خانواده هایی که فرزند بیشتر دارند حمایت شوند | از ازدیاد نسل کوتاه نیاییم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار حمایت از خانواده هایی شد که به افزایش نسل توجه دارند و شعار فرزند کمتر زندگی بهتر را در تضاد با مبانی دینی دانست.حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب، روحانیان و خانواده های آنان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تبریک حلول ماه رجب المرجب، از این ماه به عنوان ماهی بسیار پر برکت و با فضیلت یاد کرد و گفت: رجب ماهی است که امید برطرف شدن مشکلات و برآورده شدن حاجات در این ماه زیاد می رود.

این مرجع تقلید در ادامه مباحث مربوط به اخلاق در خانواده، به موضوع مهم افزایش نسل اشاره کرد و گفت: مسلمانان بویژه پیروان اهل بیت(ع) باید به مساله افزایش نسل توجه داشته باشند، این مساله مبنای قرآنی و روایی دارد.

وی با اشاره به آیات مربوط به مساله تسخیر، یادآورشد: ۱۵ آیه در قرآن داریم که می گوید آسمان ها و زمین همه مسخر شما است، انسان از دیدگاه قرآن به قدری اهمیت دارد که همه چیز در این عالم در تسخیر فرمان اوست که ما در اینجا به برخی از این آیات شریفه اشاره می کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «وَسَخَّرَ لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَائِبَیْنِ ۖ وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَو خورشید و ماه را -که با برنامه منظّمی درکارند- به تسخیر شما درآورد؛ و شب و روز را (نیز) مسخّر شما ساخت» گفت: منظور از تسخیر خورشید و ماه، در خدمت منافع و مصالح انسان قرار دادن است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تاریخ قمری بر تاریخ شمسی برتری دارد، چراکه تاریخ قمری را با سواد و بیسواد با نگاه کردن به آسمان و ماه می توانند بفهمند، اما تاریخ شمسی این گونه نیست.

این مرجع تقلید در ادامه با استناد به روایتی از حضرت رسول الله(ص) درباره ازدیاد نسل تصریح کرد: حضرت در این حدیث می فرمایند. «تناکحوا تناسلوا تکثروا، فإنی اباهی بکم الامم یوم القیامه و لو بالسقط؛ مردان و زنان با همدیگر ازدواج کنید و دارای نسل گردید و زیاد شوید، به راستی که من مباهات می‌کنم به واسطه شما در مقابل امت‌های دیگر در روز قیامت، ولو با بچه سقط شده»

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: امام سجاد(ع) در روایتی می فرمایند: «مِنْ سَعَادَهِ اَلرَّجُلِ أَنْ یَکُونَ لَهُ وُلْدٌ یَسْتَعِینُ بِهِمْ؛ از سعادت و نیک‌بختى مرد است که فرزندانى داشته باشد تا از آنان یارى بجوید» این احادیث نشان می دهد که وجود فرزند هم در جامعه و هم در خانواده آثار و برکات بسیاری دارد.

وی افزود: در روایتی دیگر آمده است: مَرَّ عیسى ابْنُ مَرْیَمَ بِقَبْرٍ یُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَقَالَ یَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ وَ هُوَ یُعَذَّبُ وَ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ وَ هُوَ لَیْسَ یُعَذَّبُ فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَیْهِ یَا رُوحَ اللَّهِ قَدْ أَدْرَکَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِیقاً وَ آوَى یَتِیماً فَغَفَرْتُ لَهُ بِمَا عَمِلَ ابْنُه. روزى حضرت عیسى (ع) سر قبرى رسید که صاحبش  در عذاب بود. سال بعد دوباره سر آن قبر آمد  اما دید که صاحبش در عذاب نیست. عرض کرد: خداوندا سال گذشته بر این قبر برخوردم دیدم صاحبش معذب است ولى  امسال که آمده ام مى بینم معذب نیست. علت این امر چیست؟ خداوند به حضرت عیسى وحى فرمود: اى روح اللَّه، فرزند این شخص بالغ شده و راه صالح را گرفت و به یتیمى جا داد. این است که من به خاطر عمل فرزندش از گناه این شخص صرف نظر کردم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیروی انسانی را مهم ترین سرمایه هر جامعه ای دانست و یادآورشد: اگر انسان های فرهیخته و با تجربه در جامعه باشند، جامعه از همه امکانات و منابع استفاده می کند، برخی از کشورها آب آشامیدنی ندارند اما با بهره گیری از استعداد نخبگان و امکانات آب شور دریا را شیرین می کنند و از آن بهره می جویند.

این مرجع تقلید با تاکید از مرعوب شدن برخی افراد در برابر تبلیغات غربی ها، اظهار داشت: امروزه برخی کشورهای غربی با توجه به این که خودشان دچار مشکل جمعیت شده اند، برای خانواده هایی که فرزند جدید بیاورند حقوق ماهیانه مقرر کرده اند چراکه به پیامدهای کمبود نیرو پی برده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اینها دنبال افزایش نسل هستند اما برای ما نسخه می پیچند و نسبت به عقیم سازی زنان و مردان تشویق می کنند.

این مرجع تقلید افزود: شاید هنوز در گوشه و کنار در برخی بیمارستان ها مساله عقیم سازی ادامه داشته باشد تا کار غلط دوره طاغوت را ادامه دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم حمایت از خانواده هایی که فرزندان بیشتری دارند تاکید کرد و گفت: باید افرادی که فرزند بیشتر دارند را تشویق کرد و مشوق ها و تسهیلات لازم در اختیارشان قرار دارد.

وی شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» را از اساس باطل و در تضاد آشکار با مبانی قرآنی و دینی خواند و اضافه کرد: به دلائل مختلف نباید از مساله ازدیاد نسل کوتاه بیائیم؛ امیدواریم غافلان از خواب غفلت بیدار شوند و به مساله افزایش نسل توجه کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 7