حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی: حوزه‌های علمیه برای تعطیلات نوروز برنامه تبلیغی داشته باشند 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه امسال تعطیلات عید طولانی است، گفت: حوزه‌های علمیه برای تعطیلات عید باید برنامه‌ای داشته باشند؛ ما صد هزار طلبه داریم که ۲۰ روز نوروز تعطیل هستند و باید از تعطیلات نوروز نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در نشست سالانه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به موضوع تعطیلات نوروز و استفاده از فرصت‌های این ایام اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها آموزش و پرورش و حوزه باید در ایام تعطیلات برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد.

امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: دانشجو چهار سال در دانشگاه حضور دارد، اما اگر تعطیلات و دروس غیرمفید ارائه شده به آنان را حذف کنیم در نهایت ۹ ماه بیشتر درس نمی‌خواند.

استاد قرائتی تصریح کرد: اکثر افراد بیکار کشور دارای مدرک تحصیلی بالا هستند، زیرا دروسی که خواندند برای کار کردن آنان مفید نیست و از علم کاربردی بی‌بهره‌اند.

وی تأکید کرد: امروز حوزه و دانشگاه جوابگوی نیازهای جامعه نیست، حتی بسیاری از دروسی که در حوزه می‌خوانیم، پاسخگوی نیازهای جامعه و کاربردی نیستند.

امروز تبلیغ مستحب نیست بلکه انقاذ غریق است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امروز تبلیغ مستحب نیست بلکه انقاذ غریق است، گفت: امروز شبهات زیادی در جامعه وجود دارد و سؤالات زیادی درباره دین و مذهب عنوان می‌شود که باید با پاسخ‌های آسان و قابل فهم به آنان جواب داد.

وی با بیان اینکه ما از کد خنده در تبلیغ دین غافل شدیم، افزود: عید نوروز همه می‌خندند و در کنار هم هستند، برنامه خنده حلال باید در جامعه راه‌اندازی شود؛ خداوند هم می‌خنداند و هم می‌گریاند، ما در ماه‌های محرم و صفر از راه روضه تبلیغ می‌کنیم و غیراز ایام سوگواری از راه خنده، مردم را جذب کنیم.

استاد قرائتی اضافه کرد: امروز حوزه از برخی مهارت‌ها مانند مهارت قصه‌گویی و مهارت خنداندن غافل است؛ اگر حوزه بتواند مردم را با خنده‌های حکیمانه بخنداند، جوانان جذب می‌شوند.

حوزه‌های علمیه برای تعطیلات نوروز برنامه تبلیغی داشته باشند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه امسال تعطیلات عید طولانی است، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه برای تعطیلات عید باید برنامه‌ای داشته باشد؛ ما صد هزار طلبه داریم که ۲۰ روز نوروز تعطیل هستند و باید از تعطیلات نوروز نهایت استفاده را ببرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی تصریح کرد: دنیای مسیحیت حتی برای بیماران خارجی خود برنامه تبلیغی جذاب دارد، تأکید کرد: ما ۲۰ روز در ایام عید به خوشی می‌گذرانیم و هیچ برنامه تبلیغی در روزهای تعطیلات عید نداریم.

وی تأکید کرد: عید فرصت خوبی است، ایام نوروز همه افراد به خانه‌های همدیگر می‌روند، همه شاد هستند و مهمانی‌ها برقرار است و وقتی مردم شاد هستند، حق را جذب می‌کنند؛ مبلغان دینی می‌توانند تبلیغ چنددقیقه ای را در این فرصت بگنجانند.

حوزه برای پاسخ به شبهات باید چابک‌سازی کند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه حوزه باید پاسخگوی سؤالات ما باشد، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران باید برنامه‌ریزی داشته باشد و  برنامه ریزی مدیریت حوزه باید به گونه‌ای باشد که طلبه هر جایی که رفت همین درس‌های امروز او را نجات دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی تصریح کرد: ما در ارائه برخی مسائل، واجبات و مستحبات باید بازنگری داشته باشیم و مسائل غیرنیاز را از کتب درسی و پراستفاده جوانان حذف کنیم، به عنوان مثال شک بین دو و پنج در نماز به ندرت اتفاق می‌افتد و یا شاید اصلا اتفاق نیفتد که می‌توان این شک را از شک‌های نماز حذف کرد.

