تذکرات مراجع تقلید به دولت در دیدار وزیر امور خارجه

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که زندگی بر مردم سخت می گذرد، خطاب به ظریف گفت: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید در فکر کار مردم هم باشند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله وحید خراسانی در دیدار وزیر امور خارجه پس از استماع گزارش محمدجواد ظریف، ضمن اشاره به اهمیت ثبت جهانی عاشورا گفت: تلاش کنید تا قضیه عاشورا را جهانی نمایید و ما دعا می کنیم در این امر موفق باشید و این را در دفتر عملتان ثبت کنید که اجر این کار حساب ندارد.وی در ادامه با تذکر به وضعیت معیشتی مردم افزود: به آقای روحانی سلام برسانید و بگویید در فکر کار مردم هم باشند. این مطلب مهم است که زندگی بر مردم سخت می گذرد و آنان به جهات دینی این وضعیت را تحمل می کنند. ان شاء الله همت کنید این مشکلات معیشتی رفع شود.حضرت آیت الله وحید خراسانی در پایان سخنان خود ابراز داشت: باید با دنیا به زبان ملایم صحبت کرد. ان شاء الله موفق می شوید.
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: سفرای ایران تلاش و کوشش کنند که فرهنگ اسلام جهانی شود و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه ها حرف برای گفتن دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار محمد جواد ظریف با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی در دیگر کشورها بیان داشت: سفرای وزارت خارجه باید بدانند که نه تنها سفیر ایران هستند بلکه سفیر مکتب و اسلام نیز هستند؛ لذا باید پیام اسلام را به جهان برسانند و تفکر و سخن آنها را نیز بفهمند و به داخل منتقل کنند.

وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی باید در سه بخش محلی، منطقه ای و بین المللی دستشان پر باشد؛ بخش محلی که منظور ارتباط با مسلمانان و کشورهای مسلمان است، بخش منطقه ای که منظور ارتباط با اهل کتاب، پیروان دیگر مذاهب و سایر موحدان جهان می باشد و بخش بین المللی که مخاطب آن همه انسانها اعم از موحد و غیر موحد است که اسلام نیز روی این بخش تاکید بسیاری می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تمام تلاش و کوشش سفرای جمهوری اسلامی باید این باشد که این فرهنگ را جهانی کنند و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، حرف برای گفتن دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: در نتیجه سفرا باید بدانند که صرفا کارمند نیستند، سفیر ایران درهر کشوری که هست باید کاملا فرهنگ و جریان تفکر آن کشور به ویژه نوآوری های علمی و اندیشه ای آن کشور را درک کند و در جریان آنها قرار بگیرد، وگرنه اتلاف عمر کرده است.

وی ادامه داد: رسالت سفارت خانه های جمهوری اسلامی باید این باشد که زمینه تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها را فراهم آورند؛ سفیر قرآن و عترت و سفیر علم و فهم باشند، در تمام همایش های علمی و فرهنگی کشوری که هستند حضور داشته باشند و راهنمای جوانان ایرانی خارج از کشور باشند که به وطن برگردند و در خدمت کشور خود باشند، این رسالت سفارت خانه های جمهوری اسلامی است.

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سرو گردن از آنها بالاتر هستید. شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست، و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید. جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه ۵۹۸ است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه ها، هیچ نگرانی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید، حقیقتا این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سوی دیگر تاکید می کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به سوی بیگانه دراز نکنید.

در ابتدای این دیدار محمد جواد ظریف ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر رییس جمهور به کشور عراق، این دیدار را نشانه نزدیکی روابط دو کشور، اقتدار منطقه ای جمهوری اسلامی، و گسترش روابط دو کشور دانست.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر به همدلی و هم افزایی داخلی نیازمندیم تا بتوانیم با این پشتوانه مسائل مختلف کشور را به ویژه در امور خارجه پیش ببریم و نقش مرجعیت قم در ایجاد این همدلی، هم افزایی و وحدت داخلی، نقش موثر و مهمی است.

