ارمغان آزادی غربی انحراف و رسوایی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از مدعیان حقوق بشر و آزادی، ارمغان چنین نوعی از آزادی را چیزی جز گسترش فساد، ستم و فحشا ندانست.حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس اخلاق خود که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، در ادامه مباحث مربوط به اخلاق خانواده، به موضوع مهم تربیت فرزند پرداخت.

وی با بیان این که والدین ۱۴ وظیفه مهم نسبت به فرزندان دارند که یکی از مهم ترین آنها تربیت درست است، گفت: از برخی روایات از جمله روایت حضرت رسول الله(ص) «الوَلَدُ سَیدٌ سَبعَ سِنینَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنینَ وَ وَزیرٌ سَبعَ سِنینَ…» استفاده می شود که تربیت از هفت سالگی شروع می شود.

این مرجع تقلید یادآورشد: به یک معنا نیز تربیت از زمان انعقاد نطفه و  شکل گیری جنین شروع می شود که باید مادر در تمامی دوران بارداری غذا و لقمه حلال بخورد؛ این نوع تربیت تکوینی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: در دین مبین اسلام روی مساله دوست داشتن فرزند تاکید فراوان شده و تصریح شده که بوسیدن فرزند عبادت است؛ این مساله سبب می شود فرزند عاطفی بودن را از والدین یاد بگیرد.

وی اضافه کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده مردى نزد پیامبر خدا آمد و گفت: «هرگز کودکى را نبوسیده ام» . چون آن مرد رفت ، پیامبر خدا فرمود: «به نظر من، این مرد، دوزخى است» .

این مرجع تقلید بیان داشت: پیامبر(ص) هم در گفتار و هم در رفتار و کردار به مساله فرزندان و تربیت آنها توجه داشتند و خوش رفتار بودند و در این زمینه نیز نکات بسیار جالبی وجود دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که تربیت امری مهم و ذوابعاد است، گفت: برخی تصور می کنند باید برای تربیت فرزند از تنبیه استفاده کرد، برخی نیز آزادی بی قید و شرط را توصیه می کنند.

وی تاکید کرد: دین مبین اسلام هر دو روش را مردود می داند؛ در حدیثی از امام کاظم آمده است «قالَ بَعضُهُم: شَکوَتُ اِلى ابِى الحَسَنِ موسى علیه ‏السلام ابنا لى ، فَقالَ : لا تَضرِبهُ، و َاهجُرهُ وَ لا تُطِل؛ کسى گفت: از فرزندم به امام کاظم علیه ‏السلام شکایت کردم. ایشان فرمودند: «او را نزن بلکه با او قهر کن ولى نه به مدّت طولانى.»

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی تصور می کنند باید فرزندان را کاملا آزاد گذاشت و اجازه داد هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند تا به تدریج آنها خودشان راهشان را پیدا کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برنامه ها و دستورات اسلام کاملا عقلانی است، افزود: یکی از کارهای مهم پیامبر(ص) آزاد کردن مردم از بی ایمانی، جهل، کفر و بت پرستی و کارهای زشت بود، اینها غل و زنجیرهایی بر گردن مردم بود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: اسلام طرفدار آزادی است، اما نه هر نوع آزادی، یک آزادی غربی داریم که به انحراف و بیراهه منتهی می شود؛ یک نوع هم آزادی اسلامی داریم که می گوید در مسیر تکامل و انسانیت و پیشرفت و افتخار آزاد هستی، اما اگر از مسیر مستقیم منحرف شدی آزاد نیستی.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آزادی های اسلامی آزادی هایی است که بشر را به سمت تکامل می برد؛ اما نگاه کنید ببینید ارمغان آزادی های غربی چه بوده؛ آیا چیزی جز گسترش فساد و فحشا و جنایت و ظلم به دیگران بوده است؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: سرزمینی که متعلق به فلسطینی ها بوده را غصب کرده و دو دستی تقدیم اسرائیل کرده اند؛ بلندهای جولان جزو سوریه است اما امضا می کنند و به اسرائیل می دهند؛ با کدام قانون و معیار و حقوق این کار را انجام می دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: آزادی غربی سر از رسوایی و ضد انسانیت و ضد عقل در می آورد.

این مرجع تقلید یادآورشد: در تربیت فرزند باید اصل آزادی را مد نظر داشت و در عین حال مراقب بود با چه افرادی رفت و آمد دارد، کجا می رود؛ اگر دیدیم فرزند بیراهه و کجراهه می رود باید او را نجات داد.

وی با بیان این که فرزندان تربیت را از رفتار پدر و مادر یاد می گیرند نه سخن شان، گفت: بهترین درس عمل والدین برای فرزندان است؛ امیدواریم در سایه اخلاق اسلامی بتوانیم مسیر زندگی خود و فرزندان مان را درست انتخاب کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 1 =