حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی : فعالیت ۳۰۰ شبکه ماهواره ای در خاورمیانه علیه شیعه / اکثر رساله های دکتری در عربستان برای هجوم به شیعه تدوین می شود

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی گفت: ۳۰۰ شبکه ماهواره ای در خاورمیانه علیه شیعه فعالیت می‌کنند و از هر سه سایت اینترنتی، دو سایت در اختیار وهابیت است. همچنین در دانشگاه های عربستان سعودی مانند ام القرای مکه و دانشگاه اسلامی مدینه اغلب رساله ها در مقطع ارشد و دکتری با محوریت هجمه به شیعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)، پیش از ظهر امروز در اختتامیه هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) که در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با اشاره به نقش حوزه و طلاب در روشنگری مکتب شیعه و پاسخ به شبهات دینی، گفت: امروز سیل تهاجم دشمنان به ویژه وهابیت به مکتب اهل بیت(ع) را شاهد هستیم و این سیل تهاجم بعد از انقلاب اسلامی تشدید شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی

وی افزود: وهابیت با طرح شبهاتی مبنی بر این که مکتب شیعه از دین یهود وام گرفته است به اختلافات زیادی دامن می‌زنند. زیرا بعد از انقلاب اسلامی تشیع و صدای شیعیان در جهان گسترش پیدا کرد و جایگاه وهابیت به خطر افتاد. اما همچنان آن ها با استفاده از رسانه ها و کتب و رسالات مختلف سعی در تضعیف مکتب شیعه دارند. در اوایل انقلاب کلیه کتاب های علیه شیعه جمع آوری شد که حدود ۵۰۰۰ هزار کتاب بود.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: علمای تشیع این کتاب ها را مطالعه و بررسی کرده اند و حدود ۸۰۰۰ هزار شبهه در آن پیدا کردند. بسیاری از این شبهات بعد از انقلاب اسلامی نوشته شده و امروزه همین شبهات را در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

وی افزود: ۳۰۰ شبکه ماهواره ای در خاورمیانه علیه شیعه فعالیت می‌کنند و از هر سه سایت اینترنتی، دو سایت در اختیار وهابیت است، همچنین در دانشگاه های عربستان سعودی مانند ام القرای مکه و دانشگاه اسلامی مدینه اغلب رساله ها در مقطع ارشد و دکتری با محوریت هجمه به شیعه است. و رسالات و کتب برگزیده این دانشگاه ها که تدریس نیز می‌شود با همین موضوع هستند. با توجه به این آمار تکلیف ما در برابر این تهاجم مشخص است.

حجت الاسلام حسینی قزوینی در ادامه گفت: به همین علت من حدود هشت سال به پژوهش در این زمینه پرداختم و به چهار شبهه با موضوعات ولایت، توسل و مهدویت پاسخ دادم. و همچنین حدود ۲۰۰ جلسه مناظره با دانشجویان و مفتی های اعظم عربستان در خود کشور عربستان داشته ام که از نظر استدلال بسیار ضعیف عمل کردند.

وی در ادامه با بیان این که روش تحقیق و هدفمند از اصولی مهمی است که در پژوهش باید رعایت بشود، اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه و طلبه ها نداشتن هدف است اینکه نمی دانند که آیا می خواهند فقیه، فیلسوف،مبلغ و یا متکلم باشند از این جهت تمرکز اساسی بر مسائل روز جامعه اتفاق نمی افتد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: یکی از بهترین راهکار های پژوهش تدوین نشر مبانی فکری و اعتقادی است.

وی عنوان داشت: در زمینه شبهاتی که وهابیت علیه شیعه مطرح می‌کند بنده سه شیوه را تدوین کرده ام. یک معرفت افزایی است، اینکه عموم مردم را در زمینه های متفاوت مانند ولایت و امامت با دلایل متقن و منطقی روشن کنیم زیرا هجمه ها در این خصوص بسیار است. دوم شبهه زدایی است که وهابیت و اهل سنت بسیار در این زمینه کار کرده و باید در عرصه های مختلف به تبیین و مهارت افزایی خود و مردم بپردازیم.

حجت الاسلام حسینی قزوینی گفت: برای مثال قاضی عبدالجبار معتضدی با یک روش علمی و بدون هیچ فحاشی و توهینی شیعه را نقد کرده و مرجع مهمی برای اهل سنت در طول این سالهاست. اما سید مرتضی الشافی و شیخ طوسی در پاسخ به این شبهات کتابی نوشته اند و دلایل آن را رد کرده اند.

وی افزود: در زمینه شبهه زدایی یکی از دغدغه های ائمه پروراندن شاگردان برای جواب به شبهات بوده و شیخ طوسی در کتاب احتجاج از مسئولیت شیعیان در دفاع از تشیع در زمان غیبت امام عصر گفته است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: سومین شیوه روشنگری است.برای مثال در موضوع اثبات امامت مبنی بر انتصابی یا انتخابی بودن آن که یکی از اختلافات شیعه و سنی است، تقسیم بندی جامعی را انجام داده ام. اینکه امامت خود به امامت عامه و خاصه تقسیم میشود و هرکدام دلایل عقلی و نقلی دارند. برای مثال در آیات قرآن هرجا از ولایت و خلافت آیه ای آمده در معنا و تفسیر آن می توان فهمید که این امر انتصابی از سوی خداوند بوده است.

وی ادامه داد: در سنت نیز مسئله ای ذکر شده که در خود کتاب های اهل سنت نیز دیده میشود. اینکه در ابتدای تبلیغ پیامبر؛ شخصیت های ممتاز قبیله برای اسلام آوردن پیش ایشان آمدند اما شرطی گذاشتند اینکه امامت بعد از شما برای ما باشد. اما پیامبر در جواب ایشان گفتند که امامت دست من نیست و این امری الهی است. همچنین ۸۴۵ آیه در قرآن آمده که امامت در حق امام علی بوده است مانند آیه ولایت، اکمال و ابلاغ. و در احادیث نیز حدیث الوصایه، الولایه، الخلافه و الامامه را داریم که در تایید امامت حضرت علی است.

حجت الاسلام حسینی قزوینی در پایان خاطرنشان کرد: علامه حلی نیز کتابی نوشته اند که ۱۰۰۰ دلیل برای اثبات خلافت امیرالمونین و رد خلافت دیگران و شبهات آنان است، در انتها باید گفت که هنگام مباحثه با اهل سنت باید بدون هیچ توهینی و با کمال احترام و با استدلال و ادبیات اهل بیت(علیهم السلام) با آنها صحبت کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13