تاکید مراجع تقلید بر کمک رسانی به سیل زدگان(۲)

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایات تأکید کرد: عزیزانی که به سیل زدگان کمک کردند؛ بهشت برای اینها یقیناً واجب است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس فقه خود با اشاره به حوادث و گرفتاری هایی که بر اثر سیل برای برخی از مردم کشور بوجود آمده است، اظهار داشت: امیدواریم عزیزان آسیب دیده سیل، مشمول عنایت ویژه پروردگار باشند، این عزیزان هر چه بر زبان آنها جاری بشود چون از قلب شکسته است، این دعا مستجاب است.

وی بیان داشت: این خاندان پاک ائمه(علیهم السلام) به ما فرمودند «مَنْ رَدَّ عَنْ قَوْمٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَادِیَهَ مَاءٍ أَوْ نَارٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ»، این «وَجَبَتْ» جزء آن «وَجَبَت»های حتمی است؛ فرمود کسی جلوی سیل مردم را بگیرد، بهشت بر او واجب است؛ عادیه یعنی عادیه! طغیان رودخانه، عادیه است، طغیان سد، عادیه است؛ «مَنْ رَدَّ عَنْ قَوْمٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَادِیَهَ مَاءٍ أَوْ نَارٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ»؛  این عزیزان رفتند سیل‌بند درست کردند «وجبت لهم الجنه»، صریح است، نفرمودند آن‌قدر ثواب دارد؛ فرمود بهشت برای اینها یقیناً واجب است، برای اینهاست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: تعبیرات قرآن کریم چند وجه است؟ یک وقت می‌گویند اگر فلان کار را کردید، ﴿یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ﴾ اما یک وقت درباره یک عده دارد: ﴿لَهُمُ الْجَنَّهَ﴾، این روایت خیلی بلند است؛ هم کار هلال احمر را درست می‌کند هم کار همه عزیزانی که در سراسر ایران دارند تلاش و کوشش می‌کنند درست می‌کند، این دعا هم بر همه ما لازم است.

حضرت آیت الله جوادی آملی ضمن دعا برای عزیزان آسیب دیده سیل، از مردم و مسؤولان که برای رفع مشکلات مردم تلاش می کنند، تقدیر کرد و اظهار داشت: خدا به این مردم خیر و دنیا و آخرت بدهد که فرمان ائمه خود را اطاعت کردند؛ چه شب و چه روز این عزیزانی که سیل‌بند درست کردند، بهشت برای اینها واجب است که امیدواریم به برکت قرآن و عترت این نظام و مسؤولان نظام و فردِ فرد این ملت مخصوصاً عزیزان آسیب دیده سیل، مشمول عنایت ویژه پروردگار باشند.

وی بیان داشت: هم اکنون هردعایی از زبان اینها در آید مستجاب است چون از قلب مضطر است، قلب شکسته فقط او را می‌خواهد، کسی دیگر را نمی‌خواهد؛ هر دعایی با هر زبانی از خدا بخواهند مستجاب است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی مبلغ یک میلیارد ریال از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید  مبلغ یک میلیارد ریال از طریق کمیته امداد به سیل زدگان کمک کرد.گفتنی است، این مرجع تقلید پیش از این در بیانیه ای با تأکید بر بسیج همگانی برای امدادرسانی و یاری سیل زدگان، استفاده از یک سوم سهم مبارک را برای کمک به سیل زدگان مجاز دانسته بود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار تشکیل ستادهای مردمی کمک به سیل زدگان در استان های مختلف کشور شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی رسیدگی به سیل زدگان استان قم، سیل اخیر در مناطق وسیعی از کشور را ویرانگر، دردناک و در عین حال بی سابقه توصیف کرد و گفت: ما در عمر خود چنین سیلابی در یک منطقه هم ندیده بودیم تا چه رسد به مناطق مختلف، به همین دلیل حجم تخریب ها و ویرانی نیز بی سابقه و زیاد است.این مرجع تقلید با تاکید بر این که صرف ابراز تاسف و همدردی با سیل زدگان کافی نیست و باید خود را جای آنها بگذاریم، ابراز داشت: سیل زدگان همه چیز اعم از خانه و کاشانه، احشام و سرمایه های خود را از دست داده اند و شرایط دردناکی را تجربه می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم رسیدگی به نیازهای فوری، بازسازی مناطق سیل زده و نیز آسیب شناسی مشکلات سیل اخیر را سه موضوع مهم دانست و اظهار داشت: باید بررسی و آسیب شناسی دقیق و لازم صورت گیرد تا در آینده چنین مشکلاتی با این حجم از تخریب و ویرانی رخ ندهد.