وی یادآور شد: حوزه برای پاسخ به شبهات باید چابک‌سازی کند و با پاسخی متقن به شبهات پاسخ دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: آخوندی ارزش دارد که مصداق حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم باشد که فرمودند: «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء؛ وقتی عالمی فقیه، فوت کند در اسلام رخنه و حفره‌ای ایجاد می‌شود که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند».

دروس غیرنافع باید از دروس حوزه حذف شوند

استاد قرائتی در ادامه عنوان کرد: ما باید ببینیم علم چیست و هر علمی چه ضرورتی در زندگی دارد، دروس غیرنافع باید از دروس حوزه حذف شوند؛ پژوهش‌ها و درس‌هایی که می‌خوانیم باید نجات بخش باشند. ما با فراگرفتن درس‌های رسمی پاسخگو نیستیم، ما باید به درستی پیام اسلام را به گوش جهانیان برسانیم.

وی بیان کرد: ما ۳۵۰ «أعوذ» داریم، اما پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هر روز می‌فرمودند: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ»؛ ما باید علمی را فرابگیریم که واجب و یا مستحب باشد و یا اینکه مشکل فرد و یا جامعه را حل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه مدرک را به مهارت‌ها باید داد نه به محفوظات، بیان کرد: بسیاری از مطالب کلاس‌های آموزشی، غیرمفید است و تنها آنها که مهارتی است برای دانشجو قابل استفاده و مفید است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی یادآور شد: بیشتر بیکاران مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس و لیسانس هستند زیرا بر اساس محفوظات مدرک می‌گیرند  و هر کاری را قبول ندارند

وی اضافه کرد: انسان علاوه بر فراگیری علم باید جاذبه هم داشته باشد و با بیان لطیف و با تدبیر و محبت با مخاطبان خود حرف بزند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به تعطیلی پنجشنبه‌ها انتقاد کرد و گفت: تعطیلات ما بسیار زیاد است و گاهی بین‌التعطیلی هم داریم؛ حال آنکه اگر کسی ۱۵ سال درست درس بخواند، می‌تواند به درجه اجتهاد برسد.

وی یادآور شد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی پیش از انقلاب و قبل از اینکه به درجه مرجعیت برسند، با استفاده از روزهای تعطیل سال ۲۷ جلد تفسیر نمونه را تألیف کردند، ما هم از تعطیلات استفاده کردیم و در روزهای تعطیل جمعه، یک دوره نهج البلاغه و یک دوره تفسیر نوشتیم.

قرآن کریم، پاسخگوی همه سؤالات است

استاد قرائتی با بیان اینکه قرآن کریم، همه سؤالات شما را پاسخگو است، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «من أراد العلم فلیثور القرآن فانّ فیه علم الأوّلین و الآخرین؛ اگر به دنبال علم هستید، با تفکّر در معانی قرآن آن را بیابید؛ چون خبر اولین و آخرین در قرآن یافت می‌شود»؛ هر که علم می‌خواهد، علم در درون قرآن کریم است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: ما ۲ هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی از قرآن استخراج کردیم، صدها آیه راجع به تولید، مصرف، مدیریت در حوزه اقتصاد و بیش از ۵۰۰ آیه و حدیث درباره روانشناسی مانند عوامل آرامش و اضطراب استخراج شد،

وی ادامه داد: اگر به آیه‌های ۳۲ و ۳۳ سوره ابراهیم دقت کنیم، می‌بینیم که خداوند متعال، مشکلات زندگی را به خاطر نوع مدیریت عنوان می‌کند. خداوند همه امکانات را برای انسان برمی شمارد و در نهایت می‌فرماید: «وَ آتاکُمْ مِنْ کُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ؛ و از هر آنچه درخواست کرده اید به شما داده است. و اگر نعمت هاى خدا را شماره کنید، نمى توانید آنها را به شمار آورید. بى تردید، انسان به خود بسیار ستم مى کند و خویشتن را به هلاکت مى افکند، چرا که در برابر نعمت هاى خدا بسیار ناسپاس است».

