روحانیت پناهگاه و خادم مردم است

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که هدایت و در کنار مردم بودن از وظایف روحانیت است، گفت: روحانیت همواره پناهگاه و خادم مردم بوده و خواهد بود.

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار جمعی از طلاب و فضلای همدانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بر لزوم تفقه در دین و تبلیغ طلاب حوزه های علمیه تأکید کرد.

وی همدان را خاستگاه علمای بزرگ دانست و افزود: علمای بزرگی مانند آخوند همدانی در همدان بودند و همدان مرکزی برای تحصیل علوم بود، طلاب و فضلای همدانی باید مزیت علمی این خطه را حفظ کنند و همان مرکزیت علمی وجود داشته باشد که با همت و اجتماع فضلا شدنی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تقویت ادبیات فارسی و عربی و صاحب قلم و بیان بودن را لازمه کار طلاب و علما عنوان کرد و اظهار داشت: مسأله مهم دیگر برای موفقیت طلاب نظم است و بدون نظم نمی توان کارها را سامان داد، حوزویان باید دارای همت بلند در مسیر تبلیغ دین و تفقه باشند.

وی با تأکید بر الگوگیری از سیره علمای سلف ادامه داد: طلاب با مطالعه زندگانی علمای گذشته باید روش و منش آن ها را الگوی خود قرار دهند، طلاب باید معنویات را در خود تقویت کرده و بدانند که تهجد و سحرخیزی در خود سازی بسیار مهم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که اسلام جایگاه ویژه ای برای علما در نظر گرفته است، ابراز داشت: هیچ قشری مانند علما درساختن افراد و جامعه موفق نیستند و علما باید راه انبیا و ائمه طاهرین(ع) را در هدایت جامعه پی بگیرند.

وی عنوان کرد: فقاهت باید در حوزه های علمیه و بین طلاب تقویت شود، افتخار انقلاب اسلامی این است که در رأس آن فقیهی آگاه به زمان قرار دارد که جامعه را به حرکت وا می دارد و به حرکت ها جهت می دهد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم که طلاب فقیه شوند چرا که دنیای امروز نیاز شدیدی به فقها دارد که اسلام را شناخته و درست فهمیده باشد و بتواند مردم را به اسلام دعوت کند، فقه شیعه حماسه و حرکت آفرین است و کسی که فقیه است نمی تواند در حوادث ساکن و ساکت باشد.

وی اضافه کرد: معارف فقهی، کلامی، اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی قضایی و جهادی اسلام باید مورد توجه طلاب علما باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که هدایت و در کنار مردم بودن از وظایف روحانیت است، گفت: مردم روحانیت را پناهگاه خود می دانند و مشکلات را با روحانیان در میان می گذارند و روحانیت همانند همیشه باید خادم مردم باشد.

وی آمادگی همیشگی برای تقابل با توطئه های دشمن را از دیگر وظایف روحانیت دانست و افزود: وظیفه امروز ما این است که بیدار و هوشیار باشیم و بدانیم دشمنان در کمین هستند و باید قاطعانه در برابر آن ها ایستادگی کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 3 =