وی تشکیل ستادهای مردمی برای کمک به سیل زدگان در استان قم را امری ارزشمند خواند و ابراز کرد: شایسته است این ستاد در دیگر مراکز استان ها نیز تشکیل شود تا با تقسیم کار و همدلی و همکاری مردم مشکلات سیل زدگان کاهش پیدا کند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: البته سپاه، ارتش، بسیج و دولت همه در حد توان خود تلاش کرده و می کنند اما با توجه به حجم گسترده ویرانی ها و خسارات تا همکاری و بسیج عمومی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

حضرت آیت الله همکارم شیرازی تاکید کرد: افراد متمکن و خیرین و آحاد ملت هر کس در حد وسع و توان خود باید به فریاد سیل زدگان برسد.

وی افزود: ما نیز در مرحله اول ۲۵۰ میلیون تومان و در مرحله دوم نیز ۱۰۰ میلیون تومان و بخش قابل توجهی کمک های غیر نقدی به سیل زدگان اهدا کرده ایم تا در این امر خیر سهیم باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی وقوع بلایای طبیعی همچون سیل را آزمونی برای همگان دانست و گفت: امیدواریم مردم همچون دیگر عرصه ها که در کارهای خیر پیشگام و همراه هستند، در این عرصه نیز ورود جدی داشته باشند و به کمک سیل زدگان بشتابند؛ ما به همه کسانی که در این راه پراهمیت گام برمی دارند از صمیم دل دعا می کنیم.

 

آیت الله مکارم با تاکید بر بسیج امکانات جهت کمک به سیل زدگان:تا همکاری عمومی نباشد مشکلات سیل زدگان حل نخواهد شد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با سخت و دشوار توصیف کردن شرایط سیل زدگان کشور، بر لزوم بسیج تمام امکانات جهت کمک به این مناطق تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان در مناطق مختلف کشور، خواستار بسیج و کمک همگانی برای رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق شد.این مرجع تقلید با بیان این که باید خود را جای سیل زدگان بگذاریم، اظهار داشت: سیل زدگان واقعا شرایط بسیار سختی دارند، کشتزارها و احشام شان از دست رفته و سرمایه های خود را از دست داده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که همه برای جبران خسارت سیل دست به دست هم دهند و این مهم را شکرانه سلامت خود قرار دهند تا ان شاءالله چنین بلاهایی تکرار نشود، افزود: اگر مردم به فکر هم باشند خدای متعال هم لطف می کند و به لطف و کرمش بلایا را برطرف می سازد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم وقوع این سیل را امتحان بزرگی برای همه دانست و اضافه کرد: اکنون امتحان بزرگی برای همه پیدا شده؛ از این میدان همه باید آبرومند و سربلند بیرون بیایند، کاری نشود که عده ای به خاطر مشکلات طاقت فرسای سیل تلف شوند و یا امیدشان را از دست بدهند.

وی افزود: البته دولت، سپاه، ارتش و دیگر دستگاه ها دست به دست هم داده و تلاش می کنند اما تا همکاری عمومی نباشد مشکلات حل نخواهد شد.

این مرجع تقلید با بیان این که مردم مجاز هستند از یک سوم وجوهات برای کمک به سیل زدگان استفاده کنند، تصریح کرد: از زکات و رد مظالم نیز می توان برای کمک به سیل زدگان استفاده کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از عموم مردم درخواست کرد کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به مراکزی که به همین منظور در سراسر کشور تشکیل شده برسانند و به داد سیل زدگان مظلوم برسند.

این مرجع تقلید گفت: صحنه های دردناکی در سیل اخیر مشاهده شد که انسان را به تاثر و گریه وا می دارد، امیدوارم هر کس به اندازه توان خود به سیل زدگان کمک کند و اندکی از آلام و درد سیل زدگان بکاهد. 

دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بیانیه ای اعلام کرد که مقلدان این مرجع تقلید می توانند یک سوم از سهم مبارک امام را برای کمک به سیل زدگان استفاده کنند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بیانیه ای اعلام کرد که مقلدان این مرجع تقلید می توانند یک سوم از سهم مبارک امام را برای کمک به سیل زدگان استفاده کنند.متن بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالى
در پى واقعه تاسف بار سیل در نقاط مختلف کشور، حضرت ایت الله العظمى صافى مد ظله العالى ضمن اظهار همدردى باحادثه دیدگان عزیز ، اجازه فرمودند که مومنین محترم مجاز به پرداخت از ثلث سهم مبارک امام علیه السلام به سیلزدگان تمامى مناطق، میباشند.