این استاد درس‌هایی از قرآن ابراز داشت: خداوند می‌فرماید در آیات تدبر کنید، به همین خاطر علامه طباطبایی می‌فرمودند هر دو سال یک بار باید تفسیر عوض شود.

هنوز قرآن کریم در سبد زندگی علمی ما نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی یادآور شد: امروز تقریبا در همه مساجد یک صفحه قرآن خوانده می‌شود؛ طلاب و مبلغان می‌توانند در عرض چند دقیقه تفسیر یک یا چند آیه را بیان کنند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مهجور است، تصریح کرد: ما گاهی اوقات از قرآن کریم استفاده می‌کنیم و هنوز قرآن کریم در سبد زندگی علمی ما نیست و هنوز برای ما کشف نشده است.

ضرورت تبیین ساده علوم دینی

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه با اشاره به لزوم تبیین ساده علوم دینی، بیان داشت: پیچیداندن علم‌ها هنر نیست؛ ما تصور می‌کنیم که اگر اقوال را نقل کنیم علمی می‌شود، حال آنکه ما باید اسلام را ساده بیان کنیم تا افراد لذت ببرند

استاد قرائتی با تأکید بر اینکه ما باید خاک آموزش را عوض کنیم، گفت: ما نباید به درس‌هایی که در کلاس تدریس می‌کنیم قانع باشیم؛ اگر کسی نمی‌خواهد فقهی شود، درس خارج نخواند، بلکه فقط افرادی که علاقه‌مند هستند در این عرصه ورود پیدا کنند.

وی توصیه کرد: ما باید با استفاده از آجرهای حوزه، ساختمان‌های جدید بسازیم؛ هفته اول باید نماز دختران را بگوییم که اگر خانمی از طلبگی پشیمان شد، نماز او درست شود.

توصیه به اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا(س)

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه توصیه‌هایی به اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام داشت و افزود: باید کلاس داری را بلد باشند، با هدف درس بخوانید و تدریس کنید، به شبهات نوجوانان و جوانان پاسخ دهید، مقایسه زن در قرآن کریم و زن در غرب و یا مقایسه زن در دنیای اسلام و زن در دنیای غرب باید صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی ادامه داد: نماز باید درست باشد، در آموزش نماز و دعوت به نماز باید شیوه‌های دعوت نوجوانان و جوانان به نماز را یاد بگیریم و با تسلط کافی در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان اینکه ما برای نسل جدید و اصناف مختلف باید برنامه و حرف داشته باشیم، اضافه کرد: به صورت شایسته از تعطیلات عید استفاده کنید؛ مخاطبان خود را شناسایی کنیم و بر اساس شخصیت آنان سخن بگوییم.

لزوم بازنگری در دروس ارائه شده در حوزه و دانشگاه

رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: ما باید دروس ارائه شده در حوزه و دانشگاه را بازنگری کنیم و علوم مفید را به مخاطبان خود ارائه دهیم؛ برخی پژوهش‌ها مفید و برخی غیرمفید هستند، باید دید پژوهش چه مشکلی را حل می‌کند، پژوهش‌های مفید باید شناسایی شوند و فقط برای آنان هزینه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی اظهار داشت: در علم باید رشد باشد، یعنی رشد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و غیره داشته باشد.

وی تصریح کرد: تمام نیازهای دختران را در طول طلبگی به طلاب آموزش دهید، آنچه یاد می‌دهید یا واجب یا مستحب باشد، یا مشکل فرد و جامعه را حل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: از روز اول که طلبه شدم، روز پنجشنبه و جمعه را تعطیل نکردم؛ ما باید در قالب‌های موجود دخل و تصرف داشته باشیم، نیازهای جامعه، واجبات و ضروریات را شناسایی کنیم و به آنان بپردازیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی بیان کرد: خودتان در عمر خود اجتهاد کنید و مراقب باشید که تضییع عمر نکنید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 3 =