ظریف با اشاره به توصیه حضرت آیت الله جوادی آملی در اینکه «پس از دست دادن با آمریکایی ها و غربی ها انگشتان دست خود را بشمارید» بیان داشت: توصیه های اندیشمندانه و دیدگاه باز جنابعالی همواره سر لوحه فعالیت های وزارت امور خارجه است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سفر دکتر روحانی به عراق را سفری موفق و سیلی محکمی به دولتمردان آمریکایی دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، با تبریک اعیاد ماه رجب، ابراز امیدواری کرد که سال ۹۸ سالی پر از خیر و برکت برای نظام اسلامی و ملت شریف ایران باشد.

این مرجع تقلید در ادامه سفر دکتر روحانی رییس جمهور به عراق را سفری موفق و نشان دهنده روابط مستحکم دو کشور دوست، برادر و مسلمان ایران و عراق دانست.

وی افزود: آمریکایی ها تصور می کردند که عراقی ها سر سپرده آنها هستند؛ اما این سفر نشان داد که عراقی ها استقلال خودشان را حفظ کرده اند؛ استقلال روش و منش دولت و ملت عراق را به آنها تبریک می گوییم.

مقایسه سفر دزدانه ترامپ به عراق با سفر دکتر روحانی

این مرجع تقلید از منظری دیگر نیز سفر دکتر روحانی و هیات همراه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که رییس جمهور آمریکا مخفیانه و دزدانه به عراق سفر کرد، رییس جمهور اسلامی ایران در روز روشن و بدون هیچ ترس و پروایی به این کشور سفر و با مسؤولان، علما، احزاب و گروه های مختلف در این کشور دیدار و گفت و گو می کند و در لابلای مردم به زیارت ائمه مدفون در عراق می رود.

وی تاکید کرد: این سفر سیلی محکمی به دولتمردان آمریکا بود؛ اگر آمریکایی ها قدری هوش داشته باشند باید بفهمند محاسبات شان غلط است و باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

جنایت تروریستی نیوزلند نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی غرب است

این مرجع تقلید در ادامه جنایت تروریستی در نیوزلند و کشتار مسلمانان را محکوم کرد و گفت: غربی ها باید بفهمند این جنایات نتیجه اسلام هراسی و اسلام ستیزی آنها است؛ در این خصوص باید وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور زد و با بیان این که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی انصافی برخی کسبه و تجار است، گفت: برخی از بازاریان که بالا رفتن ارز را عامل گرانی می دانستند با پایین آمدن دلار هم حاضر نیستند قیمت ها را کاهش دهند.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت کار فرهنگی در این خصوص، گفت: عده ای بدون هیچ دلیلی اجناس و محصولات را سه برابر قیمت واقعی به فروش می رسانند.

دلال بازی در اقتصاد نتیجه ای جز بیکاری و رکود ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: دلال بازی و کم توجهی به بخش های تولید نیز سبب می شود که پول و سرمایه های خرد و کلان مردم از چرخه تولید خارج شود و نتیجه این موضوع نیز چیزی جز رکود و بیکاری نخواهد بود؛ صدا و سیما و رسانه ها باید در این خصوص فرهنگ سازی کنند.

این مرجع تقلید بخشی از مشکلات اقتصادی را ساختگی و بخشی را واقعی دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی برخی تنها به دنبال کسب منفعت خودشان هستند، این موضوع با آموزه های دینی سازگاری ندارد، اسلام دینی اجتماعی است که درباره توجه به دیگران تاکیدات صریحی دارد.

وی افزود: عده ای در فقر و نداری دست و پا می زنند، عده ای هم در غنا و رفاه عجیبی به سر می برند؛ باید در این خصوص فرهنگ سازی شود، مراجع، علما و روحانیت هم در این بین سهمی دارند.

برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی چوب حراج به همه چیز می زنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از القای یاس از سوی برخی افراد در جامعه، گفت: برخی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به گونه ای سخن می گویند که چوب حراج به همه چیز می زنند.

دولت تیم خود را تقویت کند

این مرجع تقلید دولت را به تحرک و فعالیت بیشتر و برنامه ریزی مدبرانه برای حل مشکلات تصویه کرد و گفت: دولت باید در این شرایط سخت واقعا دلسوزی نماید و تیم خود را تقویت کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اختلاس های عجیب و غریب را نتیجه ضعف نظارت دستگاه های امنیتی و حراستی و نظارتی دانست و افزود: به سبب ضعف نظارت دستگاه های ذیربط، تخلفات و اختلاس های کلانی پدید می آید و وقتی سراغ شان می روند که سرمایه های مردم از دست رفته و متهم فراری شده است.