هیات هایی همراه با بسته هاى مورد نیاز انها از طرف دفتر معظم له به مناطق مذکور اعزام شده و خواهند شد.

 

مدیرحوزه های علمیه به حوزه های کشور دستور داد که با بسیج امکانات، تمام توان خود را در یاری به سیل زدگان به کار گیرند و حرکت مجاهدانه خود را استمرار دهند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه به مدیران حوزهای استانی کشور دستور داد که طلاب با بسیج امکانات تمام توان خود را در یاری به سیل زدگان به کار گیرند و حرکت مجاهدانه خود در یاری به سیل زدگان را افزون بر شمال کشور در سایر استان های سیل زده هم استمرار دهند.متن دستور مدیر حوزه های علمیه به شرح زیر است:

حضرات مدیران محترم حوزه های استان های کشور(دامت افاضاتهم)

با سلام و تبریک سال نو و مبعث شریف، با توجه به ابعاد وسیع سیل در برخی  از استان ها و شهرستان ها و روستاها و ضرورت حضور آحاد ملت شریف ایران در امداد و یاری رسانی به سیل زدگان ، ضمن تقدیر و سپاس از همه مردم و دستگاهها و نهادها و گروه های تبلیغی طلاب و فضلا و روحانیت محترم، که تاکنون خدمات ارزنده ای ارائه داده اند، لازم است مدیران محترم استانی و نیز مدیران ارجمند و مراکز و نهادهای حوزه ای و فرهنگی و تبلیغی نقش موثر خود را در این وظیفه الهی و انسانی با شتاب و اتقان بیشتر وبا عنایت به نکات ذیل ایفا نمایند:

۱ ـ برنامه ریزی اساسی و سریع در راستای تبلیغ و فراخوان همه مردم شریف به ویژه جوانان ارجمند در همه نقاط کشور نسبت به امداد و هرگونه کمک رسانی به هموطنان  سیل زده و بسیج مساجد و مراکز دینی در این زمینه وتبیین این وظیفه الهی توسط روحانیون سراسر کشور  و دعوت عموم جامعه به نشان دادن الگوی برجسته ای از همبستگی و همیاری اسلامی و ملی و انقلابی.

۲ ـ برنامه ریزی جامع و سریع برای حضور طلاب عزیز و روحانیت محترم  وحوزویان ارجمند در عملیات امداد و کمک رسانی و تسهیلات لازم برای نقش آفرینی آنان در این زمینه.

۳ ـ بر ضرورت و هماهنگی و همکاری با نمایندگان محترم ولی فقیه و امامان محترم جمعه و مسئولان گرامی و دستگاه های مسئول و امداد رسانان و نیز نهاد ها و مراکز حوزوی و تبلیغی وگروه های مردمی تاکید می نمایم، ستاد های استانی مراکز حوزوی باید تشکیل و از آن طریق هماهنگی های لازم بعمل آید.

۴ ـ به مدیران محترم در استان ها در تنظیم برنامه ها و اعلام تعطیلی و محورهای حضور غیاب و دیگر مسائل قانونی مربوط به مدارس و مراکز حوزه های علمیه تفویض اختیار می شود تا تصمیمات لازم و ضروری اتخاذ نمایند و به اطلاع  بخشهای ذیربط مدیریت حوزه های علمیه برسانند.

امید است حوزه های علمیه و روحانیت محترم مانند همیشه و با اخلاص و ایثار و دور از همه هیاهو و شائبه ها در کنار گروه های مردمی . بسیجی و نیروهای مسلح  و دستگاه های مسئول ، در خدمت به مردم و یاری رسانی به سیل زدگان عزیز و کاهش آلام و رنج آنان موفق باشند و انتظار می رود فعالیت های گسترده طلاب و اساتید و گروه های  جهادی و علمای اسلام و ائمه جمعه و جماعات در شمال کشور که تاکنون مایه افتخار بوده است، استمرار و به سایر نقاط گسترش یابد.

فرصت را مغتنم می شمارم و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) همه مردم شریف و مسئولان محترم کشور و دستگاه های مسئول و روحانیت و حوزه های علمیه را به مجاهدت مستمر و تلاش جهادی برای خدمت  خالصانه به مردم عزیز  و حل مشکلات سیل زدگان در این شرایط دشوار و نیز زمینه سازی برای پیشگیری از خسارت ها و تلفات حوادث غیر مترقبه فرا می خوانم و حل مشکلات همه مناطق آسیب دیده را از خداوند متعال مسألت دارم.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 11