بشریت از درک شخصیت علی(ع) عاجز است

بشریت از درک شخصیت علی(ع) عاجز است
اگر تمام بشریت غیر از وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) بخواهند با همکاری و همراهی یکدیگر حضرت امیر المؤمنین(ع) را معرّفی کنند، این امکان و قابلیت وجود ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حکومت علوی، با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش و احیاء امر امیرالمؤمنین علی(ع)، گفتند: اگر تمام بشریت غیر از وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) بخواهند با همکاری و همراهی یکدیگر حضرت امیر المؤمنین(ع) را معرّفی کنند، این امکان و قابلیت وجود ندارد.

ایشان با اشاره به اهمیت معرفت نسبت به حضرت علی(ع)، تصریح کردند: شناخت آن حضرت، در عقاید اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر حضرت را شناختیم، همه ائمه(ع) و حضرت ولی عصر(عج)را شناخته ایم؛ بنابراین اگر در شناخت حضرت مهدی(عج) مشکل داریم، به خاطر این است که علی(ع) را نشناخته ایم. براین اساس معرفت امیرالمؤمنین(ع) از آن جهت که محور معرفت دین و ائمه(ع) است، بسیار مهم می باشد.

این مرجع تقلید در ادامه با بی نظیر خواندن نهج البلاغه در بیان معارف والای اسلامی، افزوند: یکی از معجزات و فضائل مهم امیرالمؤمنین(ع) کلماتی است که از آن حضرت صادر شده است. نهج البلاغه پر از معارف و علوم مختلف اسلامی است.

معظم له خاطرنشان کردند: ابن ابی الحدید اعتراف می کند که غیر از امیرالمؤمنین(ع) کسی نمی‌دانست و نمی‌توانست این مطالب غنی را بگوید. البته مقام حضرت رسول(ص) جداست، مطالب ایشان، مطالب نبوی بود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به ولایت الهی علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص)، تصریح کردند: باید حقایق تمام مواضع حضرت بعد از پیامبر اکرم(ص) بیان شود. خیال نکنیم کسی دیگر در ولایت و وصایت برای پیامبر(ص) شریک امیرالمؤمنین علی(ع) بود. اصل وصایت رسول گرامی اسلام(ص) از آن امیرالمؤمنین علی(ع) بود و کسی را نمی توان هم ردیف و در کنار حضرت قرار داد.

این مرجع تقلید تاکید کردند: جانشینی نبی مکرم اسلام(ص) فقط ویژه علی(ع) بود و این طور نیست که بگوییم تا مدتی دیگران بودند و بعد ایشان آمدند، بلکه همه امامت متعلق به علی(ع) بود و نمی شود امامت را از خلافت جدا دانست. اصلاً نباید خلافت را منهای امامت دانست. امام مؤمنین از ابتدا تا آخر همان خلیفه به حق بود و خلیفه و جانشین رسول الله(ص) همان امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود.

معظم له در ادامه با اشاره به اعتراف غیر مسلمانان به مقام والای امیرالمؤمنین(ع)، گفتند: راجع به مقام امیرالمؤمنین(ع) و فضائل آن حضرت، چه مسلمان و چه کافر لب به اعتراف گشوده اند. مثلاً جبران خلیل جبران دانشمند مسیحی می گوید «فی عَقیدَتی انَّ عَلی بْنَ ابی طالِبٍ اوَّلُ عَرَبِی جاوَرَ الرّوحَ الْکلِّیهَ وَ سامَرَها؛ به عقیده من علی بن ابیطالب اول شخصی است از عنصر عرب که همیشه در کنار روح کلی عالم است».

ایشان ادامه دادند: جرج جرداق که یک مسیحی ولی اهل انصاف است. وقتی نامه ای را با کتاب «الإمام علی صوت العداله الإنسانیه» خودش برای استاد ما آیت الله العظمی بروجردی فرستاد، در آن نوشته بود که من در زندگی امام علی(ع) مطالعات زیادی داشتم که حتی شیعیان هم به آن مقامات علی(ع) نرسیدند و بسیاری از خاورشناسان هم نخواستند اعتراف کنند که یک چنین شخصیتی در شرق و عالم اسلام وجود دارد، اما چون من یک مسیحی هستم آنها را بیان می کنم و مرا نمی توانند رمی به تعصّب کنند.

حضرت آیت الله صافی اضافه کردند: جرج جرداق در ادامه نامه نوشته بود که «انی انصفت الامام بعض الانصاف». آیت الله العظمی بروجردی نامه را به بنده دادند تا مطالعه کنم و بعد وقتی کتاب هم به دست ایشان رسید، امر به مطالعه آن کردند و حقیر هم برای این که ایشان می خواستند اظهار رأی بکنند و جواب بدهند، همه آن را از اول تا آخر دقیق مطالعه کردم و اشکالاتی که بود را نوشتم و خدمت ایشان دادم. این دانشمند بزرگ در این کتاب در‌باره‌ی عهد‌نامه‌ی مالک اشتر و تفاوت آن با اعلامیه‌ی حقوق بشر مطالب بسیار جالبی دارد که چقدر از عهدنامه تمجید و تعریف کرده‌اند و لازم است آقایان مطالعه نمایند



« (خبری قبلی)



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 7