وی اضافه کرد: در جایی دیگر ارزهای کلان در اختیار برخی قرار گرفت که تنها سی درصد آن را برگردانند، اینها نتیجه ضعف نظارت است که باید برای آن فکری جدی و عاجل کرد.

دعوت به وحدت، پرهیز از سیاه نمایی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و گروهی از دیگر توصیه های حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر امور خارجه بود.

این مرجع تقلید در پایان برای حل مشکلات کشور و مردم و موفقیت مسؤولان در حل مشکلات دعا کرد. 

 

حضرت آیت الله نوری با بیان اینکه نباید به آمریکا و اروپا اعتماد شود، تأکید کرد که اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی دشمنان خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تأکید بر این که آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند، گفت: سیاست خارجی باید بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار باشد.وی در ادامه به بیان توصیه هایی خطاب به ظریف پرداخت و افزود: آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند و باید در این مسیر گام برداشته شود.حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم و طبق همان سه اصل باید برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما اعتماد با ارتباط فرق دارد هیچگاه نباید به بیگانگان اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چرا که خوی سلطه گری و استعماری در آن ها وجود دارد.

این مرجع تقلید با بیان این که در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست، ابراز داشت: اروپا هم مثل آمریکا است چون جرأت مخالفت ندارد از این رو باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد و رهبر معظم انقلاب فرمودند هرجا نرمش نشان دادیم ضرر کردیم؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید اعتماد مجدد به آمریکا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری دشمن برای ترویج اسلام سلفی و داعشی عنوان کرد: امروز عربستان با پول آمریکا، اسرائیل و انگلیس با پول و تبلیغات وسیع اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداخته اند و وزارت خارجه باید چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم مسؤولان وزارت خارجه افراد متدین و خیرخواه و پرتلاش هستند که ما تشکر و حمایت می کنیم چرا که رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.

وی اضافه کرد: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد، باید در مقابل دشمن وحدت خود را حفظ و از اختلاف جلوگیری کنیم، حضرت امام فرمودند هرجا اختلاف باشد دشمن از همان راه ورود پیدا خواهد کرد.

 

آیت الله علوی گرگانی:سال ۹۸ باید سال حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد
حضرت آیت الله علوی گرگانی از رییس جمهور خواست که تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم به کار ببندد و تأکید کرد که سال ۹۸ باید سال حل مشکلات معیشتی مردم باشد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با قرائت آیه شریفه «ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون» ضمن تبریک ایام ماه رجب و ولادت امام جواد و امام علی علیه السلام گفت: امید است که زحمات شما برای ملت ایران مفید فایده باشد.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور به عراق اظهار داشت: هر زمان که دشمن از کارها و زحمات شما اظهار ناراحتی کرد بدانید که مسیر شما درست انتخاب شده است و من امیدوارم که این گونه سفرها اثرات بسیار خوبی داشته باشند.

این مرجع تقلید حذف هزینه روادید سفر به عراق اظهار تشکر کرد و بیان داشت: تنها مشکل و ناراحتی ما مسأله معیشت مردم و اقتصاد آنها است، لکن با همه این مشکلات همه دیدند که ملت نجابت به خرج دادند و در صحنه های مختلف همانند ۲۲ بهمن حضور جدی دارند.

وی ادامه داد: این حرکت آنها نشانه غایت نجابت ملت است و این حرکت ملت مسؤولیت شما را سنگین تر می کند، امیدوارم که سال جدید سالی باشد که معیشت مردم اصلاح شود و ملت راضی باشند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پایان تأکید کرد: باید اختلافات را کنار بگذارید و همه با هم ید واحده باشیم تا مشکلات برطرف شود که خداوند هم ما را کمک می کند. دشمن در اطراف ما منتظر است تا ما با اختلافات خود مملکت را به ضعف بکشانیم.

وی عنوان کرد: از رییس جمهور هم بخواهید که تمام تلاش خود را به کار ببندند تا در سال جاری مشکلات کمتر شود و اگر هم مشکلاتی باشد با رفتار و اخلاق نیک و همدلی برطرف شود.

 

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 1 =