جایگاه خطیر روحانیت با توجه به روایات

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: کسی که برای رضای خدا درس بخواند، درس بگوید و عمل کند در مکلوت آسمان ها به بزرگی از وی یاد می شود.آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در مراسم عمامه گذاری ۷۰ طلبه که امروز در بیت وی برگزار شد، به جایگاه خطیر روحانیت و علما با توجه به روایات اشاره کرد.

آیت الله مرتضوی شاهرودی با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) که می فرماید:«أَلدُّنیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ اَخَرُونَ» گفت: اگر کسی راه هدایت در امور مختلف از جمله امور اجتماعی عقاید و اخلاق و غیره را نشان دهد در ثواب کار آن ها شریک هستند و این همان رَبحَ فیها قَومٌ است.

استاد درس خارج فقه و اصول افزود: یکی از مصادیق این حدیث از امام هادی(ع) طلبه ها و علما هستند که با راهنمایی دیگران در این دنیا استفاده، رزق و سود خواهیم برد و نتیجه خوبی با شرایطش نصیب ما خواهد شد.

وی با اشاره به روایت دیگری در خصوص ثواب کار روحانیت، ابراز کرد: با توجه به روایات کسی که برای رضای خدا درس بخواند، درس بگوید و عمل کند، «فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما» است و در مکلوت آسمان ها به بزرگی از وی یاد می شود.

آیت الله مرتضوی شاهرودی بر توجه به سیر و سلوک عالمان بزرگ دینی تأکید کرد و گفت: برای رسیدن به درجه «فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما» افزون براین که برای رضای خدا درس خوانده، به دیگران درس داده و عمل می کنیم باید به سیر و سلوک بزرگان و علما توجه کنیم که چه کاری انجام می دادند و محبوب هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به جنبه های زندگی بزرگان دین، تصریح کرد: مرحوم امام خمینی با تمام کارهای خوبی که انجام و به این ملت استقلال داد و با آن همه گرفتاری و کسالتی که داشت در زمانی که برخی نزد ایشان برای عقد مراجعه می کردند، ایشان انجام می داد بنابراین ما نیز باید این سنت های حسنه که بین بزرگان ما بوده است را فراموش نکنیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: طلبه ها باید همت بیشتر داشته و با توجه به سیره بزرگان، آن چه مردم احتیاج دارند و به درد دنیا و آخرت آن ها می خورد را انجام دهند.

گفتنی است، در این مراسم ۷۰ نفر از طلبه ها ملبس به لباس روحانیت شدند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12