساله ای که از سوی سیاستمدارانی در آمریکا و مقامات بسیاری از  کشورهای اروپایی غیرقابل قبول است.

با این وجود هدف اصلی ترکیه ایجاد منطقه ای حائل به طول ۳۲ هزار کیلومتر و عرض ۴۵۰ هزار کیلومتر است تا بدین واسطه نزدیک به ۵۰ هزار نیروی نظامی همسو با خود را از ادلب به شرق فرات منتقل کند.

در همین حال آمریکا هم می‌خواهد با ابقای شماری از نیروهای خود و افزودن نیروهای ناتو، مانع از تصرف این منطقه از سوی سوریه و همپیمانان آن شود. همچنین باید تاکید کرد که رویکرد منفعت طلبانه ترامپ نشان داده است که وی به راحتی هرچه تمام تر کردهای سوریه را در برابر ارتش ترکیه و شورشیان مسلح بی دفاع رها خواهد کرد. البته باید توجه داشت که برخی فشارها تا کنون مانع تحقق این مساله شده است لذا شاهد اخبار ضد و نقیض بسیاری درباره خروج نیروهای آمریکایی و آینده این منطقه هستیم.

از سوی دیگر آمریکا طرحی را در سر می‌پروراند که در آن عشایر و کمیته های مردمی اهل سنت و کردهای سوریه زیر نظر نیروهای آمریکایی آموزش دیده و امنیت منطقه حائل را به دست بگیرند. سخنان دونالد ترامپ در خصوص خروج تدریجی از سوریه و دفاع از همپیمانان خود در سوریه نیز در همین راستا قابل تحلیل است. دونالد ترامپ پیش از این با تاکید بر اینکه “ما طی مدت معینی از سوریه خارج خواهیم شد” اعلام کرده بود که «آمریکا از متحدین کرد خود در خاک سوریه دفاع خواهد کرد.»

ترانسفر تروریست‌ها از سوریه به عراق با نظارت نظامیان آمریکایی
اما سناریوی دوم آمریکا که مطئمنا کم خطر تر از سناریوی اول نیست به نقش مخرب ارتش این کشور در مرزهای عراق و سوریه مربوط می‌شود. مسأله ای که حساسیت شدید دولت عراق و بسیج مردمی این کشور را برانگیخته است.

باید توجه داشت که آمریکا با خروج نیروهای خود از سوریه درصدد آن است که تمرکز خود را معطوف افزایش نیرو در عراق و مرزهای این کشور با سوریه کند. دونالد ترامپ پیشتر در سفر غیرمنتظره خود به عراق مدعی شده بود: «ما به حضور آمریکا در عراق ادامه می‌دهیم تا از احیای داعش جلوگیری و از منافع آمریکا محفاظت کنیم. تا هرگونه شکل‌گیری احتمالی دوباره داعش را زیر نظر داشته باشیم و همین‌طور ایران را نیز زیر نظر داشته باشیم. ما حواسمان خواهد بود.»

از سوی دیگر آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای خود در خصوص مبارزه با داعش تلاش دارند تا کریدوری امن برای تکفیری‌ها در مرزهای عراق و سوریه ایجاد کرده  و تروریست‌ها را از سوریه به عراق ترانسفر کنند. از همین رو در چند هفته اخیر شاهد اقدامات تروریستی در عراق به خصوص در مناطق مرزی این کشور با سوریه بوده ایم.

در همین خصوص واکنش‌های بسیاری از سوی سیاستمداران و اعضای ارشد گروه‌های مقاومت عراقی بازتاب یافت که در اینجا به دو مورد بسنده می‌کنیم؛ حجت الاسلام علی الاسدی رییس شورای سیاسی جنبش نجباء عراق با اشاره به اخبار منتشره راجع به بازگشت داعش یا تشکیلاتی مشابه آن، اظهار داشت: «ورود هزاران داعشی از مرز سوریه به عراق، این سؤال را ایجاد می‌کند که چه کسی به آن‌ها اجازه عبور از مرز را می‌دهد؟»

وی همچنین فاش کرد که «تروریست‌ها با حمل سلاح سبک و مقداری طلا، پیش چشم اشغالگران از مجاورت پایگاه نظامی “عین الاسد” که تحت کنترل امریکایی‌هاست، بدون هیچ واهمه‌ای وارد خاک عراق شده‌اند. »

در همین راستا حجت الاسلام قیس خزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق نیز بر روی مهندسی اتفاقات سوریه و عراق تاکید و خاطرنشان کرد« آمریکا می خواهد داعش در سوریه نابود شود تا توجیهی برای خروج نیروهای خود از این کشور ایجاد کند، در حالی که منافع این کشور در عراق تقویت این گروه تروریستی را می طلبد تا به این بهانه به حضور خود در عراق ادامه دهد.»

نگرانی‌ آمریکا از اقدامات احتمالی مقاومت در سوریه و عراق
ایجاد منطقه حائل در شرق فرات و تلاش برای انتقال تروریست‌ها از سوریه به عراق برای توجیه افزایش نظامیان آمریکایی در عراق دو مساله بسیار مهمی است که آیت الله خامنه ای در دیدار با بشار اسد به درستی آن را برجسته کردند. البته خود آمریکایی‌ها نیز نگرانی‌های بسیاری را در این خصوص دارند. آنها به خوبی می‌دانند که نیروهایشان در هر جنگ احتمالی چه در عراق و چه در سوریه بسیار آسیب پذیر هستند.

به تعبیر دیگر بسیاری از اهداف محور مقاومت در سوریه و عراق برآورده شده است اما همچنان اهداف مهمی در دستور کار مقاومت است که در صورت تحقق آنها می‌توان نوید یک پیروزی بزرگ به مقاومت و شکستی تاریخی را به آمریکا و اسرائیل داد. همین اهداف مهم مقاومت است که نگرانی‌های بسیاری را در میان آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

به ویژه اینکه نیروهای مقاومت در سوریه در وضعیت بسیار مناسبی به سر می‌برند و گروه های الحشد الشعبی عراق نیز از مشروعیت کامل برای دفاع از خود برخوردار بوده و آمادگی لازم برای مقابله با طرح های آمریکا را دارند. نگاهی گذرا به سیر تحولات یک دهه اخیر نشان می‌دهد هوشیاری مقاومت نسبت به توطئه‌های دشمنان همواره دستاوردهای بزرگی را به بار آورده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 11